Το εξαγωγικό εμπόριο μετασχηματίζεται γρήγορα από διεθνές σε περιφερειακό, ενώ οι αλυσίδες εφοδιασμού αναπτύσσονται πλέον γύρω από περιοχές που διευκολύνουν τις μεταφορές παρά σε περιοχές χαμηλού κόστους παραγωγής.
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την εκδήλωση με θέμα τις «ευκαιρίες και προκλήσεις για τις εξαγωγές στην εποχή της Covid-19», που διοργάνωσε την Τετάρτη, 30/09/2020, ο ΣΕΒ.
Ειδικότερα, τονίστηκε ότι οι δυσκολίες στις αλυσίδες εφοδιασμού έφεραν απρόβλεπτες ανατροπές στη διάθεση προϊόντων της «βαριάς» βιομηχανίας διεθνώς (πχ. μέταλλα, δομικά υλικά, κ.λπ.), με τις ελληνικές εξαγωγές όμως να αποκτούν σημαντικές εμπορικές ευκαιρίες λόγω ευκολίας πρόσβασης. Στην Ευρώπη, η πανδημία έχει αναδείξει ένα νέο προφίλ καταναλωτή, με στροφή σε περισσότερο υγιεινά προϊόντα, με συσκευασίες ατομικής κατανάλωσης και εύκολης οικιακής χρήσης.
Επίσης ανέδειξε ένα νέο προφίλ αγοραστή, όπου με τη χρήση ψηφιακών μέσων μπορεί να επιλέγει ταχύτερα μεταξύ ανταγωνιστικών προϊόντων και τιμών. Οι ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες οφείλουν να επιδείξουν γρήγορα αντανακλαστικά και να υιοθετήσουν τόσο ψηφιακές πρακτικές στην προσέγγιση των καταναλωτών όσο και προϊόντα που καλύπτουν τις νέες αγοραστικές συνήθειες.
Στη συζήτηση συμμετείχαν ο υφυπουργός Οικονομικής Διπλωματίας και Εξωστρέφειας, Κώστας Φραγκογιάννης, ο Μιχάλης Τσαρμπόπουλος Group Chief Digital Officer της Eurobank, οι Julie Beckenstein και Mike Kruiniger (στελέχη του οίκου αξιολόγησης Fitch) και στελέχη ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Ο κ. Φραγκογιάννης υπογράμμισε:
«Η σύγχρονη και δυναμική οικονομική διπλωματία οφείλει να συνεχίσει την στήριξη των επιχειρήσεων σε εξωστρεφείς δράσεις, την προσέλκυση ξένων επενδύσεων αλλά και δημιουργία και προώθηση της σύγχρονης εικόνας της χώρας στο εξωτερικό. Παράλληλα, είναι σε εξέλιξη η αναμόρφωση του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), όπου σύντομα θα παρουσιαστούν οι νέες υπηρεσίες του στις εξαγωγικές επιχειρήσεις».
Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του ΣΕΒ, Γιώργος Ξηρογιάννης, τόνισε:
«Το διεθνές εμπόριο δεν είναι πλέον το ίδιο. Το είδος των προϊόντων, η πρόσβαση σε διεθνείς αγορές, η διαθεσιμότητα εισοδήματος στα νοικοκυριά και ο προγραμματισμός των παραγγελιών έχουν αλλάξει. Οι ελληνικές επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμόσουν τα προϊόντα τους στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και να δώσουν τη μέγιστη προσοχή στη διαχείριση των εμπορικών κινδύνων. Η πολιτεία οφείλει να διευκολύνει τις επιχειρήσεις στην μετάβαση τους σε ψηφιακά εμπορικά κανάλια και να συνεχίσει να στρέφει σημαντικό μέρος από το σημερινό ΕΣΠΑ στην τόνωση της ρευστότητας. Τέλος, μπορούμε να αξιοποιήσουμε τη θετική εικόνα της χώρας μέσα στην κρίση ως διαβατήριο για την ακόμα μεγαλύτερη εξαγωγική διείσδυση των ελληνικών προϊόντων».