Η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) και οι Ενώσεις Καταναλωτών μέλη της ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» έχουν αποστείλει επιστολές στα αρμόδια υπουργεία και έχουν ζητήσει να διασφαλιστούν η προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών και των καταναλωτών, καθώς και η ίση μεταχείριση των επιβατών και των ταξιδιωτών, διότι, όπως σημειώνουν σε ανακοίνωσή τους, «συνεχίζουν να λαμβάνουν πλήθος διαμαρτυριών από καταναλωτές που αναγκάστηκαν να ακυρώσουν προγραμματισμένα επαγγελματικά ή εκπαιδευτικά/σχολικά ή ταξίδια αναψυχής οργανωμένα και μη, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, λόγω της πανδημίας, χωρίς να τους έχουν επιστραφεί τα χρήματά τους πίσω».
Οι καταναλωτές, όπως αναφέρεται, αντιμετωπίζουν, επιπροσθέτως, αθέμιτες και παρελκυστικές πρακτικές από τις εταιρείες του κλάδου, οι οποίες έχουν υιοθετήσει και επιβάλλουν δικές τους πολιτικές ως προς τη χρήση των κουπονιών με την παρακράτηση επιπλέον χρημάτων ή την ελλιπή ενημέρωση ως προς τα δικαιώματά τους όπως ισχύουν.
Οι οργανώσεις των καταναλωτών έχουν ζητήσει συναντήσεις στα συναρμόδια υπουργεία και υπενθυμίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην πρόσφατη ανακοίνωσή της μέσω των ερμηνευτικών κατευθυντήριων γραμμών, σχετικά με τα κουπόνια, είχε καταστήσει σαφές ότι τα δικαιώματα των καταναλωτών εξακολουθούν να ισχύουν εν μέσω πανδημίας και ότι τα εθνικά μέτρα στήριξης της τουριστικής βιομηχανίας δεν πρέπει να υποβαθμίζουν τα ενωσιακά δικαιώματα των καταναλωτών.
Η επιστροφή χρημάτων, οι αποζημιώσεις και η προστασία των καταναλωτών σε περίπτωση αφερεγγυότητας είναι κατοχυρωμένα από την ενωσιακή νομοθεσία και θα πρέπει να τηρηθούν στο έπακρο.
Όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, «εν αντιθέσει των ανωτέρω προειδοποιήσεων της Επιτροπής αλλά και το πλήθος των επιστολών που απέστειλαν η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ “Η Παρέμβαση” στα αρμόδια υπουργεία, η Ελλάδα εξακολουθεί να μην εφαρμόζει την Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, μέσω των εθνικών μέτρων έκτακτης ανάγκης που υιοθέτησε και συγκεκριμένα την έκδοση της υπ. αρ. 84/13.04.2020 ΠΡΑΞΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ (ΠΝΠ) «την παροχή από τις τουριστικές επιχειρήσεις, προς τους δικαιούχους, πιστωτικού σημειώματος (κουπόνι) με ημερομηνία λήξης δεκαοκτώ (18) μήνες από την έκδοσή του, με σκοπό να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά τους» αναστέλλοντας έτσι τα δικαιώματα των ταξιδιωτών ως προς το δικαίωμα της επιστροφής των χρημάτων.
Ως εκ τούτου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κινεί διαδικασίες για παραβάσεις κατά της Ελλάδας λόγω μη συμμόρφωσής της με τους ενωσιακούς κανόνες για την προστασία των δικαιωμάτων των επιβατών και βρίσκεται αντιμέτωπη με το ενδεχόμενο ευρωπαϊκών κυρώσεων.
Επίσης έχει πλέον προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στην Επιτροπή και να λάβει τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση των παραβάσεων που εντοπίστηκαν, διαφορετικά, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ και η ΠΟΜΕΚ «Η Παρέμβαση» ζητούν εκ νέου από τα αρμόδια υπουργεία:
– Την ακύρωση της υπ. αρ. 84/13.04.2020 ΠΡΑΞΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ (ΠΝΠ) – Την επιστροφή των χρημάτων στους καταναλωτές.
– Τον τακτικό έλεγχο για τη συμμόρφωση της τουριστικής βιομηχανίας ως προς την τήρηση της νομοθεσίας.
-Τα εθελοντικά κουπόνια που θα προσφέρονται στους καταναλωτές πρέπει να είναι ασφαλή, αξιόπιστα, να στέλνονται μέσω γραπτής επικοινωνίας και τουλάχιστον, να πληρούν τα ακόλουθα κριτήρια:
– Πλήρη προστασία κατά της αφερεγγυότητας
– Ισχύς έως ενός έτους
– Ευελιξία για χρήση σε άλλες προσφορές / προορισμούς / εταιρείες του ίδιου ομίλου
– Δυνατότητα μεταφοράς σε άλλο άτομο
– Αυτόματη επιστροφή χρημάτων στο τέλος της περιόδου ισχύος σε περίπτωση μη χρήσης τους.