Με ακριβότερο καύσιμο, κατά 5 λεπτά/λίτρο σταδιακά, εκτιμάται ότι θα ανεφοδιάζουν τα οχήματά τους οι οδηγοί στον νομό Θεσσαλονίκης, αρχής γενομένης από τις 23/9 και με τα σημερινά δεδομένα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατύπωσε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων “Άγιος Χριστόφορος”, Θέμης Κιουρτζής.
Υπογραμμίζοντας ότι οι εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο, με τις επιθέσεις στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις στη Σαουδική Αραβία, έχουν προκαλέσει νευρικότητα στην αγορά των καυσίμων διεθνώς, αλλά και στη χώρα μας, ο κ. Κιουρτζής τόνισε ότι “οι αυξήσεις των τιμών διυλιστηρίου ακόμη δεν έχουν περάσει στα πρατήρια” και πρόσθεσε ότι, “με χρονοκαθυστέρηση μεν, τελικά αυτές οι αυξήσεις θα μετακυλήσουν στο καταναλωτικό κοινό”.
Επισημαίνοντας ότι «όλοι ζητούν από τους πρατηριούχους να απορροφήσουν τις αυξήσεις στα καύσιμα, αλλά με το χαμηλό περιθώριο κέρδους που έχουν, δεν μπορούν να το πράξουν», ο ίδιος διερωτήθηκε «γιατί κανείς δεν μιλά για την πρακτική των διυλιστηρίων, που ήδη έχουν προχωρήσει σε αυξήσεις τιμών».
Όπως διευκρίνισε, οι διεθνείς εξελίξεις είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του αργού πετρελαίου κατά 14% τη Δευτέρα 16/9, ενώ ακολούθησε η πτώση της κατά 7% στις 17/9.
«Παρά την πτώση και την αποκλιμάκωση, που και εμείς ως σωματείο πήραμε το ρίσκο και επισημάναμε χθες με δελτίο τύπου μας», πρόσθεσε, «χθες το πρωί, από τα διυλιστήρια, ανακοινώθηκε αύξηση στην τιμή της βενζίνης κατά 1,2 λεπτά/λίτρο και σήμερα κατά 1,1 λεπτό/λίτρο και με τις αντίστοιχες ανατιμήσεις στο πετρέλαιο κίνησης σε 0,85 λεπτά/λίτρο και 0,67 λεπτά/λίτρο».
Στο πλαίσιο αυτό, ο ίδιος επισήμανε ότι “ενόψει και της έναρξης της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης από τις 15/10, πρέπει επιτέλους η ελληνική κυβέρνηση να πάρει σοβαρά υπόψη της τις προτάσεις των πρατηριούχων για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ), που σήμερα διαμορφώνεται στα 700 ευρώ/κυβικό για τη βενζίνη συν ΦΠΑ, στα 410 ευρώ/κυβικό για το πετρέλαιο κίνησης συν ΦΠΑ και στα 280 ευρώ/κυβικό για το πετρέλαιο θέρμανσης συν ΦΠΑ.
Μόνο με τη μείωση των προαναφερόμενων φόρων θα πέσει η τιμή των καυσίμων διαχρονικά και για όλους τους καταναλωτές. Απαιτούνται μέτρα για όλους και όχι μόνο για όσους λαμβάνουν επιδόματα”. Ερωτηθείς για το πού “βλέπει” να κινείται η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης”, ο ίδιος απάντησε πως είναι πολύ νωρίς ακόμη, για να διατυπώσει την όποια εκτίμηση.
Μεταξύ άλλων, ο ίδιος γνωστοποίησε ότι οι πρατηριούχοι επαναφέρουν το αίτημά τους για τη νόμιμη λειτουργία της αγοράς καυσίμων. “Μείζον ζήτημα είναι η διακίνηση των καυσίμων και η τήρηση της νομιμότητας, ώστε να προλαμβάνεται ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού” υπογράμμισε ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Από την πλευρά του, το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του σωματείου, Σπύρος Μελίδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπογράμμισε τη “νευρικότητα” που επικρατεί στην αγορά καυσίμων, στον απόηχο στον εξελίξεων σε παγκόσμιο επίπεδο, συνιστώντας στους καταναλωτές “ψυχραιμία”.
Μεταξύ άλλων τόνισε ότι, σήμερα, στον νομό Θεσσαλονίκης, λειτουργούν περί τα 400 πρατήρια, εκ των οποίων τα 100 από εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και διατύπωσε την εκτίμηση ότι «από τα 300 περίπου που λειτουργούν ιδιώτες, τα 100 τουλάχιστον βρίσκονται στο κόκκινο». Υπενθύμισε δε ότι την τελευταία πενταετία κατέβασαν ρολά τουλάχιστον 100 πρατήρια στο νομό.