Την επόμενη Παρασκευή 8 Δεκεμβρίου, εκπνέει η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών, για την ανάδειξη του σχήματος που θα αναλάβει την 25ετούς διάρκειας σύμβαση παραχώρησης για τη χρηματοδότηση, ανάπτυξη, συντήρηση και διαχείριση του αεροδρομίου Νικολά Τέσλα στο Βελιγράδι. Τ

α βλέμματα είναι στραμμένα στο συγκεκριμένο έργο όχι μόνο επειδή πρόκειται για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στα Δυτικά Βαλκάνια, αλλά και γιατί από την περίοδο της Οθωμανικής αυτοκρατορίας είναι γνωστό ότι όποιος ελέγχει το Βελιγράδι, ελέγχει τα Βαλκάνια.

Στο Βελιγράδι έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον τέσσερα σχήματα που έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.

Πρόκειται για τις κοινοπραξίες της ελβετικής Zurich Airport με τις γαλλικές Eiffage και Meridiam Eastern Europe Investments, της νοτιοκορεάτικης Incheon International Airport Corp. με την τουρκική Yatirimlar ve isletme και τη ρωσική VTB Capital Infrastructure και των κινεζικών Hainan Air Travel Service, ΗΝΑ και China National Aero Technology.

Πληροφορίες που έχουν δημοσιευθεί σε ξένα πρακτορεία θέλουν η παραχώρηση να ξεκινάει την 1η Αυγούστου 2018, με τη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών προσφορών να έχει παραταθεί τέσσερις φορές (4 Σεπτεμβρίου, 23 Οκτωβρίου και 23 Νοεμβρίου και 8 Δεκεμβρίου), καθώς οι υποψήφιοι ζητούσαν περαιτέρω διευκρινίσεις.

Το αεροδρόμιο Βελιγραδίου βγήκε στη διεθνή αγορά σε συνέχεια των δεσμεύσεων του σερβικού Δημοσίου έναντι του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου -στο πλαίσιο της δανειακής συμφωνίας 1,2 δισ. ευρώ του 2015-για πώληση κρατικών εταιρειών.

Το σερβικό Δημόσιο ελέγχει με 83,1% το αεροδρόμιο Νικολά Τέσλα, το οποίο το εννεάμηνο του 2017 κατέγραψε καθαρά κέρδη 22,7 εκατ. ευρώ (+14 έναντι του αντίστοιχου διαστήματος το 2016), ενώ η λειτουργική κερδοφορία αυξήθηκε 15,4% σε περίπου 32 εκατ. ευρώ.

Μέχρι και τον Οκτώβριο το Νικολά Τέσλα, που απέχει 17 χλμ. από το κέντρο του Βελιγραδίου, εμφάνισε ρεκόρ επιβατικής κίνησης, έχοντας διακινήσει 4,6 εκατ. επιβάτες, αριθμός αυξημένος κατά 9% σε ετήσια βάση.