Στοιχεία τα οποία δείχνουν συνολικά μικρή μείωση της κατανάλωσης αλλά με μεγάλες αποκλίσεις της ζήτησης ανά κλάδο έχει στα χέρια του το Υπουργείο Οικονομικών, μέσα από την πορεία των ηλεκτρονικών συναλλαγών κατά το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου. Τα στοιχεία καταγράφουν πολύ μεγάλη άνοδο ηλεκτρονικών συναλλαγών σε συγκεκριμένα αγαθά και υπηρεσίες τα οποία συνδέονται με ανελαστικές δαπάνες που πρέπει να κάνει το νοικοκυριό.

Μία ερμηνεία που δίνουν στελέχη της κυβέρνησης είναι πως αποτελούν ενδείξεις αναβαλλόμενης κατανάλωσης. Δηλαδή κατανάλωσης που δεν μπορούσε να γίνει λόγω του λουκέτου (σ.σ. μπορεί και να συνδέεται με στροφή προς τις ηλεκτρονικές συναλλαγές σε έναν βαθμό).

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Άνοδος κατανάλωσης μέσω ηλεκτρονικών συναλλαγών κατεγράφη σε κλάδους όπως οι επισκευές αυτοκινήτων, τα υλικά οικοδομών, τα ηλεκτρολογικά είδη, αλλά και υπηρεσίες ιατρών και οδοντιάτρων.

Βελτίωση υπήρξε και στις ηλεκτρονικές συναλλαγές που έγιναν το πρώτο 10ήμερο του μήνα για υπηρεσίες λογιστών, αλλά και  στους κλάδους του πρωτογενούς τομέα και του κλιματισμού.

Αντιθέτως, σε κλάδους όπως είναι η ένδυση και η υπόδηση καταγράφονται πιέσεις. Που δείχνουν τη συστολή του καταναλωτή να προχωρήσει σε αγορές προϊόντων ελαστικής ζήτησης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε κάποιες περιπτώσεις η άνοδος είναι εντυπωσιακή. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών,  στις επισκευές αυτοκινήτων η αύξηση ανά περίπτωση ηλεκτρονικών συναλλαγών το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου είναι από 60% έως 160%. Έως 150% είναι η άνοδος στα υλικά οικοδομών και στα ηλεκτρολογικά είδη. Ακολουθούν σε ποσοστό ανόδου οι υπηρεσίες ιατρικές και οδοντιατρικές.

Τα στοιχεία αυτά δείχνουν –όπως εξηγούν αρμόδιες πηγές–  ότι βεβαίως διατηρούνται οι πιέσεις, αλλά η ψυχολογία επανέρχεται σταδιακά και ο κόσμος προβαίνει σε κινήσεις κατανάλωσης που σχετίζονται με την κάλυψη των βασικών του αναγκών. Πρέπει να επιβεβαιωθούν και από τη συνολική αύξηση του τζίρου και όχι από μία μεγάλη άνοδο των ηλεκτρονικών πληρωμών λόγω της υγειονομικής κρίσης.

Το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι το πώς θα πάει ο τουρισμός. Δηλαδή αν η πορεία του είναι έστω σχετικά καλή (αρμόδιες πηγές θεωρούν στο καλό σενάριο μία μείωση της τάξης του 60% τον Ιούλιο – Αύγουστο), τότε η πορεία της πτώσης του τζίρου στην αγορά εκτιμάται πως μπορεί να μην είναι μεγάλη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προφανώς, εξηγούν, δεν θα αποκατασταθεί πλήρως. Αλλά, αναπτύσσει κάποια σημάδια αντοχής εξηγούν αρμόδιες πηγές.

Γενικότερα για την πορεία της οικονομίας το 2020 σύμφωνα με τις ίδιες πηγές  υπάρχει μία σειρά από αβεβαιότητες. Δεν είναι δεδομένο πόσο πραγματικά κοστίζει ένας μήνας lockdown με την πρώτη εκτίμηση να κάνει λόγο για μείωση 20% στο ΑΕΠ του μήνα.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης