Ένας δύσκολος χειμώνας προμηνύεται και στο πεδίο της διατροφής, καθώς οι τιμές των βασικών αγαθών συνεχίζουν να αυξάνονται μήνα με τον μήνα, παρότι οι τιμές των εμπορευμάτων διεθνώς βρίσκονται σε πτωτική τροχιά και η επισιτιστική κρίση φαίνεται να αποφεύγεται προς το παρόν. Από την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται νέο κύμα αυξήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ που θα αφορά κυρίως προϊόντα καθαρισμού σπιτιού και προσωπικής υγιεινής, καθώς και βασικά είδη διατροφής, όπως το ρύζι, τα τυριά (που έτσι κι αλλιώς είναι ήδη πολύ ακριβά) και τα ζυμαρικά. Με δεδομένη την ενεργειακή κρίση, όλοι συμφωνούν ότι «χειμώνας δεν βγαίνει».
Στην Ελλάδα οι τιμές των βασικών αγαθών και υπηρεσιών αυξάνονται, με την ακρίβεια που πλήττει την οικονομία και το εισόδημα των καταναλωτών να μη δείχνει σημάδια αποκλιμάκωσης. Οι καταναλωτές είναι πλέον σε απόγνωση, αφού η ακρίβεια έχει μπει στον πυρήνα της διαβίωσης, με το φάσμα της φτώχειας να μεγαλώνει και να απειλεί όλο και περισσότερους πολίτες.
Η βασική «αμυντική αντίδραση» των καταναλωτών που περικόπτουν δαπάνες δεν λειτουργεί πλέον, καθώς το κύμα της ακρίβειας πλήττει τη χώρα σχεδόν έναν χρόνο. Ό,τι και να κόψει ο μέσος καταναλωτής, αναγκάζεται να δαπανήσει για τη διατροφή της οικογένειάς του ένα υπέρογκο πλέον ποσό που ουσιαστικά δεν… υπάρχει.
«Πήγα πήρα τρία πράγματα στο σούπερ μάρκετ και μου έφυγαν 20 ευρώ». Η φράση αυτή χωρίς να ενέχει ποσοστό υπερβολής ακούγεται καθημερινά σε όλη την Ελλάδα. Οι ποσότητες μειώθηκαν όσο δεν παίρνει και ο λογαριασμός στο ταμείο δεν έπεσε.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
Για την ακρίβεια που καταγράφεται σε βασικά είδη διατροφής μίλησε στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα MEGA» ο Γιώργος Πηλίδης, πρόεδρος Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος.
«Η συνεχόμενη αύξηση που παρατηρείται οφείλεται κυρίως στην ενεργειακή κρίση, που φέρνει μια αλυσιδωτή κρίση, η οποία επηρεάζει κυρίως τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αυτό το ράλι τιμών έχει ξεκινήσει από τον προηγούμενο Σεπτέμβριο και δεν προβλέπεται αποκλιμάκωση», υπογράμμισε ο κ. Πηλίδης.
Αναφερόμενος στον χειμώνα, προέβλεψε ότι τα πράγματα δεν πρόκειται να έχουν καλή πορεία, καθώς ήδη το κόστος του ρεύματος στα μικρά σούπερ μάρκετ έχει αυξηθεί 3 φορές πάνω. Και συμβούλευσε τους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς προτού ψωνίσουν και να επιδιώκουν τις προσφορές.
Ενδεικτικά, τον μήνα Μάρτιο το αλεύρι (1 κιλό) ήταν στα 1,28 ευρώ, ενώ τον Αύγουστο ανήλθε στο 1,86 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 45%. Το ψωμί για τοστ (500 γρ.) κόστιζε 1,85 ευρώ τον Μάρτιο, ενώ τον Αύγουστο έφτασε στα 2,20 ευρώ, αυξημένο κατά 18,9%.
Το ένα λίτρο γάλα πωλούνταν τον Μάρτιο προς 1,38 ευρώ και τον Αύγουστο σκαρφάλωσε στο 1,82 ευρώ -αύξηση 31%-, και στα μακαρόνια (500 γρ.) η τιμή του Μαρτίου ήταν στα 0,97 ευρώ, ενώ τον Αύγουστο ανήλθε στο 1,20 ευρώ – ενισχυμένη κατά 23,7%.
Ανατιμήσεις «φωτιά» στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Για τον μήνα του Αυγούστου σημειώθηκε αύξηση από 4% έως 20% σε αρκετά προϊόντα, όπως:
• Αλλαντικά
• Τυροκομικά
• Γαλακτοκομικά
• Στιγμιαίος καφές
• Αυγά
• Χαρτικά
Έρχεται νέο κύμα ακρίβειας τον Σεπτέμβριο σε:
– κρουασάν, τσουρέκια και κέικ έως και 20%
– τυριά έως 12%
– σαπούνια & υγρά πιάτων έως 9%
– ζυμαρικά έως 8%
– καθαριστικά και μαλακτικά ρούχων έως 8%
– ρύζι 5%
– βούτυρο έως 5%