Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων ετών, σε συνδυασμό με τις μεγάλες νέες προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω διεθνών γεγονότων, όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία αλλά και άλλων παραγόντων όπως ο καθοριστικός ρόλος των κριτηρίων ESG, οι αυξανόμενες απαιτήσεις οικονομικής διαχείρισης, η ενεργειακή κρίση, έχουν αλλάξει τη δομή λειτουργίας μιας μικρομεσαίας επιχείρησης.

Τι θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στη χάραξη της στρατηγικής τους, με βάση τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται; Όπως αναφέρει η κ. Μαρία Θεμελή, Communications Strategist, η χάραξη μιας ολιστικής στρατηγικής και από τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις καθίσταται σήμερα πιο αναγκαία από ποτέ.

Μια στρατηγική που θα περιλαμβάνει και αλλαγές στον μέχρι σήμερα τρόπο λειτουργίας τους, με στόχο εφαρμόζοντας και διορθώνοντας τακτικές που ακολουθούσαν μέχρι σήμερα, να τις καταστήσει άκρως ανταγωνιστικές στην αγορά.

Η διαφορά μεταξύ των εννοιών «τακτική» και «στρατηγική» συχνά συνίσταται στο γεγονός ότι η στρατηγική έχει σχεδιαστεί για μια μακροπρόθεσμη προοπτική ενώ η τακτική για μια βραχυπρόθεσμη.

Για πρώτη φορά η μικρομεσαία επιχείρηση, που στην χώρα μας συνήθως είναι και οικογενειακή, όπως αναφέρει η κ. Θεμελή, αντιλαμβάνεται τη σημασία εκπόνησης ενός επιχειρηματικού σχεδίου (business plan), ταυτόχρονα, σε αρκετές περιπτώσεις και με τη δημιουργία ενός σχεδίου μάρκετινγκ. Ακόμη και μια μικρομεσαία επιχείρηση, οφείλει πλέον να λειτουργήσει όπως ένας μεγάλος επιχειρηματικός όμιλος, για να καταφέρει να αναπτυχθεί.

Ειδικότερα, στη χάραξη της νέας στρατηγικής, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη μια σειρά ζητημάτων που μόλις πριν μερικά χρόνια ήταν εκτός πλάνου, όπως:

-Την εφαρμογή κριτηρίων ESG(θέματα περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης), καθώς εκτός από την μεγάλη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές με βάση διεθνείς έρευνες στην επιλογή προϊόντων από εταιρίες που τα υιοθετούν, αποτελεί και καθοριστικό παράγοντα για τη χρηματοδότησή τους.

-Την ενδεχόμενη δραστηριοποίησή τους στα ηλεκτρονικά κανάλια (e- shops), καθώς η πανδημία έδωσε περαιτέρω ώθηση στην καταναλωτική συμπεριφορά που είχε αναπτυχθεί πριν το ξέσπασμά της, για αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα. Μια συμπεριφορά που εκτιμάται ότι ήρθε για να μείνει.

-Την εφαρμογή της τηλεργασίας σε κάποιο βαθμό ανάλογα με την δομή λειτουργίας και το αντικείμενο δραστηριότητάς της.

-Το μείγμα των τακτικών επικοινωνίας τόσο για εσωτερικό κοινό (εργαζόμενους) όσο και τους πελάτες, τους συνεργάτες και τα μέσα ενημέρωσης.

-Την παρακολούθηση σε τακτά χρονικά διαστήματα της υλοποίησης της στρατηγικής που έχει χαραχθεί με μετρήσιμα εργαλεία και τον επαναπροσδιορισμό της, σε περίπτωση που κριθεί σκόπιμο, με άμεσα υλοποιήσιμες παρεμβάσεις.