Μεγάλες ουρές πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σχηματίζονται έξω από μεγάλα λιμάνια των ΗΠΑ την Πέμπτη, καθώς η μεγαλύτερη απεργία λιμενεργατών εδώ και σχεδόν μισό αιώνα εισήλθε στην τρίτη ημέρα, εμποδίζοντας την εκφόρτωση και απειλώντας με ελλείψεις σε μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, από μπανάνες μέχρι ανταλλακτικά αυτοκινήτων.
Δεν είχαν προγραμματιστεί διαπραγματεύσεις μεταξύ του συνδικάτου λιμενεργατών International Longshoremen’s Association (ILA) και των εργοδοτών, αλλά οι εταιρείες διαχείρισης των λιμανιών, υπό την πίεση του Λευκού Οίκου να αυξήσουν την προσφορά τους για τους μισθούς της νέας συλλογικής σύμβασης ώστε να έρθει πιο κοντά η επίτευξη συμφωνίας, ανακοίνωσαν αργά την Τετάρτη ότι ήταν ανοιχτοί σε νέες συνομιλίες.
Η κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν τάχθηκε στο πλευρό του συνδικάτου, ασκώντας πιέσεις στους εργοδότες
Τουλάχιστον 45 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που δεν κατάφεραν να ξεφορτώσουν, είχαν αγκυροβολήσει έξω από τα λιμάνια της Ανατολικής Ακτής και του Κόλπου την Τετάρτη, από μόλις τρία που ήταν πριν από την έναρξη της απεργίας την Κυριακή, σύμφωνα με το Everstream Analytics.
«Πολλά πλοία φαίνεται ότι αποφάσισαν να περιμένουν, πιθανώς με την ελπίδα μιας άμεσης αναστολής της απεργίας, αντί να λάβουν την προληπτική απόφαση για αλλαγή ρότας», είπε η Jena Santoro του Everstream μιλώντας στο Reuters.
Το ανεκτέλεστο των πλοίων εκτίμησε ότι θα μπορούσε να διπλασιαστεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας και ότι η συμφόρηση που θα προκύψει θα μπορούσε να πάρει εβδομάδες, αν όχι μήνες, για να εκτονωθεί.
Μια εναλλακτική θα ήταν τα πλοία να κατευθυνθούν προς τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής στην άλλη πλευρά της χώρας, στις ακτές του Ειρηνικού, πιθανότατα χρησιμοποιώντας τη Διώρυγα του Παναμά, ένα ταξίδι χιλιάδων μιλίων που θα αυξήσει το κόστος και θα πρόσθετε εβδομάδες στους χρόνους παράδοσης.
Το συνδικάτο ILA ξεκίνησε την Τρίτη απεργία αντιπροσωπεύοντας 45.000 λιμενεργάτες από το Μέιν στον βορρά μέχρι το Τέξας στον νότο, στην πρώτη του μεγάλη απεργία από το 1977, μετά την κατάρρευση των συνομιλιών για ένα νέο εξαετές συμβόλαιο με την ομάδα εργοδοτών της USMX.
Τι ζητούν οι λιμενεργάτες
To ILA επιδιώκει μια μεγάλη αύξηση μισθών μαζί με δεσμεύσεις για διακοπή του σχεδίου εισαγωγής αυτοματισμών στα λιμάνια καθώς εκτιμά ότι αυτό θα οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας. Η USMX είχε προσφέρει αύξηση μισθών 50%, αλλά το ILA απάντησε ότι ήταν ανεπαρκές για τα μέλη του συνδικάτου.
«Η επίτευξη συμφωνίας θα απαιτήσει διαπραγματεύσεις», δήλωσε η USMX αργά την Τετάρτη. «Δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε σε προϋποθέσεις για να επιστρέψουμε στις διαπραγματεύσεις, αλλά παραμένουμε δεσμευμένοι να διαπραγματευόμαστε καλή τη πίστη για να αντιμετωπίσουμε τις απαιτήσεις του ILA και τις ανησυχίες της USMX», ανέφερε.
Η κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν τάχθηκε στο πλευρό του συνδικάτου, ασκώντας πιέσεις στους εργοδότες των λιμανιών να αυξήσουν την προσφορά τους για να εξασφαλίσουν μια συμφωνία και αναφέροντας τα μεγάλα κέρδη της ναυτιλιακής βιομηχανίας από την πανδημία της COVID-19.
Οι οικονομολόγοι λένε ότι το κλείσιμο των λιμανιών δεν θα αυξήσει αρχικά τις τιμές καταναλωτή καθώς οι εταιρείες επιτάχυναν τις αποστολές τους τελευταίους μήνες για βασικά αγαθά. Ωστόσο, μια παρατεταμένη διακοπή θα περάσει τελικά, με τις τιμές των τροφίμων να κινηθούν πρώτες ανοδικά, σύμφωνα με οικονομολόγους της Morgan Stanley.
Η απεργία επηρεάζει 36 λιμάνια -συμπεριλαμβανομένων της Νέας Υόρκης, της Βαλτιμόρης και του Χιούστον- που διακινούν τεράστιο όγκο εμπορευματοκιβωτίων.
Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου την Τετάρτη, μαζί με άλλες 272 εμπορικές ενώσεις, κάλεσε την κυβέρνηση Μπάιντεν να χρησιμοποιήσει την ομοσπονδιακή της εξουσία για να σταματήσει την απεργία, λέγοντας ότι η απεργία θα μπορούσε να έχει «καταστροφικές συνέπειες» για την οικονομία.
Η κυβέρνηση του Μπάιντεν έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν θα χρησιμοποιήσει ομοσπονδιακές εξουσίες για να σταματήσει την απεργία.