Του Μιχάλη Παπανίδη
Στο απώτερο μέλλον παραπέμπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Συγκοινωνιών την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πρωτεύουσας, καθώς σχεδόν κανένα από τα απαιτούμενα έργα δεν είναι έτοιμο να παραδοθεί στην κυκλοφορία και στους οδηγούς. Τα περισσότερα βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού και των μελετών, ενώ ελάχιστα είναι εκείνα που μπορεί να παραδοθούν το επόμενο διάστημα.
Είναι προφανές ότι για την Αθήνα έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος, παρότι τα περισσότερα έργα συγχρηματοδοτούνται από την ΕΕ και δεν βαραίνουν τον Προϋπολογισμό.
Παράλληλα, σχεδόν το σύνολο των δράσεων είναι εκτός του Δήμου Αθηναίων, δηλαδή του κέντρου της πόλης και των γύρω περιοχών, όπου καταγράφονται η μεγαλύτερη κυκλοφοριακή πίεση και οι σημαντικές καθυστερήσεις.
Καμία παρέμβαση στην Εθνική Οδό
Εκτός του προγραμματισμού μένει μάλιστα η Εθνική Οδός Αθηνών-Λαμίας, που εμφανίζει και το μεγαλύτερο πρόβλημα, μπλοκάροντας ουσιαστικά όλο το Λεκανοπέδιο. Τα «δύσκολα σημεία» στην Εθνική Οδό δεν είναι πάρα πολλά και με μικρές και «φθηνές» παρεμβάσεις θα μπορούσαν να εξαφανιστούν οι τραγικές ανασχέσεις στην κυκλοφορία. Τόσο το ρεύμα εξόδου προς τη Λαμία όσο και το ρεύμα εισόδου προς τον Πειραιά θα μπορούσαν να αποσυμφορηθούν ακόμη και μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου, αλλά δεν ανακοινώθηκε καν παρέμβαση, ούτε σε επίπεδο μελλοντικού σχεδιασμού.
Ειδικότερα, το υπουργείο ανακοίνωσε το ακόλουθο χρονοδιάγραμμα, που δεν αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας:
• Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης έχει ήδη δημοπρατηθεί και αναμένεται να αρχίσει η υλοποίησή της ως τις αρχές του 2023.
• Προχωρούν οι διαδικασίες για τις επεκτάσεις Αττικής Οδού προς Λαύριο και Ραφήνα.
• Αντίστοιχα, προχωρούν και οι μελέτες για την υπογειοποίηση της σήραγγας της Ηλιουπόλεως, που θα δώσει ανάσα στα Νότια Προάστια.
• Στα Δυτικά Προάστια, είναι σε προχωρημένο στάδιο διαδικασιών το έργο ολοκλήρωσης της Περιφερειακής του Αιγάλεω και του Κόμβου Σκαραμαγκά, που θα αποφορτίσει σημαντικά τη Λεωφόρο Αθηνών, αλλά και τη Λεωφόρου Σχιστού.
Νέα έργα μετρό στην Αττική
• Γραμμή 4 του μετρό: Το μεγαλύτερο δημόσιο έργο υποδομής που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, ύψους 1,2 δισ. Η πρώτη νέα γραμμή υπό κατασκευή στην πρωτεύουσα έπειτα από είκοσι ολόκληρα χρόνια. Το πρώτο τμήμα, από το Άλσος Βεΐκου στου Γουδή, με 15 νέους σταθμούς, θα εξυπηρετεί μερικές από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές της Αθήνας. Διασφαλίζεται δε ότι το πράσινο ισοζύγιο στην πόλη όχι μόνο δεν θα μειωθεί, αλλά θα αυξηθεί.
• Ταυτόχρονα, προχωράει η μελετητική ωριμότητα και για τις μελλοντικές επεκτάσεις της Γραμμής 4, με προτεραιότητα προς Μαρούσι και Βόρεια Προάστια, περιοχές με μεγάλη ροή εργαζομένων και τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο.
• Σε λίγους μήνες παραδίδονται και οι τρεις τελευταίοι νέοι σταθμοί της επέκτασης της Γραμμής 3 προς Πειραιά: Μανιάτικα, Δημοτικό Θέατρο και Πειραιά.
• Επέκταση Γραμμής 2 προς Δυτικά Προάστια.
• Παράλληλα, μπαίνει μπρος και ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος Δυτικής Αττικής. Ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, που θα συμβασιοποιηθεί το επόμενο εξάμηνο και θα εξυπηρετεί τις περιοχές από τα Άνω Λιόσια ως τα Μέγαρα.
• Αντίστοιχα, προχωράει ικανοποιητικά και η διαδικασία του Ανταγωνιστικού Διαλόγου για την Επέκταση του Προαστιακού προς τα Ανατολικά, δηλαδή προς τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.