Ελλείψει συμφωνίας στο Κογκρέσο, οι αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, τις οποίες γονάτισε η πανδημία του κορωνοϊού, ξεκινούν σήμερα να απολύουν δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους τους.
Η American Airlines ήταν η πρώτη που επιβεβαίωσε χθες βράδυ ότι ξεκινά τη «δύσκολη διαδικασία» της αναστολής της ισχύος των συμβάσεων 19.000 υπαλλήλων της.
Η United Airlines ανακοίνωσε λίγο αργότερα την απόλυση 13.432 εργαζομένων.
Οι διοικήσεις των δύο εταιρειών διαβεβαίωσαν πάντως τους υπαλλήλους τους, σε μηνύματά τους που συμβουλεύτηκε το Γαλλικό Πρακτορείο, ότι, εάν τις προσεχείς ημέρες οι Δημοκρατικοί και οι Ρεπουμπλικανοί καταλήξουν σε συμβιβασμό, θα ακυρώσουν τις απολύσεις.
Όπως και άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου, η American και η United είχαν δεσμευτεί την άνοιξη ότι δεν θα απέλυαν κανέναν εργαζόμενό τους ως την 30ή Σεπτεμβρίου, σε αντάλλαγμα για την κρατική βοήθεια ύψους 25 δισ. δολαρίων.
Το πακέτο στήριξης αυτό έληξε χθες.
Οι διαπραγματεύσεις των Δημοκρατικών και των Ρεπουμπλικανών για το νέο σχέδιο στήριξης της οικονομίας, που επαναλήφθηκαν χθες Τετάρτη στην Ουάσινγκτον, δεν έχουν ακόμη φέρει καρπούς.
Τα δάνεια που χορηγήθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ σε επτά εταιρείες, συνολικού ύψους 25 δισ. δολαρίων, δεν άλλαξαν τα δεδομένα: τα χρήματα αυτά προορίζονται για την κάλυψη τρεχουσών δαπανών, όχι για μισθοδοσία.
Πολλοί συνεχίζουν να διστάζουν να επιβιβαστούν σε αεροσκάφη, όπου οι χώροι είναι εξ ορισμού περιορισμένοι, οι διεθνείς πτήσεις συνεχίζουν να υποβάλλονται σε αυστηρούς περιορισμούς, τα ταξίδια για επιχειρηματικούς λόγους βρίσκονται σε χειμερία νάρκη.
Ο αριθμός των επιβατών που διέρχονται από τους ελέγχους ασφαλείας στα αμερικανικά αεροδρόμια παραμένει μειωμένος κατά 60% ως 70% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, σύμφωνα με κυβερνητικά δεδομένα.
Οι εταιρείες του τομέα ήδη έχουν περικόψει προσωπικό μέσω προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και αδειών άνευ αποδοχών. Στην Delta, πάνω από 40.000 εργαζόμενοι έχουν ήδη επιλέξει κάποιο από αυτά τα προγράμματα. Η Southwest έχει αποχωριστεί, προσωρινά ή μόνιμα, το 27% των υπαλλήλων της.
Αλλά ούτε αυτό αρκεί σε ορισμένες εταιρείες.
«Αύριο, δεκάδες χιλιάδες υπάλληλοι στην πολιτική αεροπορία, οι οποίοι θεωρούνται απολύτως απαραίτητοι, θα ξυπνήσουν χωρίς δουλειά και χωρίς ασφάλιση υγείας και χιλιάδες άλλοι δεν θα είναι πλέον εργαζόμενοι» στηλίτευσε η Σάρα Νέλσον, η πρόεδρος του συνδικάτου των αεροσυνοδών AFA.
Συνδικάτα και επικεφαλής εταιρειών ασκούσαν πίεση στην Ουάσινγκτον εδώ κι εβδομάδες για να παραταθεί το πρόγραμμα ενισχύσεων.
Οι απολύσεις που ανακοινώθηκαν χθες ήταν πάντως λιγότερες από ό,τι είχε αναγγελθεί αρχικά: η United προειδοποιούσε πως υπήρχε ενεχόμενο να απολύσει ως και 36.000 υπαλλήλους της.
Ο τομέας των αεροπορικών μεταφορών κάθε άλλο παρά είναι ο μόνος που πλήττεται από την πανδημία. Η Disney, για παράδειγμα, ανακοίνωσε προχθές ότι απολύει 28.000 υπαλλήλους της.
Τα κεφάλαια της ομοσπονδιακής κυβέρνησης που διατέθηκαν στους ανέργους, που προστίθενται αυτών των τοπικών αρχών, ήδη μειωμένα από τα 600 δολάρια την εβδομάδα στα 300 δολάρια από τις αρχές Αυγούστου, θα εξαντληθούν μέσα στον Οκτώβριο, σύμφωνα με οικονομολόγους.
Τα οικονομικά των πολιτειών αλλά και των δήμων πλήττονται επίσης εξαιτίας της μεγάλης συρρίκνωσης της δραστηριότητας.
Το κέντρο μελετών Economic Policy Institute υπολογίζει ότι χωρίς βοήθεια από το ομοσπονδιακό κράτος, 5,3 εκατομμύρια άνθρωποι μπορεί να έχουν απολυθεί ως τα τέλη του 2021 από τον δημόσιο τομέα.