”Η δική μας σχολή βασίζεται στους χαμηλούς τόνους και την υπευθυνότητα. Υλοποιείται στην πράξη με σχέδιο και συστηματική προσπάθεια που καμιά φορά μπορεί να φαίνεται ότι αργεί, αλλά τελικά αποδίδει καρπούς. Και μόνο αυτή η υπεύθυνη σχολή πολιτικής έχει τα εχέγγυα να δημιουργήσει στην πράξη ανάπτυξη για τη χώρα και καλύτερη ποιότητα ζωής για τους πολίτες”.
Αυτά τόνισε μεταξύ άλλων σήμερα αργά το μεσημέρι από τη Λάρισα στο πλαίσιο του «ΙΙ Ευρωπαϊκού Forum Ανάπτυξης», ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής. Ο ίδιος έκανε αναφορά σε τέσσερις βασικές προτεραιότητες σχεδίου, τις οποίες, όπως εξήγησε, έχει ξεχωρίσει, γιατί και οι τέσσερις υπηρετούν τον ίδιο μεγάλο στόχο: την ανάπτυξη. Μεταξύ άλλων ο κ. Καραμανλής τόνισε: “να δώσουμε οριστικές λύσεις σε μεγάλα έργα που έχει ανάγκη ο τόπος, αλλά πολλά από αυτά τα παραλάβαμε να αντιμετωπίζουν πολύπλοκα προβλήματα”. Για να εξηγήσει:
“Ιδίως προβλήματα που χρόνιζαν, από το Πάτρα-Πύργος μέχρι το Μετρό της Θεσσαλονίκης, λύνονται με εντατική μελέτη, σφαιρική αντιμετώπιση και τελικά εύστοχες, ρεαλιστικές παρεμβάσεις. Είμαστε εδώ για να διασφαλίσουμε ότι κρίσιμα έργα που έχει ανάγκη ο τόπος θα υλοποιηθούν. Με υψηλή ποιότητα, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, το συντομότερο δυνατό και όσο γίνεται χαμηλότερο κόστος. Αυτή είναι η δέσμευσή μας”.
Ακόμα, στο πλαίσιο του παραπάνω σχεδίου, μίλησε για στοχευμένες θεσμικές παρεμβάσεις, για το καθεστώς ανάθεσης, υλοποίησης και λειτουργίας των έργων. Θέλουμε διαφάνεια, απλούστευση διαδικασιών και σεβασμό στον φορολογούμενο, τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Αναλαμβάνουμε, δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει επίσης, συγκεκριμένες δράσεις που εκσυγχρονίζουν τη χώρα και την καθημερινότητά μας, για να εξηγήσει:
“Από τη διαλειτουργικότητα των διοδίων, για να σταματήσει αυτό το αστείο, για να πας από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη να πρέπει να έχεις 3-4 διαφορετικούς πομποδέκτες για τα διόδια… Έως σημαντικά αντιπλημμυρικά έργα και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε όλη τη χώρα, τα υδατοδρόμια, και βέβαια την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού μας δικτύου”.
Μιλώντας για την τέταρτη προτεραιότητα του σχεδίου είπε:
” Προετοιμάζουμε το στρατηγικό σχεδιασμό της νέας γενιάς έργων που χρειάζεται η Ελλάδα, που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Έργα με τεκμηριωμένη σχέση κόστους – οφέλους, σκοπιμότητα και βιωσιμότητα. Δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση δεν έκανε τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν άφησε και πολλά πίσω της”. Μιλώντας για τη Θεσσαλία ο αρμόδιος Υπουργός ανέφερε:
“Προφανώς το πρώτο και μεγάλο θέμα που σας απασχολεί -και δικαίως, γιατί είναι πολύ σοβαρό- είναι το θέμα του Αχελώου. Ξέρετε ότι απασχολεί σοβαρά και την κυβέρνησή μας. Πριν λίγες μέρες, μάλιστα, έγινε και μια ευρεία σύσκεψη στην οποία μετείχαν όλοι οι εμπλεκόμενοι υπουργοί -γιατί δεν είναι θέμα μόνον ενός Υπουργείου. Το ζήτημα δεν είναι απλό. Οφείλω να σας πω ότι μελετάμε όλες τις απόψεις και επανεξετάζουμε πολλές πτυχές του έργου. ‘Αλλωστε, οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας δημιουργούν συγκεκριμένο πλαίσιο και συγκεκριμένα περιθώρια για το τι μπορεί και τι δεν μπορεί να γίνει. Γενικότερα μιλώντας, πολλά μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση, αλλά εκείνο που δεν έχει κανένα νόημα είναι να προχωρήσει αγνοώντας το ΣτΕ ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή”.
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στη συνέχεια σε συγκεκριμένα δεδομένα που αφορούν την Θεσσαλία:
“Το πρώτο είναι ότι η Θεσσαλία αντιμετωπίζει ένα σοβαρότατο και επείγον υδατικό και οικολογικό πρόβλημα, εξαιτίας της υπεραντλήσεως μη ανανεούμενων υπόγειων υδάτινων αποθεμάτων. Δεν μπορούμε να ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον και να το αγνοούμε αυτό, ούτε να συζητάμε για βιώσιμη ανάπτυξη και να μην λύνουμε ένα τέτοιο πρόβλημα. Το άλλο δεδομένο, για το οποίο δεν έχω ακούσει πειστικό αντίλογο, είναι ότι το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί με την ήπια μεταφορά από τον Αχελώο ποσότητας νερού μικρότερης από το 10% των υδάτων του ποταμού που ούτως ή άλλως χύνονται στη θάλασσα. Και το τρίτο και αναμφισβήτητο δεδομένο είναι ότι για το σύνολο των έργων του Αχελώου μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί πάνω από 650 εκατομμύρια ευρώ – τα οποία θα πάνε οριστικά χαμένα αν εγκαταλειφθεί πλήρως το έργο. Συγκεκριμένα, 352 για το φράγμα της Συκιάς που δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα και άλλα 300 για το φράγμα της Μεσοχώρας, της ΔΕΗ, που έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν έχει τεθεί σε λειτουργία”.
Για να συνεχίσει, μιλώντας για το ίδιο έργο και για ένα ακόμη δεδομένο:
” Υπάρχει όμως και ένα δεδομένο ακόμη: Ότι το νέο σχέδιο διαχείρισης των υδάτων της λεκάνης απορροής Αχελώου που εγκρίθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ στο τέλος του 2017, προβλέπει μηδενική μεταφορά υδάτων προς τη Θεσσαλία. Μηδέν… Αυτό που πρέπει να γίνει, συνεπώς, είναι να εξετασθεί και διερευνηθεί η δυνατότητα τροποποίησης του υφιστάμενου σχεδιασμού του φράγματος Συκιάς, λαμβάνοντας υπόψη τις μελέτες για μία ήπια μερική μεταφορά υδάτων από τον Αχελώο. Στην πράξη, αυτό που κάνουμε σήμερα, είναι ότι έχουμε δρομολογήσει τις εργασίες συντήρησης των ημιτελών έργων του Αχελώου και συγκεκριμένα του καθαρισμού των σηράγγων εκτροπής του φράγματος Συκιάς, της επισκευής της επένδυσής τους και των επεμβάσεων στην είσοδο – έξοδο της σήραγγας. Για τις εργασίες αυτές έχει δοθεί Περιβαλλοντική Απαλλαγή. Είμαστε σε διαδικασία ελέγχου των Τευχών Δημοπράτησης, ώστε γύρω στο τέλος Μαρτίου να δημοπρατηθεί το έργο, που είναι απαραίτητο για την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής και την προστασία των υφισταμένων κατασκευών”.
“Πάντως βιώσιμη ανάπτυξη θα πει ότι πρέπει να λύσουμε το υδατικό πρόβλημα της Θεσσαλίας, χωρίς φυσικά να δημιουργήσουμε πρόβλημα αλλού. Να προχωρήσει επιτέλους η παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας κι η εξασφάλιση «στρατηγικού αποθέματος» νερού, αλλά και, συνολικά, να διασφαλιστεί το θετικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο.
Το βέβαιο είναι ότι το θέμα πρέπει να λυθεί μια και καλή. Με σύνεση, σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Και όταν έρθει στη Βουλή, θα πρέπει να τοποθετηθούμε όλοι μας -και όλα τα κόμματα- χωρίς «ναι μεν αλλά» και χωρίς υστεροβουλίες. Με μόνο κριτήριο το καλό του τόπου”, ανέφερε ο κ. Καραμανλής ενώ αναφέρθηκε και σε άλλα σημαντικά έργα στην ευρύτερη περιοχή,