Οι ΗΠΑ και η Ευρώπη αναμένεται να ανακοινώσουν σήμερα πενταετή αναστολή των δασμών στη 17χρονη διαμάχη τους για τις επιδοτήσεις για αεροσκάφη, γεγονός που θα τους επιτρέψει να επικεντρωθούν στην απειλή που θέτει η αναδυόμενη κινεζική βιομηχανία εμπορικών αεροσκαφών, σύμφωνα με πρόσωπα με γνώση του θέματος.
Η συμφωνία για τερματισμό της μεγαλύτερης στον κόσμο εταιρικής εμπορικής διαμάχης θα βοηθήσει την αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Boeing και την ευρωπαϊκή Airbus, προσφέροντας παράλληλα ανακούφιση σε δεκάδες άλλες βιομηχανίες που έχουν επηρεαστεί από τα δασμολογικά αντίποινα που ανεστάλησαν τον Μάρτιο. Εάν δεν υπάρξει πρόοδος, βρίσκονται αντιμέτωπες με νέο εμπορικό πόλεμο εντός εβδομάδων.
Η Αμερικανίδα αντιπρόσωπος για το Εμπόριο (USTR) Κάθριν Τάι συζήτησε τη διαμάχη στην πρώτη της διά ζώσης συνάντηση με τον Ευρωπαίο ομόλογό της Βάλντις Ντομπρόβσκις χθες ενόψει της σημερινής συνόδους ΗΠΑ-ΕΕ, στην οποία η Κίνα θα είναι σημαντικό θέμα. Η Τάι θα μεταβεί αύριο στη Βρετανία.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που επιβλέπει την ευρωπαϊκή εμπορική πολιτική, και οι ΗΠΑ είχαν δεσμευτεί να βρουν μια λύση έως τις 11 Ιουλίου όταν αναμένεται να τεθούν και πάλι σε ισχύ οι διατλαντικοί δασμοί που είναι τώρα σε αναστολή.
Αξιωματούχοι στόχευαν σε μια μόνιμη λύση μέσω δύο συνθηκών -μίας μεταξύ των ΗΠΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τις αρχικές πλευρές, και μίας μεταξύ της Ουάσινγκτον και του Λονδίνο ύστερα από την αποχώρηση της Βρετανίας από την ΕΕ- για τους νέους βασικούς κανόνες για την αεροπορική βιομηχανία.
Ωστόσο η επίτευξη λεπτομερούς συμφωνίας έχει αποδειχθεί περίπλοκη, λαμβάνοντας υπόψη τις σχεδόν δύο δεκαετίες νομικής διαμάχης και χιλιάδες σελίδες εγγράφων, δήλωσε πηγή με γνώση των συνομιλιών.
Μια συμφωνία αναστολής θα καθυστερήσει την επαναφορά των δασμών για χρόνια σε μια περίοδο κατά την οποία ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν δεσμεύτηκε να επανακαθορίσει τις σχέσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους ύστερα από τέσσερα ταραχώδη χρόνια υπό τον πρώην πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ.
Το πάγωμα της διαμάχης για τις επιδοτήσεις για τα αεροσκάφη, κάποιες εκ των οποίων έχουν ανακληθεί ή αναθεωρηθεί, θα δώσει και στις δύο πλευρές περισσότερο χρόνο για να επικεντρωθούν στα θέματα μιας ευρύτερης ατζέντας όπως οι ανησυχίες για το οικονομικό, κρατικά καθοδηγούμενο, μοντέλο της Κίνας, δήλωσαν αρκετές από τις πηγές.
Οι δασμοί σε προϊόντα 11,5 δισ. δολάρια επιβλήθηκαν σταδιακά από το 2019 αφού οι ΗΠΑ και η ΕΕ πέτυχαν εν μέρει νίκες στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου αναφορικά με ισχυρισμούς για αθέμιτη βοήθεια για την Boeing και την Airbus.
Η διαμάχη σέρνεται από το 2004 όταν οι ΗΠΑ αποσύρθηκαν από τη συμφωνία του 1992 για τις επιδοτήσεις για τα αεροσκάφη και προσέφυγαν κατά της ΕΕ στον ΠΟΕ, υποστηρίζοντας ότι η Airbus κατάφερε να φθάσει το μερίδιο της Boeing στην αγορά αεροσκαφών εν μέρει χάρη σε κρατικά επιδοτούμενα δάνεια.
Η ΕΕ ανταπάντησε με προσφυγή αναφορικά με αθέμιτη, όπως τη χαρακτήρισε, στήριξη στις υπηρεσίες Έρευνας και Ανάπτυξης και επιδοτούμενα φορολογικά κίνητρα για την Boeing.
Τους τελευταίους μήνες, υψηλόβαθμοι Ευρωπαίοι, Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι είναι εντατικές συζητήσεις προκειμένου να διευθετηθεί η διαμάχη και να επικεντρωθούν σε άλλες προκλήσεις, μεταξύ των οποίων της Κίνας.
Η Τάι δήλωσε στο Reuters τον Μάιο ότι είναι αισιόδοξη για την επίτευξη συμφωνίας με τις Βρυξέλλες, προσθέτοντας ότι οι δύο πλευρές χρειάζεται να εξετάσουν το «μεγαλύτερο ζήτημα» των φιλοδοξιών της Κίνας να γίνει παγκόσμιος παίκτης στη βιομηχανία εμπορικών αεροσκαφών.
Οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον συνεχίζουν να διαφωνούν για τους δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο, αλλά αναμένεται στη σημερινή σύνοδο να ορίσουν την 1η Δεκεμβρίου ως προθεσμία για τον τερματισμό τιμωρητικών δασμών που συνδέονται με τη διαμάχη, σύμφωνα με προσχέδιο ανακοίνωσης που είδε το Reuters.
Όπως και οι ΗΠΑ, η ΕΕ έχει λογομαχήσει με το Πεκίνο φέτος για το εμπόριο και την ασφάλεια. Ωστόσο τα 27 κράτη-μέλη της ίσως δυσκολευτούν να συμφωνήσουν σε κοινό μέτωπο για θέματα όπως η αεροπορική βιομηχανίας.
Τον Απρίλιο, για παράδειγμα, η Ουγγαρία μπλόκαρε ανακοίνωση της ΕΕ που επέκρινε τον νέο κινεζικό νόμο για την ασφάλεια στο Χονγκ Κονγκ, προκαλώντας διαμάχη για το δικαίωμα των κρατών-μελών να ασκούν βέτο στην εξωτερική πολιτική.