Προχωρά ένα από τα πιο πολυσυζητημένα σιδηροδρομικά έργα, αυτό της υπογειοποίησης της γραμμής στα Σεπόλια, το οποίο και αναμένεται να αλλάξει τόσο τα μεταφορικά δεδομένα της Αττικής όσο και να συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.

Τις επόμενες ημέρες η ανάδοχος του έργου, η κοινοπραξία INTRAKAT – ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ, αναμένεται να υπογράψει τη σύμβαση του έργου με την ΕΡΓΟΣΕ και να ξεκινήσει τις εργασίες.

Η κατασκευαστική διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 52 μήνες (4,5 χρόνια) πράγμα που σημαίνει ότι η ολοκλήρωση και απόδοση του σε λειτουργία εκτιμάται αρχικά για το 2023, μετά και την πρόσφατη παρουσίαση του έργου στη Βουλή. Η συνολική διάρκεια του έργου (με τη συντήρηση) είναι 88 μήνες.

Ουσιαστικά πρόκειται για ένα έργο που θα αλλάξει την όψη της ευρύτερης περιοχής από την πλατεία Αττικής μέχρι τα Σεπόλια καθώς με την κατασκευή της σήραγγας οι σημερινές γραμμές και οι επικίνδυνες ισόπεδες διαβάσεις θα μετατραπούν σε χώρους πρασίνου και αναψυχής.

Η γύρω περιοχή πέρα από την ασφάλεια που θα εξασφαλιστεί για τους διερχόμενους πεζούς ή οχήματα, θα αναβαθμιστεί λόγω της αναμενόμενης ανάπλασης κατά μήκος των γραμμών ενώ θα πάψει και η ηχητική ρύπανση από τα διερχόμενα τρένα.

Το κόστος του έργου είναι 66,58 εκατ. ευρώ (με έκπτωση 45,71%, έναντι προϋπολογισμού έργου ύψους 122 εκατ. ευρώ). Πρόκειται για την κατασκευή δίδυμης σήραγγας τετραπλού διαδρόμου 1,9 χλμ και έργο συνολικού μήκους 2,36 χλμ. που θα εξυπηρετεί τα υπεραστικά και προαστιακά τρένα.

Με την υλοποίηση αυτού του έργου γίνεται πράξη η απόφαση του ΣτΕ από το 2004, που είχε επιβάλλει να υπογειοποιηθούν οι γραμμές. Με την ολοκλήρωσή του, από το σταθμό της Αθήνας μέχρι τις 3 Γέφυρες, θα υπάρχει τετραπλός υπόγειος σιδηρόδρομος.

Το έργο χρηματοδοτείται από το Μηχανισμό “Συνδέοντας την Ευρώπη” CEF (Connecting Europe Facility) 2014-2020.

Αξίζει να αναφερθεί ότι, κατά τη διάρκεια της κατασκευής έχει προβλεφθεί να μην σταματήσει η λειτουργία των επίγειων γραμμών που σήμερα εξυπηρετούν τα τρένα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πρώτα θα ξεκινήσουν τα έργα στη δυτική πλευρά του έργου οπότε θα παραμείνει σε λειτουργία μία από τις δύο υφιστάμενες γραμμές. Με την ολοκλήρωση του δυτικού τμήματος, θα μεταφερθεί η κίνηση των τρένων στις δύο υπογειοποιημένες γραμμές.

Στη συνέχεια θα καταργηθεί και η ανατολική γραμμή για να κατασκευαστούν οι δύο υπόλοιπες υπόγειες γραμμές που θα ολοκληρώσουν το έργο. Αξιζει να σημειωθεί πως το έργο απαιτεί ακρίβεια καθώς περνά ανάμεσα από τη Σήραγγα του Μετρό και τον μεγάλο αγωγό αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.

Ταυτότητα του έργου

Το αντικείμενο του έργου αφορά στην κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου μήκους 2,36 χλμ, εκ των οποίων τα 1,91 χλμ. υποβαθμισμένου / υπογειοποιημένου, ο οποίος ξεκινά από την έξοδο του Σ.Σ. Αθηνών προς Θεσσαλονίκη (ΧΘ 10+821) και καταλήγει στις Τρεις Γέφυρες (ΧΘ 13+181) στη περιοχή Σεπολίων του Δήμου Αθηναίων όπου συναντά τον πρόσφατα κατασκευασμένο και σε λειτουργία νέο τετραπλό σιδηροδρομικό διάδρομο.

Η Νέα Διπλή Σιδηροδρομική Γραμμή κατασκευάζεται επί της υφιστάμενης ζώνης κυκλοφορίας σταδιακά — πρώτα ο Δυτικός διάδρομος και κατόπιν ο Ανατολικός.

Συνοπτικά στο αντικείμενο του δημοπρατούμενου έργου συμπεριλαμβάνονται:

-Το τεχνικό υπογειοποίησης — τεχνικό Cover & Cut (top-down) αποτελούμενο από 47 επιμέρους τεχνικά που κατασκευάζονται σε δύο φάσεις (Δυτικός — Ανατολικός Διάδρομος)
Advertisement

-Tα προσωρινά υδραυλικά έργα

-Τα μόνιμα υδραυλικά έργα (αποχέτευσης-αποστράγγισης σήραγγας, υπερχειλιστές παντοροϊκού δικτύου & δίκτυα ομβρίων και ακαθάρτων)

-Οι μηχανολογικές εγκαταστάσεις του υπόγειου τεχνικού και των αντλιοστασίων ακαθάρτων για την αποχέτευση -αποστράγγιση ομβρίων της σήραγγας

-Τα κτίρια εξυπηρέτησης (Η/Μ εγκαταστάσεις)

-Η κατασκευή των δύο νέων άνω διαβάσεων πεζών

-Η κατασκευή της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής

-Η αποκατάσταση του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου

-Τα έργα πρασίνου και η αποκατάσταση τοπίου