Eνισχύθηκε τον Μάιο o δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα και διαμορφώθηκε στις 108,6 μονάδες, έναντι 97,9 μονάδων τον Απρίλιο.

Σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας του ΙΟΒΕ, πρόκειται για την υψηλότερη επίδοση των τελευταίων 14 μηνών, με τοn δείκτη να επανέρχεται σε επίπεδα στα οποία κυμαινόταν πριν την πανδημία. Σχεδόν σε όλους τους βασικούς τομείς της οικονομίας οι προσδοκίες βελτιώθηκαν σημαντικά, καθώς η προοπτική της «κανονικότητας» ενισχύθηκε περαιτέρω.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παράλληλα, βελτιώθηκε σημαντικά η καταναλωτική εμπιστοσύνη, στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 14 μηνών. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ισχυρή ήταν η άνοδος του δείκτη οικονομικού κλίματος συνολικά στην Ευρώπη. Η άρση των περιορισμών στις μετακινήσεις, η επανεκκίνηση σε σημαντικά τμήματα της οικονομίας, η προοπτική έναρξης της τουριστικής περιόδου, έστω και αν δεν αποτυπώνεται ακόμη στη διεθνή κίνηση, καθώς και η κλιμακούμενη διαδικασία εμβολιασμού, διαμορφώνουν ένα σαφώς θετικότερο γενικό κλίμα στην χώρα, σε σύγκριση με τους προηγούμενους μήνες. Επιπλέον, δημιουργούν προσδοκίες περαιτέρω καλυτέρευσής του στην καλοκαιρινή περίοδο.

Αυτή η βελτίωση, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, δεν σημαίνει και λήξη της τρέχουσας οικονομικής κρίσης, για τουλάχιστον τέσσερις λόγους. Η ίδια η πανδημία δεν έχει ακόμη πλήρως τιθασευτεί και στην πορεία εξόδου από αυτήν, ο εφησυχασμός και δυσάρεστες εκπλήξεις μπορεί να έχουν υψηλό κόστος. Οι επιπτώσεις της νέας ύφεσης στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και την απασχόληση ακόμα δεν έχουν εκδηλωθεί, αφού πολλές από τις παρεμβάσεις στήριξης συνεχίζονται – το σχετικό κόστος θα φανεί πιο καθαρά σε λίγους μήνες.

Η ανάγκη σταδιακής αναστροφής των μεγάλων δημοσιονομικών ελλειμμάτων θέτει την οικονομική πολιτική σε δύσκολα διλήμματα, που θα καθορίσουν τις προοπτικές ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα. Η αποτελεσματική χρησιμοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και άλλων ευρωπαϊκών, δεν θα γίνει αυτόματα και είναι κρίσιμη όχι μόνο για να καλύψουν μέρος του επενδυτικού κενού αλλά και να σηματοδοτήσουν συνολικά την πορεία της οικονομίας. Αναλυτικότερα:

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

– στη βιομηχανία, το αρνητικό ισοζύγιο των εκτιμήσεων για τις παραγγελίες και τη ζήτηση αμβλύνθηκε αισθητά, οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα αποκλιμακώθηκαν και οι θετικές προβλέψεις για την παραγωγή τους προσεχείς μήνες βελτιώθηκαν αισθητά.

– στις κατασκευές, οι αρνητικές προβλέψεις για την παραγωγή ενισχύθηκαν έντονα, ενώ παράλληλα οι προβλέψεις για την απασχόληση βελτιώθηκαν σημαντικά.

– στο λιανικό εμπόριο, οι αρνητικές εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις αμβλύνονται, με το ύψος των αποθεμάτων να παραμένει σε υψηλά για την εποχή επίπεδα, ενώ οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή των πωλήσεων υποχωρούν.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

– στις υπηρεσίες, οι αρνητικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα κατάσταση των επιχειρήσεων και τη ζήτηση υποχωρούν σημαντικά, όμως οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της ζήτησης είναι ακόμα πιο θετικές

– στην καταναλωτική εμπιστοσύνη, οι αρνητικές προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας αμβλύνονται σημαντικά, όπως και οι αντίστοιχες για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους, ενώ παράλληλα βελτιώνονται οι εκτιμήσεις για μείζονες αγορές και ενισχύεται η πρόθεση για αποταμίευση.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης