Με τις τιμές των αυτοκινήτων να ανεβαίνουν συνεχώς η αγορά γνωρίζει μεγάλες διακυμάνσεις. Βραχυπρόθεσμα, η ζήτηση μετακινείται από τα καινούργια αυτοκίνητα στην αγορά μεταχειρισμένων, ενώ μακροπρόθεσμα, λιγότερα καινούργια αυτοκίνητα σημαίνει λιγότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στο μέλλον.

Το αυξημένο κόστος ζωής αλλάζει τις ισορροπίες στην αυτοκίνηση με τους ευρωπαίους καταναλωτές να διστάζουν ολοένα και περισσότερο να αγοράσουν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Σύμφωνα με την ενημέρωση της πλατφόρμας ανάλυσης δεδομένων στην αγορά αυτοκινήτου, autovista, προβλέπεται να μειωθούν ή στην καλύτερη περίπτωση να σταθεροποιηθούν οι πωλήσεις των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές το 2023 και το 2024.

Πριν από λίγες εβδομάδες, η τελευταία ανέφερε ότι οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μειώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2022 στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης. Διψήφια πτώση σημειώθηκε στη Γερμανία (-14,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο) στη Γαλλία (-12,4%) στο Ηνωμένο Βασίλειο (-8,3%), στην Ιταλία (-7,1%) και στην Ισπανία (-4,5%).

Αναλύοντας την τάση τιμής των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, αλλά και την αγορά δημιουργείται μια εικόνα που δείχνει πώς παρά την μείωση των πωλήσεων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε ολόκληρη την Ευρώπη τον Αύγουστο, η τιμή τους αυξήθηκε ελαφρώς. Η μείωση προσφοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στις μεγάλες αγορές της Ευρώπης οδηγεί στην αύξηση της τιμής.

Στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων της Γερμανίας, τα ακριβά οχήματα δεν έχουν μεγάλη ζήτηση. Αναλυτές αναφέρουν ότι δεν προβλέπεται πτώση των τιμών τον επόμενο χρόνο, με τις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων να είναι μειωμένες κατά 11% τον Ιούλιο (σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι) και με τις προοπτικές για μεταχειρισμένα λίγων ετών το 2022 και το 2023 να μην είναι ενθαρρυντικές.

Στην αγορά της Ιταλίας έχει παρατηρηθεί αύξηση της ζήτησης για μεταχειρισμένα αυτοκίνητα LPG και CNG. Η αύξηση άγγιξε το 14% σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021, ενώ δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι αυτοί οι δύο τύποι καυσίμων είναι εδραιωμένοι στην ιταλική αγορά.

Τον προηγούμενο μήνα οι διαθέσιμοι όγκοι αποθεμάτων στην ισπανική αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ήταν περίπου οι μισοί από εκείνους που ήταν πριν από ένα χρόνο. Μάλιστα, η οικονομική αβεβαιότητα μετατοπίζει τη ζήτηση των καταναλωτών προς μικρότερα και παλαιότερα αυτοκίνητα. Τέσσερα στα δέκα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν στην Ισπανία το 2022 μέχρι στιγμής ήταν άνω των 10 ετών, ενώ η συρρίκνωση της προσφοράς οδηγεί σε αύξηση των τιμών.

Στην Μ. Βρετανία τα καινούργια αυτοκίνητα είναι σε έλλειψη και χρησιμοποιούνται επεκτάσεις συμβολαίων για να διατηρηθούν οι στόλοι στον απαιτούμενο αριθμό. Επίσης, η χαμηλή προσφορά της αγοράς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Μ. Βρετανία εξισορροπείται από τη χαμηλή ζήτηση, ενώ οι πιέσεις στο κόστος ζωής επηρεάζουν την προθυμία των καταναλωτών να προβούν σε αγορές.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η προσφορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ηλικίας δύο έως τεσσάρων ετών στην Αυστρία ήταν 0,8% χαμηλότερη τον Αύγουστο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Ο όγκος των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων τον Αύγουστο μειώθηκε κατά 8,3%.

Αυτό που εντοπίζεται στην αγορά των μεταχειρισμένων είναι ότι οι έμποροι δεν μπορούν να προμηθευτούν αρκετά «καινούργια» μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από τις ανανεώσεις των στόλων μίσθωσης και ενοικίασης, καθώς οι τελευταίες που δραστηριοποιούνται σε αυτή την κατηγορία αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις αργές παραδόσεις των καινούριων αυτοκινήτων.

Εν κατακλείδι, η ανάλυση της Autovista, αναφέρει ότι οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων το 2022 θα είναι χαμηλότερες από την περίοδο πριν της πανδημίας. Οι αξίες για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μέχρι τριών ετών προβλέπεται ότι μέχρι το τέλος του έτους να αυξηθούν κατά 11% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2021, ενώ λίγο αργότερα θα μειωθούν όταν οι παραγωγές θα μπουν και πάλι σε μια κανονικότητα.