«Η χώρα μας διαθέτει σπουδαίο επιστημονικό και τεχνικό ανθρώπινο δυναμικό, που είναι “υπεύθυνο” για σημαντικά και σύνθετα έργα σε λιμενικές και παράκτιες περιοχές» τόνισε σήμερα ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Χρήστος Λαμπρίδης, μιλώντας στο 1° Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο «Σχεδιασμός και Διαχείριση Λιμενικών Παράκτιων και Υπεράκτιων Έργων», που διεξήχθη στο Ίδρυμα Ευγενίδη.
Ο γενικός γραμματέας αφού συνεχάρη τους διοργανωτές του συνεδρίου για την πρωτοβουλία της διοργάνωσης, τους αναφέρθηκε στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και στην ικανότητα των λιμένων να παρέχουν ασφαλείς και υψηλού επιπέδου λιμενικές υπηρεσίες.
«Αυτό το επιστημονικό δυναμικό βρίσκεται διαρκώς αντιμέτωπο με υψηλές απαιτήσεις καθώς τα λιμενικά έργα είναι πολυδάπανα, ο σχεδιασμός τους δεν είναι εύκολα αναστρέψιμος και εξυπηρετούν βασικές οικονομικές και κοινωνικές ανάγκες με αποτέλεσμα οι όποιες αστοχίες να έχουν μεγάλες αρνητικές επιπτώσεις. Η επιτυχία στο αποτέλεσμα είναι δηλωτική του υψηλού επιπέδου των στελεχών» ανέφερε.
Ο κ. Λαμπρίδης είπε ότι δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει ότι υπάρχουν και αστοχίες οι οποίες πρέπει να μελετηθούν, ώστε να αποφευχθούν παρόμοιες περιπτώσεις στο μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε συγκεκριμένα το παράδειγμα της αστοχίας του υφιστάμενου λιμενικού έργου στη Σαντορίνη: «Το έργο ολοκληρώθηκε και παρελήφθη προσωρινά το 2010, και η οριστική παραλαβή του έργου έγινε το 2012.
Ωστόσο το 2014, παρατηρήθηκαν ρωγμές, ενώ το 2016 παρατηρήθηκαν εκτεταμένες ζημιές. Επειδή, οι ζημιές αυτές επεκτάθηκαν το 2019 και το τελευταίο διάστημα γράφονται και ακούγονται πολλά και επιχειρείται μια μετάθεση ευθυνών, πρέπει να πω ότι η κυβέρνηση, κυρίως μέσω των υπηρεσιών του Υπουργείου Υποδομών, ξεκίνησε να διορθώσει αυτή την κατάσταση για την οποία δεν ευθύνεται. Ενέκρινε την κατασκευή ενός νέου, σύγχρονου έργου, με περισσότερες λειτουργικές δυνατότητες σε σχέση με το προηγούμενο.
Επίσης, έχει δηλώσει την πρόθεση και έχει έμπρακτα βοηθήσει στην αντιμετώπιση των όποιων προβλημάτων παρουσιάζονται ακόμα και σε τομείς και περιοχές για τις οποίες δεν έχει την αρμοδιότητα. Σημειώνεται ότι για τις αστοχίες του παρελθόντος είχαν υπάρξει και μάλιστα γραπτώς, ενστάσεις και προβληματισμοί.
Για όλα αυτά, ήδη εστάλη ήδη από τη ΓΓΛΛΠΝΕ στο Σώμα Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων, όπως και στον Ειδικό Γραμματέα του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, το 2018, σχετικός φάκελος προς διερεύνηση, όπως εστάλησαν φάκελοι και για άλλες τέσσερις περιπτώσεις».
Ο κ. Λαμπρίδης αναφέρθηκε στις εξελίξεις που αφορούν στη λιμενική βιομηχανία και οι οποίες δημιουργούν νέες προοπτικές στην ανάπτυξη των λιμενικών υποδομών και θα απαιτήσουν τη συνδρομή του τεχνικού και επιστημονικού δυναμικού για την υλοποίηση έργων.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε:
– Στις επενδύσεις που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στα δύο μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη, στη βάση και των συμβάσεων παραχώρησης.
– Στο νέο αναπτυξιακό μοντέλο των 10 λιμένων την μετοχή των οποίων διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, στη βάση του νόμου 4597/19. Πρόκειται για μοντέλο σύμφωνο με το Ευρωπαϊκό παράδειγμα. ανάπτυξης των λιμανιών, το οποίο εξασφαλίζει αυξημένο δημόσιο έλεγχο και ταυτόχρονα τη δυνατότητα εξασφάλισης επενδύσεων. Ήδη είναι γνωστό ότι τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Καβάλας είναι σε προτεραιότητα.
– Στις νέες αναπτυξιακές προκλήσεις που θα προκύψουν από την αναδιοργάνωση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης για τα λιμενικά ταμεία και τα δημοτικά λιμενικά ταμεία, στο πλαίσιο μελέτης που έχει υλοποιηθεί και αξιολογείται από την κυβέρνηση.
– Στις προβλέψεις του νόμου 4504/17 για τη μείωση της γραφειοκρατίας στην κατασκευή νέων μικρών έργων, καθώς και σε έργα συντήρησης στους Οργανισμούς Λιμένα.
– Στην αύξηση των πόρων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για έργα επισκευής και συντήρησης στα λιμάνια, πόροι οι οποίοι τριπλασιάστηκαν για το 2019.