Ο τομέας των αερομεταφορών στην Ευρώπη προετοιμάζεται για προβλήματα στις πασχαλινές μετακινήσεις των ταξιδιωτών που προκαλούνται από τις απεργίες και τις ακυρώσεις πτήσεων, μια μεγάλη δοκιμασία για την ικανότητα της βιομηχανίας να αποτρέψει επανάληψη του χάους που προκλήθηκε κατά την περσινή περίοδο των θερινών διακοπών.
Οι απεργίες που πραγματοποιούνται στη Γαλλία, την Πορτογαλία, τη Βρετανία και τη Γερμανία τις τελευταίες εβδομάδες μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα στις αεροπορικές μετακινήσεις σε τμήματα της Ευρώπης στη διάρκεια των πασχαλινών διακοπών, όπως είπαν στο Reuters αξιωματούχοι αεροπορικών εταιρειών, αεροδρομίων και οι αρχές ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.
“Θα υπάρξουν καθυστερήσεις χωρίς αμφιβολία”, λέει ο Στίβεν Μουρ, ο υπεύθυνος των επιχειρήσεων εναέριας κυκλοφορίας στην Eurocontrol.
Λεπτομέρειες σχετικά με τις καθυστερήσεις παραμένουν αδιευκρίνιστες αλλά οι προειδοποιήσεις υπογραμμίζουν πόσο ευάλωτες παραμένουν οι αερομεταφορές στις εξωγενείς πιέσεις παρά τις προσπάθειες να αποφευχθεί μια επανάληψη της περσινής εικόνας με τις ουρές που σχημάτιζαν οι ταξιδιώτες και με τις ακυρώσεις.
Οι αεροπορικές εταιρείες προβληματίζονται για την κλιμάκωση των απεργιακών κινητοποιήσεων έχοντας καταβάλει προσπάθειες επί μήνες να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των ελλείψεων σε εργατικό δυναμικό μέσω του καλύτερου συντονισμού και με την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού ώστε να επιστρέψει η εικόνα στα επίπεδα πριν από την πανδημία.
“Νομίζω ότι είναι κάτι για το οποίο πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός και κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προσπαθήσουμε να το περιορίσουμε. Αλλά, φυσικά, είναι πολύ δύσκολο γιατί…κάποιες φορές λαμβάνεις προειδοποίηση μόλις 24 ώρες πριν”, λέει ο διευθύνων σύμβουλος της easyJet Γιόχαν Λούντγκρεν.
Αυτό δεν πιθανολογείται να κατευνάσει τον διάλογο για τους αυστηρούς κανονισμούς που διέπουν τις αποζημιώσεις των επιβατών στην ΕΕ.
Οι αεροπορικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι καλούνται να καταβάλλουν αποζημιώσεις χωρίς οι ίδιες να αποζημιώνονται για τις καθυστερήσεις στα δρομολόγια.
Οι οργανώσεις των καταναλωτών αντιτείνουν ότι οι απεργίες στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας δεν είναι ένα νέο φαινόμενο και οι αεροπορικές εταιρείες θα έπρεπε να αντιδρούν γρηγορότερα και να καταβάλουν αποζημιώσεις.
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) δήλωσε ότι οι προπληρωμές αεροπορικών εισιτηριών θα πρέπει σταδιακά να καταργούνται, ειδικά σε περιόδους αναστάτωσης, καθώς οι αεροπορικές εταιρείες συχνά δαπανούν αυτά τα χρήματα γρήγορα αφήνοντας τους καταναλωτές να πασχίζουν επί μήνες να πάρουν πίσω τα χρήματά τους.
Το φάντασμα των νέων καθυστερήσεων εμφανίστηκε καθώς η Γαλλία ταλανίζεται από το τελευταίο κύμα των εθνικών διαδηλώσεων για τη συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση.
Μόνο οι απεργίες στη Γαλλία έχουν προκαλέσει χιλιάδες ώρες καθυστερήσεων μέχρι σήμερα–κάποιες φορές 70.000 λεπτά καθυστερήσεων μέσα σε μια μέρα– όπως προκύπτει από στοιχεία που έδωσε στην κυκλοφορία η Eurocontrol.
Εάν μια πτήση καθυστερήσει νωρίς το πρωί, υπάρχουν πολλαπλές επιπτώσεις καθώς τα αεροπλάνα φτάνουν αργότερα και απογειώνονται αργότερα από τα αεροδρόμια προορισμού τους, προκαλώντας συστημικά προβλήματα.
Από τις 13 Μαρτίου, η γαλλική αρχή πολιτικής αεροπορίας DGAC απαιτεί σχεδόν καθημερινά από τις αεροπορικές εταιρείες να μειώνουν τις πτήσεις τους κατά 20% έως 30% σε πολλά αεροδρόμια, συμπεριλαμβανομένου του δεύτερου μεγαλύτερου αεροδρομίου του Παρισιού, του Orly.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, Μάικλ Ο’ Λίρι, έχει επισημάνει ότι αυτές οι απεργίες διαταράσσουν την ικανότητα των αεροπορικών εταιρειών να διέρχονται από τον γαλλικό εναέριο χώρο, όπου οι υπερπτήσεις αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% της ευρωπαϊκής κίνησης, σύμφωνα με την Eurocontrol.
Ο ίδιος κάλεσε την περασμένη εβδομάδα την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να κάνει περισσότερα για να σταματήσει τέτοιου είδους απεργίες σε υπερπτήσεις, εισάγοντας κανόνες ελάχιστων υπηρεσιών, αν και ειδικοί του κλάδου λένε ότι οι απεργίες είναι εθνικό ζήτημα.
Οι διαταραχές συμπίπτουν με την ανάκαμψη της ταξιδιωτικής ζήτησης. Οι αναχωρήσεις από τη Βρετανία το σαββατοκύριακο του Πάσχα αναμένεται να αυξηθούν κατά 11% σε σύγκριση με πέρυσι και κατά 650% από το 2021, αν και θα παραμείνουν περίπου 13% χαμηλότερες από ό,τι πριν από την πανδημία, με βάση τα στοιχεία του Cirium.
Και υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις συμβιβασμού στη Γαλλία.
Ο Φαμπρίς Κρικέ, γενικός γραμματέας του συνδικάτου Force Ouvriere στην διαχειρίστρια εταιρεία αεροδρομίων του Παρισιού ADP, είπε ότι ο μόνος τρόπος για να επανέλθει η κατάσταση στο φυσιολογικό είναι να αποσύρει η κυβέρνηση του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
«Οι απεργίες στοχεύουν εξ ορισμού να διαταράξουν τις επιχειρήσεις, αυτό κάνουν, διαμαρτυρόμαστε εδώ και μήνες για αυτή τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε», είπε στο Reuters.
Οι απεργίες των εργατικών συνδικάτων από διάφορους χώρους έχουν προκαλέσει προβλήματα στα ταξίδια σε όλη τη Γερμανία τις τελευταίες εβδομάδες, με ορισμένα στελέχη του κλάδου να ζητούν μια νέα προσέγγιση στις διαμάχες για να ελαχιστοποιηθεί το συνεχιζόμενο πρόβλημα.
Μόνο στο αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, περισσότεροι από 300.000 επιβάτες δεν μπόρεσαν να ταξιδέψουν λόγω των απεργιών.
«Για εμάς, αυτό σήμαινε ένα σημαντικό ποσό εκατομμυρίων ευρώ όσον αφορά τα διαφυγόντα κέρδη», δήλωσε στο Reuters ο επικεφαλής του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, Στέφαν Σούλτε.
“Πρέπει να αναρωτηθούμε εάν θα ήταν καλύτερο να υπάρξει μια συντονισμένη ‘εκεχειρία’ για κρίσιμες υποδομές. Για να μην έχουμε διαφορετικές απεργίες σε διαφορετικές χρονικές στιγμές, που πάντα επηρεάζουν τόσο έντονα το συνολικό σύστημα”, πρόσθεσε.
Στην Πορτογαλία, οι αξιωματικοί του συνοριακού ελέγχου πρόκειται να απεργήσουν αυτή την εβδομάδα καθώς και οι εργαζόμενοι στα τρένα.
Η Ένωση Ξενοδοχειακών και Τουριστικών Επιχειρήσεων του Αλγκάρβε ζήτησε προληπτική δράση, προειδοποιώντας ότι οι απεργίες των συνοριακών ελεγκτών θα μπορούσαν να έχουν τρομερές επιπτώσεις στη φήμη της περιοχής στους τουρίστες – βασικός μοχλός της οικονομίας του Αλγκάρβε.
Αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια, που επικρίθηκαν από τα μέσα ενημέρωσης και τα κοινοβούλια για τον χειρισμό της απότομης αύξησης των αεροπορικών ταξιδιών του περασμένου έτους, λένε ότι εμποδίζονται από το γεγονός ότι δεν έχουν σχεδόν καμία επίπτωση στις αυξανόμενες κινητοποιήσεις στην Ευρώπη. Άλλοι τομείς έχουν επίσης πληγεί σοβαρά.
“[Τα μέλη μας] ανησυχούν, αλλά ας πούμε ότι ανησυχούν εύλογα. Έχουν κάνει πολλή δουλειά για να διασφαλίσουν ότι αυτό θα πάει αρκετά καλά”, δήλωσε ο Ολιβιέ Τζάνκοβετς, επικεφαλής του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe)
“Πώς αποτρέπεις τις απεργίες; Αυτό δεν είναι κάτι που μπορείς πραγματικά να αποτρέψεις, γιατί δεν μπορείς να λάβεις μισθολογική αύξηση 20% όπως αυτή από τη μια μέρα στην άλλη”, καταλήγει.