Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά, μετά από συνεργασία και διαβούλευση με φορείς και μέλη του σχετικά με τα έργα του Master Plan του ΟΛΠ, κατέληξε στις θέσεις του για τη λειτουργία του Λιμένα Πειραιά και ιδιαίτερα για τα ναυπηγεία και τις ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις.
Το ΒΕΠ απέστειλε τις θέσεις του στον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων και Πρόεδρο της ΕΣΑΛ, κο Χ. Λαμπρίδη, στον Διοικητή της ΔΑΛ, κο Δημοσθένη Μπακόπουλο και στον Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά, κο Γεώργιο Γαβρίλη.
Συγκεκριμένα οι θέσεις του Επιμελητηρίου, όπως διαμορφώθηκαν και απεστάλησαν, έχουν ως εξής:
1. Η Σύμβαση Παραχώρησης
Η Σύμβαση Παραχώρησης, διάρκειας μέχρι 13-2-2052, με την παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ Α.Ε. από το Ελληνικό Δημόσιο στην COSCO, υπογράφηκε από τα δύο μέρη και κυρώθηκε με νόμο του Ελληνικού Κράτους. Οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι υποχρεώσεις της Σύμβασης Παραχώρησης είναι υποχρεωτικές.
2. Η Τήρηση της Σύμβασης Παραχώρησης
Η ευθύνη της τήρησης της Σύμβασης Παραχώρησης ανήκει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Σχετικές αρμοδιότητες ασκεί και η Δημόσια Αρχή Λιμένος (ΔΑΛ) . Η ΔΑΛ ασκεί επίσης αρμοδιότητες, που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο (ΕΔ) και ασκούντο πριν την παραχώρηση από την ΟΛΠ Α.Ε..
Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) έχει την αρμοδιότητα της τήρησης των αρχών ανταγωνισμού. Για παραβάσεις της Σύμβασης Παραχώρησης οι έχοντες έννομο συμφέρον απευθύνονται στις Δικαστικές Αρχές.
3. Τα Δικαιώματα Χρηστών του Λιμένα
Οι χρήστες του Λιμένα και ιδιαίτερα οι Ναυπηγοεπισκευαστικές Επιχειρήσεις και τα Ναυπηγεία Περάματος – Σαλαμίνας δεν αποστερούνται κανένα των δικαιωμάτων τους. Κανένας χώρος Ναυπηγοεπισκευαστικών Δραστηριοτήτων δεν επιτρέπεται να αλλάξει χρήση.
Οι υποπαραχωρήσεις τόσο στις Ναυπηγοεπισκευαστικές Υποδομές, όσο και στα Ναυπηγεία Περάματος – Σαλαμίνας διατηρούνται ως υποπαραχωρήσεις από τον ΟΛΠ Α.Ε. στους χρήστες (Βλ. Σύμβαση Παραχώρησης σελ. 7145, 3.6).
4. Αρχές Λειτουργίας ΟΛΠ Α.Ε.
Ο ΟΛΠ Α.Ε. ασκεί δραστηριότητες διαχείρισης του Λιμένα. Δεν ασκεί Ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες. Οι Κανονισμοί Λειτουργίας του ΟΛΠ πληρούν, συμμορφώνονται και δεν παραβιάζουν τις αρχές και τους περιορισμούς της Σύμβασης Παραχώρησης καθώς το Ευρωπαϊκό και Εθνικό Δίκαιο.
5. Βελτίωση και Χρήση Ναυπηγοεπισκευαστικών Υποδομών
Ο ΟΛΠ Α.Ε. έχει υποχρέωση να συντηρεί και να αναβαθμίζει τις ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης . Διαχειρίζεται και εκμισθώνει τις υποδομές αυτές με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης και τις αρχές δικαίου, διαφάνειας, υγιούς ανταγωνισμού και καλής πίστης με σκοπό το εύλογο κέρδος. Δεν είναι ο ΟΛΠ χρήστης των Ναυπηγοεπισκευαστικών υποδομών.
6. Νέα Άδεια Ναυπηγείου
• Τυχόν χορήγηση Άδειας Ναυπηγείου σε χώρους Ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων παραβιάζει ευθέως τη Σύμβαση Παραχώρησης, δεδομένου ότι οι αδειοδοτούμενες υποδομές, που συγκροτούν το ναυπηγείο, σύμφωνα με τη βιομηχανική νομοθεσία, έχουν αποκλειστικό χρήστη και υπεύθυνο τον Φορέα της Άδειας.
Αυτό θα αποτελούσε προσβολή των δικαιωμάτων των χρηστών, πέραν άλλων νομικών και χωροταξικών κωλυμάτων χορήγησης της εν λόγω αδείας.
• Οι προτεινόμενες εργασίες ανάπτυξης στις ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές της Δραπετσώνας δεν είναι αποδεκτές, αφού δεν συνιστούν “αναβάθμιση ή κατασκευή νέων ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων” της ιδίας φύσεως και σκοπού, όπως από τη Σύμβαση Παραχώρησης προβλέπεται, αλλά ουσιαστικά μεταβάλλουν τη χρήση του χώρου δεδομένου ότι :
Μετατρέπουν ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες από εργασίες πλοίων πλαγιοδετημένων ή πρυμνοδετημένων, σε εργασίες αποκλειστικά εντός της χερσαίας λιμενικής ζώνης .
Δημιουργούν ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές σε νέο πεδίο δραστηριοτήτων, ανταγωνιστικό των υφισταμένων ναυπηγείων και μάλιστα με πρόθεση την δημιουργία Ναυπηγείου Mega Yacht. Ναυπηγεία στην Περιφερειακή Ενότητα Πειραιά επιτρέπεται να λειτουργούν αποκλειστικά στη Ζώνη Ι (Ναυπηγεία Περάματος).
Αποστερούν ζωτικό ναυπηγοεπισκευαστικό χώρο στην περιοχή Δραπετσώνας από τις δραστηριότητες, των ναυπηγοεπισκευαστικών επιχειρήσεων της Κατηγορίας ΙΙΙ (βλ. Ν. 3551/2007, άρθρο 5).
• Ο όρος “Νέα ναυπηγεία”, που χρησιμοποιείται στη Σύμβαση παραχώρησης για την πλωτή δεξαμενή των 300.000 tn, τεχνικά σημαίνει “Νέα Ναυπηγοεπισκευαστική Υποδομή” εις χρήση των ναυπηγοεπισκευαστών κατά τη Σύμβαση Παραχώρησης. Καμία άλλη ερμηνεία δεν χωρεί.
7. Η Επένδυση
Η επένδυση στο Λιμάνι θα δικαιωθεί, εφόσον σημαντικό μέρος του οφέλους διανέμεται στις τοπικές κοινωνίες και τους σημερινούς χρήστες του Λιμένα. Με αυτή την προϋπόθεση, που εδράζεται στη Σύμβαση παραχώρησης και τις Αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, μια νέα εποχή για τη Ναυπηγοεπισκευή μπορεί να ανατείλει στον Πειραιά.
Η παρέμβαση των χρηστών του Λιμένα και ιδιαίτερα των Ναυπηγοεπισκευαστών, μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη. Κρίσιμος είναι επίσης ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Κρατικών Φορέων ελέγχου.