Ο Πειραιάς αναμένεται φέτος να ξεπεράσει τη Βαλένθια ως προς την μεγαλύτερη διακίνηση κοντέινερ στη Μεσόγειο, γράφει η γερμανική Handelsblatt, τονίζοντας ότι το λιμάνι αποτελεί για την Cosco ήδη ένα σημαντικό κόμβο στο σχέδιο «One Belt, One Road», με το οποίο ο Κινέζος Πρόεδρος Σι Τσιπίνγκ επιθυμεί να ενώσει την αγορά της Κίνας με αυτή της ΕΕ. Από το 2008 η διακίνηση αγαθών στο λιμάνι του Πειραιά έχει αυξηθεί περισσότερο από το δεκαπλάσιο, ενώ τα καθαρά κέρδη του ΟΛΠ τριπλασιάστηκαν το 2018 σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σημειώνει η γερμανική οικονομική εφημερίδα.
Το μέλλον του Πειραιά βρίσκεται σε απόσταση 2 χιλιομέτρων, σε ένα δάσος από μπλε και κίτρινους γερανούς, στο σταθμό των κοντέινερ. Η κρατική Cosco εξαγόρασε προ τριετίας το 51% του ΟΛΠ και σύμφωνα με τη συμφωνία εξαγοράς θα αποκτήσει το 2021 επιπλέον 16%, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι εισηγμένο στο Χρηματιστήριο.
H Cosco σχεδιάζει περαιτέρω επενδύσεις ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ, στις οποίες συγκαταλέγονται η επέκταση του σταθμού αυτοκινήτων, ένας νέος σταθμός για τα κρουαζιερόπλοια με εμπορικό κέντρο και ξενοδοχεία 5 αστέρων, καθώς και η αύξηση της χωρητικότητας του λιμανιού σε 10 εκατομμύρια TEU-μεγαλύτερη από αυτή του Αμβούργου. Το 2019 είναι έτος εκλογών και ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας θέλει να είναι προσεκτικός όσον αφορά τα συμφέροντα των συνδικάτων και των εργαζομένων στον Πειραιά. Πολλοί υποστηρίζουν ότι οι Κινέζοι είναι ήδη πολύ ισχυροί.
Όταν ο Πειραιάς ήταν ακόμα υπό τον έλεγχο του κράτους, οι εργαζόμενοι απολάμβαναν πολύ υψηλούς μισθούς, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους την παραγωγικότητα, ενώ επικερδείς θέσεις δίνονταν σε προστατευόμενους της εκάστοτε κυβέρνησης. Η Cosco μπορεί να αρχίσει έναν “καβγά” για την αδειοδότηση του Masterplan όπως προβλέπεται στη συμφωνία ή να περιμένει το αποτέλεσμα των εκλογών.
Ο Πειραιάς δεν είναι η μόνη επένδυση των Κινέζων στην Ελλάδα, οι οποίοι έχουν δει την κρίση ως ευκαιρία και έχουν επενδύσει από το 2009 συνολικά πάνω από 5 δισ. ευρώ. Όλο και περισσότεροι ιδιώτες μετακομίζουν στην Ελλάδα.
Όποιος επενδύσει σε ακίνητο τουλάχιστον 250.000 ευρώ, μπορεί να λάβει άδεια παραμονής και βίζα για όλες τις χώρες Σένγκεν μέσω τους προγράμματος «Χρυσή Βίζα». Το υπουργείο Εξωτερικών έδωσε τον περασμένο χρόνο περίπου 10.000 βίζες μέσω του προγράμματος, οι μισές από αυτές σε Κινέζους επενδυτές, γράφει η Handelablatt.
SZ: Η πολιτική λιτότητας συνέβαλλε στη δημιουργία του Νέου Δρόμου του Μεταξιού
Το γεγονός ότι η Αθήνα έχει το βλέμμα στραμμένο στην Ανατολή αναζητώντας το οικονομικό μέλλον της οφείλεται και στο γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι δεν είχαν πολλά να προσφέρουν στους Έλληνες εκτός από μέτρα λιτότητας, γράφει η γερμανική SZ.
Αντίθετα, πχ η COSCO στο λιμάνι του Πειραιά προτίθεται να επενδύσει περίπου τέσσερα δις δολάρια. «Δείχνει ότι εμείς οι Ευρωπαίοι δεν πιστεύουμε στον εαυτό μας», είχε πει ο Μακρόν, αναφερόμενος στις χαμένες ευκαιρίες, κατά τη διάρκεια παλαιότερης επίσκεψής του στην Αθήνα.
Πριν από μερικές εβδομάδες, ο Γερμανός ΥΠΕΞ Ροθ, βρέθηκε στην Ελλάδα, όπου δήλωσε μεταξύ άλλων: «Ήμασταν εκείνοι που ώθησαν τους Έλληνες στην ιδιωτικοποίηση της κρατικής τους ιδιοκτησίας». Οι Ιταλοί βρίσκονται σε παρόμοια κατάσταση και χρειάζονται επειγόντως επενδύσεις. Η πολιτική λιτότητας στην οποία επέμεινε το Βερολίνο κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, συνέβαλλε στη δημιουργία του Νέου Δρόμου του Μεταξιού, τονίζει η SZ.