Την κάθετη διαφωνία τους με την τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ δηλώνουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης στην συζήτηση του νομνοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη της λαθρεμπορίας. Δηλώνουν ότι θα την καταψηφίσουν και καταλογίζουν στην κυβέρνηση ότι μοναδικός της στόχος είναι η «παράδοσή των ΕΛΤΑ σε ιδιώτη επιχειρηματία».
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τρύφων Αλεξιάδης καταλόγισε κατάρρευση του επιτελικού κράτους της κυβέρνησης με τον τρόπο που ήρθε η τροπολογία για τα ΕΛΤΑ. Τόνισε ότι χθες, λίγο πριν τη λήξη της τελευταίας συνεδρίας της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων ήρθε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και μας έφερε ένα κείμενο τροπολογίας για την αναδιάρθρωση ΕΛΤΑ και όχι μια πλήρη τροπολογία. Υπογράμμισε ότι τα ΕΛΤΑ «πρέπει να στηριχθούν και με πλήρη πολιτική επάρκεια» και χαρακτήρισε την τροπολογία «μίνι νομοσχέδιο», σημειώνοντας ότι «ο χρόνος δεν επαρκούσε όχι για επεξεργασία της αλλά ούτε καν για την ανάγνωσή της». «Δεν μπορεί να λειτουργεί με αυτό τον τρόπο η Βουλή. Αυτή δεν είναι ορθή νομοθέτηση. Αυτό δεν είναι επιτελικό κράτος» σημείωσε.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης Μάριος Κάτσης μίλησε για μια «νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ, απαξίωση και στο βάθος ιδιωτικοποίηση» και δήλωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα την καταψηφίσει. Η τροπολογία είπε «μετατρέπει άμεσα τα ΕΛΤΑ σε ιδιωτικό μαγαζί» και η «πολιτικά διορισμένη διοίκηση του θα μπορεί να παρακάμπτει την νομοθεσία του Δημοσίου και του ΑΣΕΠ και θα κάνει ό,τι θέλει». Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προετοιμάζει «ένα νέο όργιο παλαιοκομματικών προσλήψεων για την κομματική σας πελατεία, στελεχώνοντας τα ΕΛΤΑ με μετακλητούς και εξωτερικούς υπαλλήλους» και πως μεθοδεύει την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ «ώστε καθαρή από χρέη με χρήματα των φορολογουμένων πολιτών, να παραδοθεί στα ιδιωτικά συμφέροντα».
Σχετικά με το προγράμματα εθελουσίας εξόδου εκτίμησε ότι αυτό θα υλοποιηθοεί σε ένα εκβιαστικό πλαίσιο. Έθεσε ως “κόκκινη γραμμή” να μην κλείσει κανένα κατάστημα των ΕΛΤΑ σε όλη τη χώρα, να παραμείνει η καθολική ταχυδρομική υπηρεσία σε προσιτές τιμές, να συνεχίσουν να εξυπηρετούνται οι πολίτες που παίρνουν από τον ταχυδρόμο τη σύνταξη, τους λογαριασμούς, τις επιστολές.
«Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι τα ΕΛΤΑ μπορούσαν να μετατραπούν σε έναν βιώσιμο οργανισμό υπό δημόσιο έλεγχο, έπειτα από λελογισμένες παρεμβάσεις στα λειτουργικά κόστη και σεβασμό στις εργασιακές σχέσεις, σε συμφωνία με τους εργαζομένους, με ψηφιακό μετασχηματισμό για τον οποίο η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου έχασε σημαντικά κονδύλια ΕΣΠΑ, αλλά και με την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του πολύ μεγάλου δικτύου καταστημάτων με συνδυασμένες υπηρεσίες αλληλογραφίας, δέματος ηλεκτρονικού εμπορίου και ταχυμεταφορών και κερδοφόρου παροχής ενέργειας» επισήμανε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής Βασίλης Κεγκέρογλου γνωστοποίησε ότι λόγω της αιφνιδιαστικής κατάθεσης της τροπολογίας για τα ΕΛΤΑ το κόμμα του δεν θα ψηφίσει θετικά επί της αρχής στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη της λαθρεμπορίας καθώς «η λαθροχειρία αυτή, νοθεύει το νομοσχέδιο». Υποστήριξε ότι με την τροπολογία αυτή «προετοιμάζεται η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ» και όχι να «λυθούν τα προβλήματα της εταιρείας». Θέλετε είπε να δημιουργήσετε «καλύτερους όρους για τον ιδιώτη επενδυτή σε βάρος των εργαζομένων και των εξυπηρετούμενων πολιτών».
Ειδικά για το θέμα των εργαζομένων ανέφερε πως η κυβέρνησης έχει «κοπιάρει τις διατάξεις Χατζηδάκη για τη ΔΕΗ που θεσπίσθηκαν τον Νοέμβριο του 2019» και αναρωτήθηκε «τόσους μήνες χρειάστηκαν στον υπουργό Ψηφιακής Πολιτικής για ένα simple copy paste;».
Ζήτησε από την κυβέρνηση να καταθέσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τη βιώσιμη ανάπτυξη των ΕΛΤΑ, που θα εξασφαλίσει το ανθρώπινο δυναμικό αξιοπρεπείς όρους εργασίας, με συλλογικές συμβάσεις, αποτελεσματική εξυπηρέτηση των πολιτών, σεβασμό στο ΑΣΕΠ και σε κάθε διαφανή διαδικασία.
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Μαρία Κομνηνάκα επέκρινε την κυβέρνηση ότι έφερε την τροπολογία για τα ΕΛΤΑ «εν κρυπτώ» χωρίς τη δυνατότητα διαβούλευσης, ουσιαστικής συζήτησης και χωρίς να λάβει υπόψη της τις αντιδράσεις των εργαζομένων. «Επιλέξατε να φέρετε την τροπολογία αυτή, σε μια περίοδο που έχει πάρει παράταση η ισχύς της συλλογικής σύμβασης εργασίας των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ και είναι επί της ουσίας σε φάση διαπραγμάτευσης η συνδικαλιστική οργάνωση με τη Διοίκηση», είπε και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αξιοποιεί την πανδημία για να περάσει μια σειρά αντεργατικά μέτρα. «Αν θέλετε πραγματικά να κάνετε τέτοιου είδους αλλαγές, να τις φέρετε ως νομοσχέδιο. Ο στόχος σας όμως είναι να μετασχηματιστούν τα ΕΛΤΑ σε επιχείρηση με μοναδικό κριτήριο το κέρδος τους και όχι για να εξασφαλιστεί η επικοινωνία του λαού ακόμα και στο πιο απομακρυσμένο σημείο της χώρας» τόνισε η κ. Κομνηνάκα.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Χήτας ανέφερε πως «φυσικά και θέλουμε την εξυγίανση των ΕΛΤΑ, να λειτουργούν εύρυθμα και ο ελληνικός λαός να μην πληρώνει 4,5 εκατομμύρια τον μήνα που μπαίνουν σήμερα μέσα τα ΕΛΤΑ» και αναρωτήθηκε «ποιος στα αλήθεια είναι αυτός που ευθύνεται για αυτή την κατάντια τους, ειδικά σε μία εποχή που το courier, οι ταχυμεταφορές, το πακέτο ανθεί». Διαφώνησε με τις διατάξεις της τροπολογίας λέγοντας ότι «σήμερα ερχόσαστε και παίρνετε κεφάλια, θέλετε 2.000 εργαζόμενους να τους βγάλουμε σε αναστολή, να πετσοκόψουμε τους μισθούς – για να σωθούν τα ΕΛΤΑ, που εσείς καταστρέψατε». «Δεν πρέπει τα ΕΛΤΑ να έχουν τη μοίρα του ΟΣΕ και της Ολυμπιακής» είπε χαρακτηριστικά.
Για «ν-τροπολογία» αποψίλωσης και ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ με το πρόσχημα περί ανταγωνιστικότητας και των κανόνων της αγοράς έκανε λόγο και ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25
Γιώργος Λογιάδης. «Είμαστε μπροστά όχι μόνο σε μια “κακονομία” αλλά και “δόλου”» είπε και υποστήριξε ότι στόχος είναι το «ξεπούλημα» και όχι «η αναβάθμισή τους».