Η μεγάλη ανάκαμψη των έργων, οι νέες μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης των κατασκευαστικών ομίλων, η επίτευξη των στόχων ESG, το brain gain αλλά και οι νέες γεωπολιτικές ισορροπίες που έχουν δημιουργηθεί, τέθηκαν επί τάπητος στη Στρογγυλή Τράπεζα των Κατασκευών στο 5ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών ITC 2022, που διοργανώνεται από τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr.
Στη Στρογγυλή Τράπεζα των Κατασκευών έλαβαν μέρος οι Κώστας Καραμανλής, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Γιαννούλης, αναπληρωτής τομεάρχης Υποδομών ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Στασινός, πρόεδρος ΤΕΕ, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, εντεταλμένος σύμβουλος ΤΕΡΝΑ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος ΑΚΤΩΡ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος AVAX, Παναγιώτης Γαρδελίνος, γενικός διευθυντής Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης MYTILINEOS και Πέτρος Σουρέτης, διευθύνων σύμβουλος INTRAKAT.
«Τα νούμερα πιστοποιούν ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται σε μία περίοδο άνθισης και επέκτασης» τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, ανοίγοντας τις εργασίες της 2ης ημέρας του συνεδρίου, κάνοντας λόγο για «επίπεδα ρεκόρ».
«Είμαστε πλέον σε μία κατάσταση πολύ διαφορετική από αυτή που βρεθήκαμε πριν τρία χρόνια. Πρέπει να κάτσουμε κάτω όλοι οι φορείς και όλα τα κόμματα, να βρούμε πραγματικές λύσεις», τόνισε.
«Ο κατασκευαστικός κλάδος διαθέτει πλέον τη δυναμική να μεταδώσει την αναπτυξιακή του ώθηση σε ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία, με χιλιάδες νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις απασχόλησης, τόσο για επιστημονικό όσο και για τεχνικό προσωπικό», δήλωσε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι: «Ο κατασκευαστικός κλάδος πρωτοστατεί πλέον στο brain gain, ένα ζήτημα που έχει θέσει πολύ ψηλά στην ατζέντα του και ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης».
Την ανάγκη αποστασιοποίησης από τις κομματικές αντιπαραθέσεις στον κλάδο των υποδομών και μεταφορών τόνισε ο αναπληρωτής τομεάρχης Μεταφορών- Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Γιαννούλης. Αναφερόμενος στην πίεση που δέχεται, αυτή την περίοδο, ο κατασκευαστικός κλάδος, ο κ. Γιαννούλης τόνισε ότι «υπάρχει μία, σχεδόν, ασφυξία στις προμήθειες αυτών των εταιρειών και αυτό οδηγεί είτε σε “πάγωμα” των έργων, είτε σε φυγή των εργοληπτικών εταιρειών, με αποτέλεσμα τα έργα να μένουν ανεκτέλεστα ή οι επιχειρηματίες να καταστρέφονται».
Οκ. Γιαννούλης αναφέρθηκε τέλος στην ανάγκη απόκτησης επαγγελματικής τεχνογνωσίας και διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά και τις δεξιότητες των εργαζομένων που απαιτεί ο κατασκευαστικός κλάδος.
«Η λογική μας πρέπει να είναι στο πώς θα καταφέρνουμε να παραδώσουμε έργα στους πολίτες», ανέφερε ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ, «απαιτείται συνεννόηση και συναίνεση μεταξύ των κομμάτων και υγιής ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών. Να σταματήσει η δικομανία των εταιρειών, να δούμε πώς όλα τα κόμματα θα δίνουν μία συνέχεια στα έργα, να λειτουργήσει το παρατηρητήριο τιμών, να βρούμε προσωπικό το οποίο βρίσκεται σε έλλειμμα, για μία αποτελεσματική κοινή προσπάθεια, προκειμένου να ξεπεράσουμε αντιδικίες του παρελθόντος και να δούμε πώς όλοι θα έχουν δουλειά και καλή δουλειά.
Υπάρχει χώρος και δουλειά για όλους». Eιδικότερα, όσον αφορά το παρατηρητήριο τιμών, ο κ. Στασινός πρότεινε η λειτουργία του να ξεκινήσει στο επόμενο δίμηνο, καθώς «υπάρχει η δυνατότητα να υποστηριχθεί από το ΤΕΕ», πρόταση που υιοθετήθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή.
Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, αναφέρθηκε σε τρία μεγάλα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος των κατασκευών: την έλλειψη σε ανθρώπινο κεφάλαιο, τη γραφειοκρατία και την ελλιπή τεχνολογία. Τόνισε επίσης, ότι «χρειάζεται να κεφαλαιοποιήσουμε τη συσσωρευμένη εμπειρία που έχουμε αποκτήσει, και αξιοποιώντας επιλογές και δυνατότητες που πλέον διαθέτουμε (συμμετοχή σε ΣΔΙΤ, παραχωρήσεις, πρότυπες προτάσεις) να μελετήσουμε, σχεδιάσουμε, συγχρηματοδοτήσουμε, κατασκευάσουμε και λειτουργήσουμε έργα που αναβαθμίζουν συνολικά την Ελλάδα, συμμετέχοντας και οι ίδιοι ως επενδυτές στην επόμενη ημέρα της χώρας».
Στο ίδιο μήκος κύματος στάθηκε και ο Χρήστος Παναγιωτόπουλος, πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ, αναφέροντας ότι «μέσα στην επόμενη δεκαετία έρχονται έργα πάνω από 40 δισ. ευρώ. Η περιφερειακή ανάπτυξη αποτελεί κορυφαίο παράγοντα». Επιπλέον, στάθηκε και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, όπως είναι το κόστος των πρώτων υλών, η έλλειψη προσωπικού και οι χρονοβόρες διαδικασίες. «Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα απαιτείται και αναθεώρηση των συμβάσεων λόγω κόστους». Ωστόσο, ανέφερε ότι «εμείς είμαστε “παρών” στις νέες προκλήσεις επενδύοντας στη νέα γενιά Ελλήνων επιστημόνων».
Τον προβληματισμό του για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κατασκευαστικός κλάδος εξέφρασε ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της AVAX. Εξήρε τα άμεσα αντανακλαστικά που επέδειξε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ωστόσο σημείωσε ότι καλύπτεται μόνο ένα μέρος της αύξησης του κόστους.
Απεύθυνε έκκληση για την εύρεση λύσης για να επιταχυνθεί η ολοκλήρωση επιπλέον έργων και προς αυτή την κατεύθυνση ζήτησε την αρωγή όλων των εμπλεκομένων στον κατασκευαστικό κλάδο εταιρειών. Στο θέμα της έλλειψης ανθρωπίνου δυναμικού, ο κ. Μιτζάλης παρατήρησε ότι «στη χώρα μας υπάρχει η “μαγιά” για την εκτέλεση κατασκευαστικών έργων, οπότε ζητά τη συμβολή της κυβέρνησης για την επιστροφή λαμπρών στελεχών στις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες».
Η υλοποίηση νέων και μεγάλων κατασκευαστικών έργων θα δώσει σημαντική ώθηση τόσο στον κατασκευαστικό κλάδο, όσο και την ελληνική οικονομία, παρατήρησε ο Παναγιώτης Γαρδελίνος, γενικός διευθυντής Τομέα Έργων Βιώσιμης Ανάπτυξης του Ομίλου MYTILINEOS. Ο κ. Γαρδελίνος αναφέρθηκε στις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος, σημειώνοντας το θέμα του επαναπατρισμού του ελληνικού κατασκευαστικού δυναμικού και της αντιμετώπισης των διαδοχικών κυμάτων ανατιμήσεων και πληθωριστικών πιέσεων που δέχονται οι εταιρείες.
Για την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους επισημάνθηκε από το στέλεχος της MYTILINEOS ότι «πρέπει να ληφθεί η γενναία απόφαση εκτέλεσης των έργων παρά τις ανατιμήσεις. Αλλά να εκτελούνται υπό τους σωστούς προϋπολογισμούς έστω κι αν ο αριθμός τους είναι μικρότερης κλίμακας».
Στο ακραία μεταβαλλόμενο περιβάλλον που αντιμετωπίζουν οι κατασκευαστικές εταιρείες, και στις ρεαλιστικές σταθερές που βοηθούν τον κλάδο να ανταπεξέλθει, αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της INTRAKAT, Πέτρος Σουρέτης.
Σε ερώτηση για το πρόγραμμα απορροφήσεων των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ, ανέφερε ότι «είναι η εποχή της ρεαλιστικής αποτύπωσης της πραγματικότητας, της γρήγορης σωστής υλοποίησης έργων, των βιώσιμων συμμαχιών και συμπράξεων, της σωστής προτεραιοποίησης. Έχουμε γίνει, μέσα από αυτήν την διαχείριση κρίσεων, πολύ πιο έμπειροι, ισχυρότεροι και κυρίως πιο αποφασισμένοι να υπερβούμε τις δυσκολίες».