Είναι απορίας άξιον πως δύο απλά πράγματα μπορεί να μετατραπούν σε αυτή τη χώρα σε «Γόρδιο Δεσμό». Μια αποστροφή του λόγου, γενικόλογη και ασαφής είναι η αλήθεια, του αρμόδιου υπουργού Ενέργειας Θ. Σκυλακάκη έφθανε για να δημιουργηθεί τεράστια σύγχυση και οι τίτλοι να φθάσουν στο «Καταργείται το Πράσινο Τιμολόγιο» έως και το απολύτως υπερβολικό «Καταργούν το φθηνό ρεύμα».
Από την άλλη πλευρά, οι αλλαγές στην ημερήσια έκπτωση που είχε τη μορφή νυχτερινού τιμολογίου κατέληξε στο (αυθαίρετο) συμπέρασμα ότι θα σημάνει σχεδόν αυτόματη αύξηση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος.
Είναι λοιπόν αναγκαίο να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και να δούμε πραγματικά τι συμβαίνει, γιατί συμβαίνει και τι επιπτώσεις θα έχει.
Και εξηγούμε:
Το νυχτερινό ρεύμα πράγματι καταργείται ως «παράθυρο ευκαιρίας» μειωμένων χρεώσεων κατά τη διάρκεια της νύχτας κυρίως.
Οι εκπτώσεις όμως θα υπάρχουν.
Θα εφαρμόζονται κάθε ημέρα για τέσσερις έως πέντε ώρες το μεσημέρι και έως 12 ώρες το Σαββατοκύριακο.
Γιατί γίνεται αυτό;
Για τον πολύ απλό λόγο ότι πλέον η ενέργεια που καταναλώνεται μετά τη δύση του ηλίου είναι πανάκριβη και καλύπτεται είτε, κυρίως, από παραγωγή μέσω φυσικού αερίου, πολύ λιγότερου λιγνίτη, έως και λίγου πετρελαίου σε περιορισμένες περιπτώσεις. Τι κάνει λοιπόν η κυβέρνηση; Πολύ απλά μεταφέρει το εκπτωτικό τιμολόγιο σε ώρες που η παραγωγή ρεύματος από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας(ΑΠΕ) είναι στα ύψη και το φυσικό αέριο, για παράδειγμα, συμμετέχει πολύ λίγο. Θα δώσει δηλαδή φθηνό τιμολόγιο για ρεύμα που στοιχίζει ελάχιστα.
Τι σημαίνει η αλλαγή στο νυχτερινό τιμολόγιο – Κερδισμένοι ή χαμένοι οι καταναλωτές;
Το τι σημαίνει για τον μέσο καταναλωτή θα εξαρτηθεί από τις τιμές που θα ανακοινώσουν οι ιδιώτες πάροχοι και αυτές δεν είναι βεβαίως γνωστές. Αν οι εκπτώσεις είναι «γενναίες» θα ελαφρύνουν τα νοικοκυριά. Στην περίπτωση που είναι μηδαμινές δεν θα επιδράσουν ιδιαίτερα στην οικογενειακή οικονομία.
Την ίδια στιγμή, πρέπει να αναφέρουμε ότι νυχτερινό τιμολόγιο δεν προσέφεραν οι ιδιώτες πάροχοι. Το κρατούσε ακόμη η ΔΕΗ και ίσως δύο ή τρεις άλλοι. Η διαφορά ωστόσο, από το ημερήσιο κανονικό τιμολόγιο ήταν 2-3 ή και 4 λεπτά ανά κιλοβατώρα, που δεν σήμαιναν και ιδιαίτερη εξοικονόμηση χρημάτων.
Το ερώτημα είναι λοιπόν «πόσο φθηνά θα δώσουν τη δωρεάν ηλιακή ενέργεια ως φθηνό ηλεκτρικό ρεύμα»; Το πολύ σε έναν μήνα ή 45 ημέρες θα ξέρουμε και φυσικά θα επανέλθουμε.
Τα πράσινα τιμολόγια που μετατράπηκαν σε… πράσινα άλογα και λοιπές υπερβολές
Εδώ μεταφορικά «έγινε η σφαγή των Αρμενίων» και «έχασε η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα». Η σύγχυση που προκλήθηκε ήταν τόσο μεγάλη που ανάγκασε την κυβέρνηση να δώσει εξηγήσεις μέσω του αρμοδίου υπουργού, οι οποίες δεν γίνονται απολύτως πιστευτές έως την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές.
Βεβαίως, πρωτίστως ευθύνεται ο αρμόδιος υπουργός Θ. Σκυλακάκης, που με μισόλογα προσπάθησε μέσω τηλεοράσεων να προαναγγείλει αλλαγή στο πράσινο τιμολόγιο, στο οποίο συνωστίζεται σχεδόν το 70% των καταναλωτών.
Είπε χαρακτηριστικά ότι «στο τέλος του έτους καταργείται ο θεσμικός χαρακτήρας του πράσινου τιμολογίου».
Άντε να καταλάβει κανείς τι εννοούσε. Πολύ εύκολα ερμηνεύτηκε ότι καταργείται το πράσινο τιμολόγιο, που έχει συμπληρωματικό χαρακτηρισμό ως «Ειδικό». Αυτό που επί της ουσίας καταργείται είναι οι υποχρεωτικότητες του Πράσινου Τιμολογίου.
Διευκρίνισε ότι το πράσινο τιμολόγιο δεν καταργείται και θα συνεχίσει να προσφέρεται σε όσους καταναλωτές το έχουν επιλέξει, παρά την κατάργηση της υποχρεωτικότητας για τους παρόχους από το 2025.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε σε ραδιοφωνική συνέντευξη, οι πάροχοι δεν θα είναι πλέον νομικά υποχρεωμένοι να το προσφέρουν σε νέους πελάτες, από την 1η Ιανουαρίου 2025, λόγω αλλαγών στην ευρωπαϊκή νομοθεσία, που δεν επιτρέπει να υπάρχουν υποχρεωτικές ρυθμίσεις τιμολόγησης για αόριστο χρόνο.
Εν συνεχεία, πρόσθεσε: «Δηλαδή αν έρθει κάποιος νέος πελάτης δεν είναι υποχρεωμένος μετά από την 01/01 να το προσφέρει ο πάροχος.
Κατά τη γνώμη μου θα το προσφέρουν σχεδόν όλοι αλλά δεν είναι νομικά υποχρεωμένος γιατί η ευρωπαϊκή νομοθεσία δεν μας επιτρέπει εις το διηνεκές να έχουμε υποχρεωτικότητες στην τιμολόγηση. Αυτό δεν ισχύει για αυτούς που ήδη έχουν πράσινο τιμολόγιο, ισχύει μόνο για τους καινούργιους».