Η συντριπτική πλειοψηφία των σκαφών (83%) που ασφαλίζονται δηλώνεται στην προσωπική αναψυχή ενώ σε συνολική ασφαλιστική ύλη τα μηχανοκίνητα υπερέχουν των ιστιοπλοϊκών.
Αντιθέτως, τα ιστιοπλοϊκά εμφανίζουν μεγαλύτερη μέση ασφαλιζόμενη αξία.
Αυτό προκύπτει από τη νέα μελέτη της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών με τίτλο Ασφάλιση Σκαφών Αναψυχής 2016 στο σύνδεσμο: http://www.eaee.gr/cms/sites/default/files/oikmel-yacht2016gr.pdf
Η συνολική παραγωγή από πρωτασφαλίσεις (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων συμβολαίων) στην Ελλάδα έφθασε τα 3,9 δισ. ευρώ το 2016, αυξημένη κατά 4,4% σε σχέση με το 2015 .
Η παραγωγή των ασφαλίσεων κατά Ζημιών έφθασε τα 2 δισ. ευρώ το 2016 (αυξημένη κατά 2,7% σε σχέση με το 2015).
Τέλος, η παραγωγή ασφαλίστρων των ασφαλίσεων πλοίων (ένα μέρος του οποίου αποτελούν οι ασφαλίσεις σκαφών αναψυχής οι οποίες ήταν αντικείμενο της παρούσας μελέτης), δηλαδή των κλάδων πλοίων και αστικής ευθύνης πλοίων, έφθασε τα 9,5 εκατ. ευρώ και τα 5 εκατ. ευρώ αντιστοίχως το 2016, καταγράφοντας αντιστοίχως μείωση κατά 25,4% και 24,7% σε σχέση με το 2015.
Όπως φαίνεται από την χρονική κατανομή της παραγωγής ασφαλίστρων αυτή αυξάνει κατά την διάρκεια της άνοιξης και του καλοκαιριού. Ειδικότερα για τον κλάδο πλοίων, η εξέλιξη της παραγωγής του 2016 ακολουθεί κατά βάση ίδια πορεία με αυτήν των προηγουμένων ετών.
Οι ασφαλίσεις πλοίων συνολικά αποτέλεσαν το 0,7% (2015: 1,0%) της παραγωγής των ασφαλίσεων κατά Ζημιών το 2016. Συνολικά, 24 (2015: 25) ασφαλιστικές επιχειρήσεις δραστηριοποιήθηκαν στις συγκεκριμένες ασφαλίσεις.
Για το σύνολο των συμβολαίων, εντός του 2016, καταγράφηκαν 513 δηλώσεις ζημιών. Για τις ζημιές αυτές, οι πληρωθείσες αποζημιώσεις έφτασαν τα 1,9 εκατομμύρια ευρώ και στο τέλος του έτους εκκρεμούσαν αποζημιώσεις ύψους 3,8 εκατομμύριων ευρώ.
Όπως φαίνεται από τα στοιχεία , οι πιο συνήθεις κατονομαζόμενες αιτίες απαιτήσεων για αποζημιώσεις είναι οι μηχανικές βλάβες (18,7%), η πρόσκρουση/σύγκρουση (17,3%), και η αστική ευθύνη με υλικές ζημιές (11,7%). Το ποσοστό των ζημιών στο ελικοαξονικό σύστημα (οφειλόμενες αθροιστικά σε επιπλέον ή/και σταθερό αντικείμενο) είναι 12,9%.
Παρατηρήθηκε σημαντική μείωση της συχνότητας των ζημιών στα αίτια που σχετίζονται με ζημιές στο ελικοαξονικό σύστημα, στην πρόσκρουση/σύγκρουση και στην κλοπή. Οι υπόλοιπες αιτίες ζημιάς διατήρησαν σχετικά σταθερή συχνότητα εμφάνισης.
Από τα συγκεντρωμένα στοιχεία που αφορούν τις πληρωθείσες αποζημιώσεις, φαίνεται ότι οι καταβολές αποζημιώσεων για τις ζημιές από μηχανικές βλάβες (22,9%), πρόσκρουση/σύγκρουση (16,3%) και οι ζημιές στο ελικοαξονικό σύστημα (συνολικά 12,6%) και εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά.
Η μέση αποζημίωση συνολικά μειώθηκε το 2016 σε σχέση με το 2015 από τα 13,1 χιλ. ευρώ στα 11,1 χιλ. ευρώ. Η παρατηρούμενη μείωση του 2016 οφείλεται κυρίως στα αίτια της φωτιάς/έκρηξης και των μηχανικών βλαβών. Αντιθέτως, σταθερή αυξητική πορεία εμφανίζει η μέση ζημία αστικής ευθύνης λόγω θαλάσσιας ρύπανσης.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ