Η μεγάλη άνοδος στην τιμή των καυσίμων, η μείωση της επιβατικής κίνησης λόγω κρίσης και το αυξημένο λειτουργικό κόστος, έχει οδηγήσει, όπως λένε οι ίδιες, πολλές ακτοπλοϊκές εταιρείες στο «κόκκινο», με αποτέλεσμα κάποιες από αυτές να σταματήσουν πλέον τις προσφορές, ενώ κάποιες άλλες προχώρησαν ήδη σε μικρή αύξηση των τιμών των εισιτηρίων για το 2012.

Ήδη, σε κάποιες ακτοπλοϊκές γραμμές από 1ης Απριλίου, υπάρχει αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων κατά 5%- 5,8% ανάλογα τον προορισμό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ουσιαστικά όμως, οι τιμές διαμορφώνονται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, πριν από την κατάργηση του ειδικού τέλους στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, του λεγόμενου ΚΑΕΟ (Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων) που ήταν 6,5% σε κάθε εισιτήριο επιβάτη ή οχήματος και αποδιδόταν στο ΝΑΤ.

Ενδεικτικά οι τιμές σε κάποιες δρομολογιακές γραμμές τον Απρίλιο του 2012 σε σχέση με τον Μάρτιο του 2012, ήταν οι εξής:

1. Πειραιάς- Πάτμος, το ατομικό τον Μάρτιο είχε 35,5 ευρώ έναντι 37,5 τον Απρίλιο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

2. Πειραιάς- Σύρος, το ατομικό τον Μάρτιο είχε 27,5 ευρώ έναντι 29,5 τον Απρίλιο.

3. Πειραιάς- Νάξος, το ατομικό τον Μάρτιο είχε 31,5 ευρώ έναντι 33,5 τον Απρίλιο.

4. Πειραιάς- Πάρος, το ατομικό τον Μάρτιο είχε 30,5 ευρώ έναντι 32,5 τον Απρίλιο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Καμία αύξηση δεν υπάρχει στις τιμές των εισιτηρίων για τις καμπίνες και τα αυτοκίνητα, ενώ, σύμφωνα με τα πρακτορεία ταξιδίων, η κίνηση των επιβατών φέτος είναι μειωμένη κατά 33% σε σχέση με πέρυσι.

Στελέχη ακτοπλοϊκών εταιρειών κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για μια ακόμη φορά για την ακτοπλοΐα, και ζητούν από την κυβέρνηση τη λήψη μέτρων.

Να σημειωθεί ότι οι ζημιές στις εισηγμένες ακτοπλοϊκές ήταν φέτος 210 εκατ. ευρώ, ενώ πέρυσι 225,7 εκατ.

Οι ακτοπλόοι θέτουν το θέμα της αυξημένης τιμής στα ακτοπλοϊκά καύσιμα, ενώ ζητούν μείωση του ΦΠΑ στον ξενοδοχειακό τομέα που αυτήν τη στιγμή είναι 23% (ο μετρικός τόνος στα καύσιμα στις 29/3 είχε 636 ευρώ, ενώ τον Σεπτέμβριο ήταν 493).

Σημειώνεται εξάλλου ότι κάθε επιβάρυνση που συμπεριλαμβάνεται στα εισιτήρια των επιβατών έχει ξεχωριστά η καθεμία ΦΠΑ 13%, ενώ οι επιβαρύνσεις που συμπεριλαμβάνονται στα εισιτήρια των οχημάτων έχουν και αυτές η καθεμία ΦΠΑ 23%.

Σύμφωνα με στοιχεία παραγόντων της ακτοπλοΐας, ο ΦΠΑ στα εισιτήρια των επιβατών στην Ισπανία είναι 8%, στη Γαλλία 5,5%, στην Ιταλία 10% και στη Σουηδία 6%. Για τα οχήματα στην Ισπανία ο ΦΠΑ είναι 8%, στην Ιταλία 10% και στη Σουηδία 6%.

Οι περισσότερες εταιρείες, για να περιορίσουν το κόστος των καυσίμων, έχουν μειώσει τις ταχύτητες στα πλοία, ενώ κάποιες άλλες έχουν προχωρήσει και σε μείωση των ελεύθερων δρομολογίων.

Οι ακτοπλόοι ασκούν παράλληλα πιέσεις για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην ακτοπλοΐα κάτι που θα πρέπει να εξετάσει η επόμενη κυβέρνηση.

Επιμέλεια: Μίτση Σκέντζου

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης