Είσαι ήρεμος άνθρωπος;
Έχεις φτάσει τα όρια τού Ζεν και τής Νιρβάνα σε δυσθεώρητα επίπεδα;
Οι Θιβετιανοί μοναχοί βλέπουν την πλάτη σου και αναπνέουν τη σκόνη σου;
Οι νευρολόγοι σε μισούν διότι δεν θα είσαι πελάτης τους στον αιώνα τον άπαντα;
Το Ντόμινο και το «Zenga» σε έχουν χρίσει επίτιμο πρεσβευτή τους;
Η αυτοκυριαρχία σου παραμένει αλώβητη
ακόμη κι αν κληθείς να ξεμπλέξεις μυριάδες κρεμάστρες κοστουμιού;
Η νηφαλιότητά σου δεν διαρρήγνυται
ακόμη κι αν ακούσεις να τσακώνονται η Σοφία Βούλτεψη με τη Ζωή Κωνσταντοπούλου;
Ε, λοιπόν, αν είσαι στοιχειωδώς έξυπνος και λάτρης τής Ελληνικής Γλώσσας,
και έχεις τη φαεινή ιδέα να συντονιστείς με τη συχνότητα τού «ΑΝΤ1» στις 3 το απομεσήμερο,
ετοιμάσου να δεις την πρότερη ζωή σου να πηγαίνει περίπατο ανεπιστρεπτί·
η κλασική ατάκα «Άθεος μέχρι να αρχίσει να πέφτει το αεροπλάνο.»,
έρχεται εδώ να αντικατασταθεί από τη διασκευή
«Ένθεος μέχρι να παρακολουθήσω ένα επεισόδιο τού “Ρουκ-Ζουκ”.».

Στην αξέχαστη κωμωδία «Ο φίλος μου ο Λευτεράκης»,
ο Ντίνος Ηλιόπουλος εφευρίσκει έναν φανταστικό φίλο από τα παλιά,
ώστε να ξεγελά τη συμβία του, τη Μάρω Κοντού,
και να επιδίδεται απερίσπαστος στα τσιλιμπουρδίσματά του.
Όταν, όμως, εμφανίζεται από το πουθενά ο «Λευτεράκης» (Κώστας Βουτσάς),
ο παραστρατημένος σύζυγος πέφτει θύμα τής ίδιας τής μυθοπλασίας του
και οδηγείται σε ψυχιατρική κλινική·
εκεί, ασθενής υποδυόμενος τον γιατρό (Νικήτας Πλατής),
βγάζει έναν σουγιά και τού υπόσχεται ότι θα τον επαναφέρει στας σώας φρένας
κάνοντάς του «εγχείρηση πάνω απ’ τα ρούχα».
Αυτή η σουρεαλιστική συνθήκη περιγράφει επακριβώς
τι συμβαίνει αδιαλείπτως στο δημοφιλές καθημερινό τηλεπαιχνίδι.

Βραδύνοια. Αγραμματοσύνη. Λεξιπενία.
Το «Ρουκ-Ζουκ» ανταγωνίζεται τη Μαγιόρκα σε παραγωγή μαργαριταριών,
αλλά η κατάσταση έχει προσλάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις πλέον,
καθώς το «Τσουνάμι τής Αμορφωσιάς» συμπαρασύρει και τη Ζέτα Μακρυπούλια.
Έτσι,
δεν είναι λίγες οι φορές
που η συμπαθής παρουσιάστρια υποπίπτει σε ανεπίτρεπτους σολοικισμούς,
εμπλουτίζοντας έτι περαιτέρω τα «φερτά υλικά» που κατακλύζουν τις οθόνες μας.
Ιδού μία ενδεικτική σταχυολόγηση
που έχει προκύψει από τα ειπωθέντα κατά τις τελευταίες τρεις εβδομάδες:

1-2
«Επειδή εμάς μάς αρέσατε σαν ομάδα, λέμε να σάς βάλουμε στη “δεύτερη ευκαιρία”.».
«(Πρέπει να βρείτε έξι λέξεις.) Πώς σάς φαίνεται το “6” σα(ν) νούμερο;».
Το Σεσημασμένο Νεοελληνικό Σφάλμα.
Το μόριο «ως» αντικαθίσταται από το μόριο «σαν», η Ιδιότητα εκπίπτει σε «Παρομοίωση».
Για να αντιληφθούμε ετούτο το απαράδεκτο λάθος στο έπακρο,
αρκεί να χρησιμοποιήσουμε το εξής εύγλωττο παράδειγμα:
Αν τρέφεις πατρικό ενδιαφέρον για ένα παιδί που δεν είναι δικό σου,
τού λες τη φράση «Σού μιλάω σαν πατέρας σου…».
Αν, όμως, είσαι ο πατέρας τού παιδιού,
θα του πεις «Σού μιλάω ως (ο) πατέρας σου…».
Νεοέλληνες, γκέγκε;

3
«Θέλω να μού πείτε κοσμήματα που φοράμε από τον λαιμό και κάτω.
Όχι τον λαιμό, όμως. Όχι τον λαιμό. Από τον λαιμό και κάτω…».
Από εκείνην τη μέρα που η Μακρυπούλια εξεστόμισε τη συγκεκριμένη «διευκρίνιση»,
τα Μαθηματικά έπαψαν να υφίστανται ως επιστήμη και εν γένει ως έννοια,
ενώ συνάμα η «Παγκόσμια Μαθηματική Εταιρεία»
εκάλεσε τα απανταχού μέλη της σε ομαδική αυτοκτονία.
Συνελόντι ειπείν,
ό,τι ακολουθεί την πρόθεση «από», συμπεριλαμβάνεται στο εκάστοτε τιθέμενο όριο
(εκτός αν η παρουσιάστρια έχει διαφορετική προσέγγιση επί τού θέματος,
οπότε και ισχύει το αξίωμα «Ζέτας παρούσης, πάσα μαθηματική αρχή… κασάτο.»).

4
«Εγώ, ό,τι συσκευή έχω αγοράσει που θέλει να συνδεθούμε με το κινητό,
δεν δίνω σημασία, δεν το κάνω.
Έχω πάρει ένα πλυντήριο πιάτων, το οποίο έχει τρία προγράμματα,
και σού λέει “Άμα θες περισσότερα, συνέδεσέ το με το κινητό και θα σού βγούν’. ΓΙΑΤΙΙΙ;».
Ακριβώς το ίδιο μακρόσυρτο και απεγνωσμένο «ΓΙΑΤΙΙΙ;»
μονολογήσαμε ακούγοντας την Προστακτική να παίρνει για νιοστή φορά «Αύξηση Αορίστου»
(είναι προφανές ότι η διατύπωση «συνέδεσέ το»,
κινείται πιστά στα χνάρια τής αξεπέραστης μπούρδας «επέτρεψέ μου»).
Ως εκ τούτου,
θα εκφράσω τον αποτροπιασμό μου με έναν αυτοσχέδιο ειρωνικό διάλογο,
ο οποίος σαρκάζει με υποδόριον τρόπο τη Νεοελληνική Αμορφωσιά:
– Επέτρεψέ μου…
– Σού επετρέπω.

5
«Αν βρείτε έξι πάμε σε ισοπαλία, αν βρείτε εφτά κερδίζετε απ’ ευθείας.».
Εδώ έχουμε να κάνουμε με μία λανθασμένη διατύπωση,
η οποία δεν είναι ανιχνεύσιμη από τούς απλούς χρήστες τής Γλώσσας.
Όσο κι αν η σύγχυση που παρατηρείται εκτενώς στα σύγχρονα Ελληνικά,
δημιουργεί νοηματικούς αχταρμάδες όπως -εν προκειμένω- με το επίρρημα «Απ’ Ευθείας»
(αλλά και με το παρεμφερές -μα όχι συνώνυμο- επίρρημα «Κατ’ Ευθείαν»),
η σωστή λέξη σε αυτήν την περίπτωση θα ήταν το επίρρημα «Αυτομάτως»
που έχει αμειγώς χρονική σημασία και δεν υπόκειται σε πολλαπλές ερμηνείες.
Εν κατακλείδι,
το «Απ’ Ευθείας» δηλοί τη Μετάβαση, τον τρόπο μετάβασης,
την απουσία (δια)μεσολάβησης,
την άνευ διακοπών εξέλιξη και περαίωση μίας διαδικασίας,
τη «ζωντανή» μετάδοση ενός γεγονότος,
αλλά επ’ ουδενί δύναται να εκφράζει το Αποτέλεσμα.

(δείτε και ακούστε το συγκεντρωτικό-αποδεικτικό βίντεο)

Επιμύθιο:
Μ’ αυτά και μ’ αυτά,
παρατηρούμε ΚΑΙ στο «Ρουκ-Ζουκ»
την εγωμανή και φασιστική νοοτροπία που πρεσβεύει η Νεοελληνική Τηλεόραση,
καθώς οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στο εν λόγω τηλεπαιχνίδι υπάρχει φιλόλογος
που εντέλλεται να εντοπίζει και συνεπαγωγικώς να τιμωρεί τα λάθη των συμμετεχόντων,
αλλά οι αντίστοιχες παρεκτροπές τής παρουσιάστριας απολαμβάνουν την «Ασυλία τού Αβαβά».

Ναι,
είναι απολύτως σεβαστό το γεγονός
ότι ο περίφημος «δάσκαλος» δεν προβοκάρει την ιεραρχία τής εκπομπής,
όμως -επί τής ουσίας-
τα γλωσσικά ολισθήματα τής Ζέτας Μακρυπούλια
παράγουν εκθετική υποβάθμιση τού τηλεοπτικού προγράμματος.

Άραγε, η Παραγωγή τι κάνει;
Άραγε, ο Σκηνοθέτης τι κάνει;
Αραγε, ο Αρχισυντάκτης τι κάνει;
Άραγε, το Μοντάζ τι κάνει;
Γιατί το Μοντάζ δεν προστατεύει το «Πρόσωπο τής Εκπομπής»;
Γιατί εκπορεύεται η αντίληψη πως «Η Οικοδέσποινα μπορεί να λέει ό,τι θέλει…»;
Με τέτοια δογματική οπτική και με τέτοιαν απαξίωση στις λεπτομέρειες,
το μόνο που απομένει, είναι να προστεθεί δεόντως άλλη μία λέξη στον τίτλο:
«Ρουκ-Ζουκ-Ουγκ».

Ο Υπο-Κοσμικός
(Twitter: @Ypokosmikos
https://x.com/Ypokosmikos)