Είμαστε «προσωπολάγνοι» και μας ενδιαφέρουν τα ελληνικά θέματα, ενώ θεωρούμε ήσσονος σημασίας ό,τι συμβαίνει έξω από τα σύνορά μας, αναφέρει έρευνα του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων, η οποία διεξήχθη σε συνεργασία με το Εργαστήριο Κοινωνικής και Πολιτικής Ανάλυσης ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Στα δελτία ειδήσεων κυριαρχούν οι αναφορές σε πολιτικά πρόσωπα, κυρίως σε αυτά του Κ. Καραμανλή και του Γ. Παπανδρέου, ενώ υστερούν οι αναφορές στα πολιτικά κόμματα όπου ανήκουν.

Σε αναλογία με την κοινοβουλευτική δύναμη, χαϊδεμένο παιδί των καναλιών μοιάζει να είναι ο ΣΥΡΙΖΑ και ακολουθεί το ΠΑΣΟΚ. Το ΚΚΕ είναι το κόμμα που προβάλλεται σχετικά λιγότερο.

Σύμφωνα με την έρευνα, η σειρά ποσοτικών αναφορών στα κανάλια αφορά καταρχήν στη ΝΔ και την κυβέρνηση και ακολουθούν ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ, ΛΑΟΣ.

Είναι χαρακτηριστικό, του δικομματικού συστήματος, αναφέρει η έρευνα, ότι τα δύο μεγάλα κόμματα συγκεντρώνουν το 84,5% της συνολικής προβολής κομμάτων στα δελτία ειδήσεων, ενώ τα τρία μικρότερα συγκεντρώνουν συνολικό χρόνο προβολής 14,4%.

 Σε ό,τι αφορά στη θεματολογία, υπερτερούν τα θέματα καθημερινότητας και κοινωνικής πολιτικής, ακολουθούν οι εσωκομματικές διεργασίες στο ΠΑΣΟΚ, ενώ την τρίτη θέση με μεγάλη διαφορά με λιγοστές αναφορές καταλαμβάνει η οικονομία. 

Σχετικά με την προβολή πολιτικών προσώπων, τα πρωτεία κρατά ο κ. Γ. Παπανδρέου και ακολουθεί ο Κ. Καραμανλής. Ο κ. Αλαβάνος προβάλλεται περισσότερο από την κ. Παπαρήγα όπως και ο κ. Καρατζαφέρης. Οι περισσότερες αρνητικές θέσεις που διατυπώνονται από δημοσιογράφους αφορούν στη ΝΔ και το ΛΑΟΣ και οι περισσότερο θετικές τους κ. Παπανδρέου και Καραμανλή. 

Μεταξύ των 20 πλέον προβεβλημένων προσώπων ανεξαρτήτως κομματικής ταυτότητας, την πρώτη θέση καταλαμβάνει ο κ. Παπανδρέου και ακολουθούν οι κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, Θεόδωρος Ρουσόπουλος, Αλέκος Αλαβάνος, Γιάννης Ραγκούσης, Κώστας Καραμανλής, Γιώργος Αλογοσκούφης, Γεώργιος Καρατζαφέρης, Κώστας Σκανδαλίδης, Ντόρα Μπακογιάννη, Αλέκα Παπαρήγα, Ευάγγελος Αντώναρος, Προκόπης Παυλόπουλος, Γεώργιος Σουφλιάς, Θεόδωρος Πάγκαλος, Κώστας Χατζηδάκης, Άννα Διαμαντοπούλου, Γιάννης Μανώλης, Δημήτρης Αβραμόπουλος.

Όπως παρατήρησε ο πρόεδρος του Ινστιτούτου, Ροδόλφος Μορώνης, «σε ένα σημαντικό μέρος του χρόνου που εκτυλίχθηκε η έρευνα, το ΠΑΣΟΚ περνούσε μια κρίσιμη περίοδο που έκλεισε με τις εσωκομματικές εκλογές για την ανάδειξη προέδρου του κόμματος. Παρόλα αυτά, μου κάνει εντύπωση ότι όσα δευτερόλεπτα εμφανίσθηκαν στην τηλεόραση, οι κ. Παπανδρέου και Βενιζέλος (ολόκληρο το διάστημα της έρευνας και όχι αποκλειστικά σχετικά με το θέμα της αρχηγίας) εμφανίσθηκαν και οι κ. Καραμανλής, Αλογοσκούφης, Ρουσόπουλος, Μπακογιάννη, Μαγγίνας και Παυλόπουλος μαζί. Και η κ. Παπαρήγα με τον κ. Αλαβάνο και τον κ. Καρατζαφέρη μαζί εμφανίσθηκαν συνολικά γύρω στα 7.500 δευτερόλεπτα, κάτι παραπάνω από τα 6.600 του κ. Καραμανλή, αλλά σημαντικά λιγότερα από τα περίπου 12.000 δευτερόλεπτα του κ. Παπανδρέου ή τα 11.500 του κ. Βενιζέλου».

Σε ό,τι αφορά στη γεωγραφική προέλευση των πολιτικών προσώπων στα ρεπορτάζ των ειδήσεων επιβεβαιώνεται για άλλη μία φορά ο «υδροκεφαλισμός» του ελληνικού κράτους. Το 80,8% προέρχεται από την Αθήνα, το 8,5% από τη Θεσσαλονίκη και το 10,6% από την υπόλοιπη χώρα.