Όργιο κερδοσκοπίας σε βάρος εκατομμυρίων Ελλήνων καταναλωτών εκτυλίσσεται τα τελευταία χρόνια, με τα καρτέλ των πολυεθνικών ομίλων να ανεβάζουν τις τιμές, καθιστώντας την ελληνική αγορά από τις πιο ακριβές της Ευρώπης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σε πολλά επώνυμα προϊόντα πολυεθνικών ομίλων η ελληνική αγορά παραμένει ακριβότερη από άλλες ευρωπαϊκές αγορές και μάλιστα εν μέσω βαθιάς ύφεσης, την ώρα που ο καταναλωτής παρατηρεί με κατήφεια και ανησυχία τις τιμές να φουσκώνουν, οδηγούμενος σε αδιέξοδο.

Η γενική γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης πραγματοποίησε έρευνα σε 70 προϊόντα στην Ελλάδα αλλά και στη Γερμανία, τη Μ. Βρετανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία και τη Βουλγαρία, εκ των οποίων τα 50 είναι επώνυμα καταναλωτικά προϊόντα πολυεθνικών ομίλων. Όπως διαπιστώθηκε από παλαιότερα ρεπορτάζ της zougla.gr, έτσι και βάση της έρευνας, προκύπτει ότι στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλότερες οι τιμές των περισσότερων προϊόντων και ιδιαίτερα των δημητριακών, των απορρυπαντικών, των ειδών ατομικής υγιεινής και των αναψυκτικών. Αντίθετα είναι ανταγωνιστικές οι τιμές των νωπών προϊόντων, παρ’ όλο που στην Ελλάδα καταγράφονται υψηλότερες οι τιμές παραγωγού.

Στην προκειμένη περίπτωση τα προϊόντα που πωλούνται στην Ελλάδα ακριβότερα απ΄ ό,τι σ΄άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη βρεθεί «στο μικροσκόπιο» των υπηρεσιών του υπουργείου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εύλογα προκύπτει το ερώτημα. Πώς παρά τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων καταναλωτών εξαιτίας των περικοπών σε μισθούς, συντάξεις και εισοδήματα, βασικά προϊόντα στην Ελλάδα πωλούνται ακριβότερα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Με σχετικές έρευνες και στοιχεία που παρατίθενται, εκτιμάται ότι βασικά είδη στην Ελλάδα πωλούνται ακόμη και 96,5% ακριβότερα, κάτι που γεννά σημαντικά ερωτηματικά για τα ελλιπή μέτρα προστασίας και ενίσχυσης του ανταγωνισμού από τα Υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας.

Τα προϊόντα αυτά κατά κανόνα αποτελούν βασικό μέρος του καλαθιού της «νοικοκυράς» και υπάρχουν πάμπολλες δημοσιοποιημένες συγκρίσεις, κυρίως για προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών που πωλούνται στην Ελλάδα ακριβότερα. Τιμοληψίες των τελευταίων τριών ετών στα ίδια είδη καταδεικνύουν περίτρανα τις διαφορές αυτές. Ενδεικτικά, ένα συγκεκριμένο πακέτο ρύζι ίδιας μάρκας κοστίζει € 2,24 στην Ελλάδα, ενώ στο Βέλγιο κοστίζει € 1,73 ευρώ. Συγκεκριμένο σαμπουάν είναι κατά 34% πιο ακριβό στην Ελλάδα σε σχέση με την Ισπανία, η οδοντόκρεμα Colgate είναι κατά 20,40% ακριβότερη και ένα μπουκάλι αναψυκτικού 500 ml κατά 16,8% ακριβότερο. Το ίδιο μπουκάλι στην Ελλάδα κοστίζει κατά 47,5% ακριβότερα σε σχέση με το Βέλγιο. Ένα λίτρο φρέσκο γάλα κοστίζει € 1,38 στην Ελλάδα, ενώ στις άλλες χώρες της έρευνας (Βέλγιο, Αυστρία, Γαλλία, Ισπανία) η τιμή του κυμαινόταν από € 0,99 έως 1,10 ευρώ. Η ίδια συσκευασία δημητριακών είναι κατά 51% ακριβότερη σε σχέση με τη Βρετανία.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


Εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή της Ελλάδας

Στην 23η θέση ανάμεσα σε 30 χώρες της Ευρώπης βρίσκεται ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή της Ελλάδας, σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης, που επικαλείται στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας.

Για τον Δεκέμβριο ήταν στο 2,4% κι αν αφαιρεθούν οι φόροι, τότε πέφτει στο 1,15%.

Ωστόσο, σε πολλές κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών διαπιστώνονται ανατιμήσεις και στη σχετική έκθεση που παρουσίασε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου στον πρωθυπουργό αναφέρονται τα εξής:

• Στη διατροφή και στα μη αλκοολούχα ποτά, οι συνεχιζόμενες ανοδικές πιέσεις των τιμών οφείλονται στις αυξήσεις του συντελεστή Φ.Π.Α.. Επίσης ανέβηκαν οι πρώτες ύλες (ζάχαρη +21,5%, σιτηρά +34,9%, καφές +31,2%, λιπάσματα +17,7%, σε ετήσια βάση) και οι τιμές παραγωγού (αγελαδινό γάλα +14,2% σε ετήσια βάση).

Οι τιμές των καυσίμων επηρέασαν το κόστος μεταφοράς και διακίνησης των προϊόντων λόγω των τιμών των καυσίμων (πετρέλαιο BRENT +32,7%, σε ετήσια βάση).

• Στα αλκοολούχα ποτά και στον καπνό οι ανατιμήσεις οφείλονται αποκλειστικά στην αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

• Στη στέγαση και τις μεταφορές οι ανατιμήσεις οφείλονται αποκλειστικά στη ραγδαία αύξηση των τιμών των καυσίμων (θέρμανσης και κίνησης αντιστοίχως).

Πάντως, είναι γεγονός ότι ένας από τους λόγους της ακρίβειας, πέραν από τη δράση των γνωστών καρτέλ, που σαρώνει την αγορά, είναι η υψηλή φορολογία, κι όπως τονίστηκε χαρακτηριστικά αν αφαιρεθεί ο Φ.Π.Α. το μέσο καλάθι του Έλληνα καταναλωτή, σε σχέση με αυτό των υπολοίπων καταναλωτών στις συγκεκριμένες χώρες, θα είναι φθηνότερο.

Mπείτε στο παρατηρητήριο καταναλωτή της zougla.gr

Επιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης