Η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου και ενιαίου συστήματος ελέγχου της αγοράς, τόσο στο πεδίο το διατροφικό όσο και στο πεδίο ελέγχου τιμών, ήταν η πρόταση που επικράτησε στην Ημερίδα που διοργάνωσε χθες η Νομαρχία Ηρακλείου, σε συνεργασία με τη Νομαρχία Πειραιά. Η Ημερίδα ήταν ουσιαστικά μία ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Από τον αγρότη στον καταναλωτή: ζητήματα εμπορίας, διάθεσης και διακίνησης νωπών οπωροκηπευτικών», με σκοπό να προταθούν λύσεις βιώσιμες, εφικτές και αποτελεσματικές προς όφελος και των παραγωγών αλλά και των καταναλωτών. Ωστόσο η συζήτηση πλατίασε σε σοβαρά μεν θέματα που απασχολούν γενικά τον αγροτικό τομέα, αλλά δεν δόθηκαν συγκεκριμένες προτάσεις από τους εμπλεκομένους. Όμως, στην Ημερίδα επισημάνθηκαν για άλλη μία φορά τα λεγόμενα «καπέλα», που σε βάρος παραγωγών και καταναλωτών επιβάλλονται από τις επιχειρήσεις. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι τα περιθώρια μικτού κέρδους ξεκινούν από το 54,5% και φτάνουν μέχρι και το 525%.

Η πρόταση για ένα ενιαίο σύστημα ελέγχου έγινε από τον νομάρχη Πειραιά, Γιάννη Μίχα, ο οποίος τόνισε ότι είναι πολλοί οι φορείς που εμπλέκονται σε αυτήν την υπόθεση, όπως είναι υπουργεία, περιφέρειες, νομαρχίες, οργανισμοί, ενώ δεν υπάρχει τελικά ένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Ο ίδιος στήριξε τις ελπίδες του στις αλλαγές που θα φέρει το σχέδιο «Καλλικράτης». «Όσους ελέγχους κι αν κάνουμε, όσες προσπάθειες κι αν καταβάλλουμε, είναι σαν να ρίχνουμε νερό στον τρύπιο πίθο των Δαναΐδων. Υπάρχει βέβαια μία ελπίδα να γίνει ο στόχος μας πραγματικότητα, υπάρχει ελπίδα να δούμε μία ολοκληρωμένη προσέγγιση του κορυφαίου ζητήματος της αγοράς και αυτή δεν έχει να κάνει με τη λήψη αγορανομικών μέτρων, αλλά με τον κορυφαίο στόχο της ανασυγκρότησης του κράτους.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με το σχέδιο «Καλλικράτης» συμφώνησε ο κ. Μίχας όπως και η νομάρχης Ηρακλείου, Βαγγελιώ Σχοιναράκη, «Εμείς πρέπει να βρούμε τον τρόπο, ώστε το προϊόν που παράγεται να φτάνει με σωστό τρόπο στο ράφι, να πληρώνεται ο παραγωγός για τον κόπο του, αλλά να πωλείται και σε προσιτή τιμή για τον καταναλωτή. Όμως δεν πρέπει να σταματήσουμε εδώ. Πρέπει να δούμε πώς διαμορφώνεται ένα καθαρό τοπίο ευθυνών, κάθε θεσμικού επιπέδου, για να μη γίνεται ο καταναλωτής, παραγωγός και επιχειρηματίας, “μπαλάκι” από τον ένα θεσμό στον άλλο», προσέθεσε η ίδια.

«Προσπαθούμε να καταγράψουμε τα προβλήματα των εμπλεκόμενων και στη συνέχεια με τη βοήθεια και των δύο νομαρχιών να δούμε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τους παραγωγούς μας» ανέφερε ο νομαρχιακός σύμβουλος Αγροτικής ανάπτυξης, Κτηνιατρικής και Αλιείας, Ζαχαρίας Σπυριδάκης. Στην Ημερίδα παρευρέθησαν εκτός από τους εμπλεκόμενους του Κλάδου: Αγροτικές Οργανώσεις και Συνεταιρισμοί του Νομού Ηρακλείου, ο Σύνδεσμος Εμπόρων της Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών, έμποροι οπωροκηπευτικών, πωλητές λαϊκών αγορών, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες των Διευθύνσεων Αγροτικής Ανάπτυξης, Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή των Νομαρχιών Ηρακλείου και Πειραιά και ο ευρωβουλευτής, Σπύρος Δανέλλης, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Ν. Ηρακλείου: Μαρία Σκραφνάκη, Βασίλης Κεγκέρογλου και Μανόλης Στρατάκης. Το «παρών» έδωσε και ο δήμαρχος Νέας Αλικαρνασσού, Βαγγέλης Σισσαμάκης, ενώ τον Δήμο Ηρακλείου εκπροσώπησε ο αντιδήμαρχος, Γρηγόρης Μακαρώνας. Ο κ. Δανέλλης έδωσε μία ευρωπαϊκή διάσταση στο θέμα, παρουσιάζοντας το πρότυπο δημοπρατήριο αγροτικών προϊόντων στις Βρυξέλλες.

Εν συνεχεία, ο κ. Στρατάκης επεσήμανε ότι θα πρέπει να ακολουθήσουμε μία πιο συμβατική οδό, λύνοντας πρώτα τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα και εφαρμόζοντας έπειτα νέες στρατηγικές.
Η κυρία Σκραφνάκη έθιξε το πρόβλημα επιβίωσης του σημερινού αγρότη και συμφώνησε στην πρόταση του κ. Μίχα για ένα ενιαίο σύστημα ελέγχου της αγοράς, ενώ ο κ. Κεγκέρογλου τόνισε ότι «το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει στρατηγική για τον αγροτοδιατροφικό τομέα στη χώρα μας, όμως ελπίζουμε ότι θα ξεκινήσει τώρα με την κυβέρνησή μας». Η πρόταση του κ. Γιώργου Ντισπυράκη, προέδρου του Αγροτικού Συλλόγου Τυμπακίου, ήταν να κερδίσει την αξιοπιστία της και πάλι η λαχαναγορά, ώστε οι καταναλωτές να απευθύνονται σε αυτήν. «Παλιότερα, το 80% των αγροτικών προϊόντων διοχετευόταν στις λαχαναγορές, τώρα δεν φτάνει ούτε το 20%, με αποτέλεσμα τα προϊόντα να χάνουν την αξία τους» κατέληξε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης