Το gaming εξελίσσεται διαρκώς. Ειδικά όταν η κουβέντα πάει στο online κομμάτι οι ρυθμοί με τους οποίους εξελίσσεται αυτό είναι καταιγιστικοί.

Η αλήθεια είναι πως δεν χρειάζονται και πολλά: ένας τίτλος να κάνει επιτυχία αρκεί προκειμένου να πείσει ακόμα και τις μεγαλύτερες εταιρείες στον χώρο πως αξίζει η επένδυση στο κόνσεπτ ή το μοντέλο του. Όσο πιο μεγάλη μάλιστα είναι η επιτυχία αυτή, τόσο πιο επιθετικά κινούνται εκείνες, παρασύροντας μαζί τους ολόκληρη τη βιομηχανία. Φυσικά, το κοινό είναι εκείνο που έχει τον τελευταίο λόγο αφού επιβραβεύει με τα χρήματα και τον χρόνο του τους τίτλους που θεωρεί πως αξίζουν. Ποια είναι όμως τα trends που έχουν εμφανιστεί εσχάτως στον χώρο του online gaming και πρόκειται να κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια; Έλα να τα δούμε.

Τα παιχνίδια εξελίσσονται σε πλατφόρμες

Μια φορά κι έναν καιρό, οι online τίτλοι ήταν ακριβώς αυτό: τίτλοι. Τα τελευταία χρόνια όμως έχουν εξελιχθεί σε κάτι περισσότερο. Με τα video games να μετατρέπονται από προϊόντα σε υπηρεσίες (το περίφημο μοντέλο Games as a Service ή GaaS), έτσι και οι μεγαλύτεροι τίτλοι στον διαδικτυακό κόσμο, έγιναν με τον καιρό πλατφόρμες οι οποίες διαθέτουν ένα ευρύτερο πλαίσιο λειτουργίας, δίνοντας στους χρήστες τους τη δυνατότητα να παίξουν, να δημιουργήσουν, να κοινωνικοποιηθούν, να πραγματοποιήσουν αγορές κ.α. Τίτλοι όπως το Fortnite, το Roblox και το Minecraft έχουν ξεπεράσει καιρό τώρα τα στενά όρια του gaming αποτελώντας πια sandbox πλατφόρμες και αριθμώντας κάμποσες εκατοντάδες εκατομμύρια παίκτες. Να τους μιμηθούν πολλοί θα ήθελαν. Ποιοι μπορούν όμως;

Team shooters FTW!

Αν υπάρχει πάντως ένα είδος που κυριαρχεί στον online χώρο, είναι εκείνο των team shooters. Η μεγαλύτερη μάζα των παικτών άλλωστε παίζει κάποιο τέτοιο παιχνίδι και για να καταλάβεις πόσο ευρύ είναι το σχετικό κοινό, αρκεί να σου πούμε ότι το θρυλικό Counter-Strike, το video game που ξεκίνησε ως mod του Half-Life το 2000 και έθεσε τις βάσεις για το genre όπως το γνωρίζεις πια, είναι μέχρι και σήμερα από τα δημοφιλέστερα παιχνίδια με το Counter-Strike 2. Κατά τα άλλα, οι προτάσεις ποικίλουν: Apex Legends, Overwatch 2, Team Fortress 2, Valorant, Rainbow Six Siege και η λίστα συνεχίζεται. Κοινός παρονομαστής όλων αυτών το κόνσεπτ τους: δύο ομάδες με τους παίκτες να έχουν διακριτούς ρόλους κοντράρονται στο πλαίσιο ενός χάρτη με τον στόχο της καθεμίας να διαφέρει ανάλογα με το mode. Πόσα ακόμα αντέχει η αγορά; Άγνωστο.

Ξέχνα τα MMORPG όπως τα ήξερες

Γύρω στα 10-15 χρόνια πριν, η συνταγή για ένα επιτυχημένο MMORPG ήταν πολύ συγκεκριμένη. Αρκούσε ένας μεγάλος κόσμος, τουλάχιστον δύο παρατάξεις, ένα σύστημα από clans, άπειρο looting, instances με boss fights και τακτικά expansions προκειμένου ένας τίτλος να συσπειρώσει αρκετά μεγάλη κοινότητα που θα τον καταστήσει βιώσιμο. Παιχνίδια όπως το World of Warcraft, το RuneScape, το Lineage και το Guild Wars έδειξαν τον δρόμο με τεράστια επιτυχία, όμως τα πράγματα έχουν πια αλλάξει. Η προτίμηση του κόσμου βρίσκεται πια σε άλλου τύπου παιχνίδια (βλ. παραπάνω) με αποτέλεσμα οι γίγαντες του παρελθόντος να έχουν μείνει πίσω αριθμώντας πια λιγότερους αλλά εξίσου φανατικούς παίκτες. Όσο για τυχόν νέες κυκλοφορίες; Μάλλον ανέφικτο.

Το μέλλον είναι multiplatform

Η εποχή που οι παίκτες καλούνταν να επιλέξουν προσεκτικά την πλατφόρμα στην οποία θα ξεκινούσαν να παίζουν κάποιον online τίτλο έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Οι εταιρείες έχουν καταλάβει πια πως βασικό ζητούμενο προκειμένου ένα online game να αναπτυχθεί αφήνοντας πίσω του τον ανταγωνισμό, είναι να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό. Η κατηγοριοποίηση του τελευταίου ανάλογα με την πλατφόρμα που έχει επιλέξει να παίξει ένα τέτοιο video game όμως, κάτι που ίσχυε για όλες τις παλαιότερες γενιές συστημάτων (μέχρι την προηγούμενη) δεν βοηθούσε επ’ ουδενί. Μόλις οι μεγάλοι του χώρου έπιασαν το νόημα, ως διά μαγείας τα «προβλήματα» του παρελθόντος ξεπεράστηκαν και πλέον όλοι παίζουν εναντίον όλων γιατί σε τελική ανάλυση το gaming μας φέρνει πιο κοντά!

Always online ακόμα κι όταν παίζεις… offline

Κάτι τελευταίο που μπορεί να μην έχει τόση σχέση με τα online video game, αφορά όμως την online φύση του gaming γενικότερα. Αρκετοί είχαν για χρόνια την πεποίθηση πως αν δεν ήθελαν να παίξουν online, μπορούσαν απλά να απολαύσουν τον αγαπημένο τους τίτλο σόλο όντας offline. Η προσέγγιση αυτή παρ’ ό,τι για δεκαετίες τους έβγαλε ασπροπρόσωπους δεν βρίσκει πια εφαρμογή. Ακόμα και οι single player τίτλοι (είτε διαθέτουν multiplayer, είτε όχι), απαιτούν από τον παίκτη να βρίσκεται online για κάποια περίοδο κι ακόμα κι αν αυτό δεν έχει να κάνει με το σύστημα DRM που έχει προτιμηθεί, αφορά την πρόσβαση σε patches και updates. Το gaming είναι πια τρομακτικά πιο πολύπλοκο απ’ ό,τι παλιότερα με αποτέλεσμα το λανσάρισμα ενημερώσεων για τα σύγχρονα video games να είναι διαρκές εξασφαλίζοντας καλύτερη απόδοση και μεγαλύτερη σταθερότητα. Αν έψαχνες αφορμή για μία ταχύτερη σύνδεση στο internet, μόλις τη βρήκες. Κι αν θελήσεις κάποια στιγμή να την εκμεταλλευτείς για κάποιο online game, ακόμα καλύτερα.