Το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε ιδιωτικοποίηση τμημάτων του οδικού δικτύου εξετάζει η Βρετανία σε μια προσπάθεια να αναβαθμίσει τις υποδομές στη χώρα, αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα, Δευτέρα, ο πρωθυπουργός της ευρωπαϊκής χώρας.
Σύμφωνα με αποσπάσματα ομιλίας του David Cameron που διένειμε το γραφείο του, «υπάρχει επείγουσα ανάγκη να διορθωθεί ο υποβιβασμός, ο οποίος διαρκεί δεκαετίες, των υποδομών στη Βρετανία».
«Η κυβέρνηση πρέπει να εξετάσει πρωτοποριακούς τρόπους να χρηματοδοτήσει βελτιωτικά έργα. Γιατί άλλες υποδομές, για παράδειγμα το νερό, χρηματοδοτούνται από τον ιδιωτικό τομέα μέσω ιδιωτικών επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας που ελέγχονται από ανεξάρτητες αρχές ενώ οι δρόμοι στη Βρετανία χρειάζονται χρηματοδότηση από το δημόσιο;», αναρωτιέται.
Τον Νοέμβριο, η Βρετανία ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να επενδύσει 30 δισ. λίρες για μεγάλα έργα τα επόμενα έργα, με τα 2/3 του ποσού να προέρχονται από τα συνταξιοδοτικά ταμεία.
Η κυβέρνηση συνασπισμού της Βρετανίας προωθεί μέτρα λιτότητας προκειμένου να μειώσει το έλλειμμα, που έχει φθάσει σε επίπεδο-ρεκόρ.
O David Cameron έχει επανειλημμένα αναφέρει πως «δεν υπάρχουν αρκετά χρήματα για περαιτέρω βελτιωτικά έργα στο οδικό δίκτυο με κεφάλαια από τα δημόσια ταμεία».
Στη Βρετανία υπάρχει ένας ιδιωτικός αυτοκινητόδρομος ο οποίος λειτουργεί με διόδια κοντά στο Μπέρμιγχαμ στην κεντρική Αγγλία ενώ υπάρχουν στο συρτάρι σχέδια για παρόμοια έργα.
«Χρειάζεται να εξετάσουμε επειγόντως όλες τις επιλογές που υπάρχουν για μεγάλης κλίμακας ιδιωτικές επενδύσεις στο εθνικό οδικό δίκτυο από επενδυτικά ταμεία, ασφαλιστικά ταμεία και άλλους επενδυτές. Γι αυτό ζήτησα από το υπουργείο Μεταφορών και το υπουργείο Οικονομικών να πραγματοποιήσουν μια μελέτη ενδεχόμενης εφαρμογής νέων μοντέλων ιδιοκτησίας και χρηματοδότησης για το εθνικό οδικό δίκτυο και να μου αναφέρουν την πρόοδό τους το φθινόπωρο».
Το Συντηρητικό κόμμα της Βρετανίας, του οποίου ηγείται ο Κάμερον, είχε ιδιωτικοποιήσει το σιδηροδρομικό δίκτυο τη δεκαετία του ’90.
Επιμέλεια: Μάριος Βελέντζας