Eξαιτίας μιας αντιπαράθεσης μεταξύ των συνδικάτων και των σιδηροδρομικών εταιρειών για τους μισθούς και τις θέσεις εργασίας, η Βρετανία προετοιμάζεται για μια τεράστια απεργία τριών ημερών των σιδηροδρομικών αυτή την εβδομάδα, που ενδέχεται να είναι η μεγαλύτερη εδώ και τριάντα χρόνια.
Το συνδικάτο RMT, που ζητεί μισθολογικές αυξήσεις αντίστοιχες με τον ραγδαία αυξανόμενο πληθωρισμό, είχε ανακοινώσει στις αρχές Ιουνίου ότι οι περισσότεροι από 50.000 εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους θα κάνουν απεργία «στη μεγαλύτερη κλαδική διαμάχη από το 1989».
Οι περισσότερες κινητοποιήσεις είναι προγραμματισμένες για αύριο Τρίτη και θα επηρεάσουν τα δρομολόγια των τραίνων σε όλη τη χώρα όπως και το μετρό του Λονδίνου. Οι απεργιακές κινητοποιήσεις θα επαναληφθούν την Πέμπτη και το Σάββατο, αλλά προβλήματα στις μεταφορές θα υπάρχουν από σήμερα ως την Κυριακή.
«Αποφύγετε να ταξιδέψετε όσο γίνεται» την Τρίτη, διότι «τα περισσότερα δρομολόγια του μετρό και των τραίνων θα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ή δεν θα λειτουργούν καθόλου», προειδοποίησε η διαχειρίστρια εταιρεία συγκοινωνιών του Λονδίνου TfL.
Η εταιρεία Network Rail, η οποία διαχειρίζεται τους σιδηροδρόμους της Βρετανίας, εκτίμησε ότι τις τρεις ημέρες της απεργίας θα πραγματοποιείται μόνο το 20% των δρομολογίων, ενώ το μισό της δίκτυο θα είναι εκτός λειτουργίας.
Ο Άντριου Χέινς, γενικός διευθυντής της Network Rail, κάλεσε τους Βρετανούς να προετοιμαστούν για μια «ανώφελη απεργία με ενοχλητικές επιπτώσεις».
Η απεργία κινδυνεύει να προκαλέσει προβλήματα σε διάφορες πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, όπως το φεστιβάλ Glastonbury, μια συναυλία των Rolling Stones στο Χάιντ Παρκ το Σάββατο και τις απολυτήριες εξετάσεις πολλών μαθητών της Γ’ Λυκείου.
Μπάλα στο πόδι
Ο υπουργός Επιχειρήσεων Πολ Σκάλι δήλωσε την Παρασκευή ότι η απεργία αυτή κινδυνεύει να βλάψει «τις επιχειρήσεις, το ψωμί των εργαζομένων», τη στιγμή που τα οικονομικά τους «έχουν πληγεί» από την κρίση του κόστους ζωής και τον πληθωρισμό στη Βρετανία.
Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι οι απεργοί μάλλον δένουν μια μπάλα στο πόδι τους διότι οι σιδηροδρομικές μεταφορές είχαν ήδη πληγεί πολύ από την πανδημία covid-19 η οποία ανάγκασε τους ανθρώπους να μείνουν για μήνες στα σπίτια τους και πολλούς να στραφούν στην τηλεργασία.
Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς κατήγγειλε την Πέμπτη στο Twitter «τον προϊστορικό τρόπο εργασίας των συνδικάτων μεταφορών».
Την προηγουμένη είχε δηλώσει ότι «είναι απαραίτητες κρίσιμες αλλαγές» ώστε το βρετανικό σιδηροδρομικό δίκτυο «να προσαρμοστεί στη σύγχρονη ζωή», επισημαίνοντας εξάλλου ότι ο τομέας έλαβε 16 δισεκ. λίρες από το κράτος προκειμένου να καταφέρει να αντιμετωπίσει την πτώση των εσόδων του στη διάρκεια της πανδημίας.
Το συνδικάτο RMT εμμένει στις θέσεις του, με τον επικεφαλής του Μικ Λίντς να προειδοποιεί χθες Κυριακή στο Sky News ότι ενδέχεται να πραγματοποιηθούν και άλλες απεργίες το καλοκαίρι, αν δεν υπάρξει κάποια συμφωνία.
Το συνδικάτο καταγγέλλει ότι το Network Rail σκοπεύει να καταργήσει τουλάχιστον 2.500 θέσεις εργασίας στο πλαίσιο ενός σχεδίου εξοικονόμηση 2 δισεκ. λιρών.
Άλλα συνδικάτα του τομέα, όπως το TSSA και το Unite, οργανώνουν ψηφοφορίες μεταξύ των μελών τους και ενδέχεται να παρατείνουν τις κινητοποιήσεις και μετά τις 25 Ιουνίου ή να τις επεκτείνουν στα λεωφορεία.