Μετά την αεροπορική τραγωδία στην Ουκρανία ο βαθμός επικινδυνότητας των πολιτικών πτήσεων έχει ανεβεί κατακόρυφα. Μπορεί μάλιστα κάποιος να συμπεράνει εύκολα παρατηρώντας τα στατιστικά στοιχεία, ότι οι νεκροί από την κατάρριψη πολιτικών αεροπλάνων σε σύγκριση με τις απώλειες από πτώση σε παιδία μάχης πολεμικών αεροσκαφών, είναι αναμφισβήτητα περισσότερες.
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τη Σαχαλίνη, το Λόκερμπι, τους Δίδυμους Πύργους στο Μανχάταν, την πρόσφατη κατάρριψη του boing 777 αλλά και την προηγούμενη των Μαλαισιανών γραμμών η οποία παραμένει ανεξερεύνητος γρίφος για τις υπηρεσίες που ερευνούν τα αίτια της πτώσης.
Δεκάδες άλλων τέτοιων τραγωδιών αποδίδονται σε τρομοκρατικές επιθέσεις από δράστες άγνωστους
Κανένας δε γνωρίζει σε αυτές τις περιπτώσεις εφ’ όσον δεν υπάρχουν αυτόπτες μάρτυρες που τελειώνει η πραγματικότητα και που αρχίζει ο μύθος.
Από την άλλη πλευρά η εξέλιξη της τεχνολογίας και η δυνατότητα εξτρεμιστικών ομάδων να διαθέτουν κατάλληλο οπλισμό για την κατάρριψη αεροπλάνων σε μεγάλο ύψος αποτελούν τον υπ’ αριθμό ένα κίνδυνο για όσους ταξιδεύουν και φυσικά καθορίζουν τον αέρα πρωταθλητή του τρόμου εφ’ όσον τέτοιες ενέργειες, πέρα από τις καταστροφικές τους συνέπειες είναι πέρα για πέρα θεαματικές. Επομένως στο τεράστιο αυτό πρόβλημα υπεισέρχεται και το στοιχείο του θεάματος ως επικοινωνιακό μέσον προκειμένου τα συγκεκριμένα χτυπήματα να έχουν μεγαλύτερη απήχηση στο ευρύ κοινό.
Τα μέτρα ασφάλειας των αεροδρομίων παρ’ όλο που εντάθηκαν ελάχιστα φαίνεται ότι μπορούν να λύσουν το πρόβλημα ριζικά εφ’ όσον η άλλη πλευρά προηγείται πάντοτε σε ιδέες εκμεταλλευόμενη πάντοτε το στοιχείο του αιφνιδιασμού. Όταν εμποδίζεται μέσω αυστηρών ελέγχων να δράσει από μέσα (εκρηκτικά, μαύρες χήρες, αεροπειρατείες) επιτίθεται απ’ έξω (πύραυλοι εδάφους αέρος αντιαεροπορικά βλήματα κλπ).
Προς το παρόν ο πόλεμος συνεχίζεται και είναι σίγουρο ότι το επόμενο χτύπημα αυτή τη στιγμή που γράφουμε σχεδιάζεται.
1955: El Al, πτήση 402
1η Σεπτεμβρίου 1983 – Σαχαλίνη
Την 1η Σεπτεμβρίου 1983, ένα Σοβιετικό αεροσκάφος αναχαίτισης Sukhoi Su-15 κατέρριψε το
Ο χειριστής του Sukhoi, Gennadi Osipovich, ισχυρίστηκε ότι πριν από την κατάρριψη προηγήθηκαν τρεις ειδοποιήσεις προς τον κυβερνήτη του Jumbo, ότι πετούσε σε σοβιετικό εναέριο χώρο, τον οποίο έπρεπε να εγκαταλείψει άμεσα.
Την κατάρριψη του Κορεατικού Jumbo καταδίκασαν τότε όλες σχεδόν οι κυβερνήσεις του δημοκρατικού κόσμου, καθώς και όλες οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (τότε ΕΟΚ).
21 Δεκεμβρίου 1988 – Λόκερμπι
Η έκρηξη διέλυσε την άτρακτο και το αεροπλάνο με το ντεπόζιτο γεμάτο καύσιμα που θα του επέτρεπαν μια πλήρη υπερατλαντική πτήση, έπεσε φλεγόμενο σχεδόν στο κέντρο της σκωτικής κωμόπολης, παρασύροντας στο θάνατο 243 επιβάτες, 16 άτομα του πληρώματος, καθώς και 11 άτομα κατοίκους του Λόκερμπι.
Όπως κατέδειξαν οι έρευνες που ακολούθησαν, τη βόμβα είχε τοποθετήσει στο αεροσκάφος ο Abdelbaset al-Megrahi, αξιωματικός των μυστικών υπηρεσιών της Λιβύης, μετά από εντολή του ίδιου του προέδρου της Λιβύης, Μουαμάρ Γκαντάφι.
1988: Iran Air, πτήση 655
Βρισκόμαστε εν μέσω του πολέμου Ιράν – Ιράκ με τις σχέσεις μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και Ιράν
Έπειτα από αρκετές προειδοποιήσεις, οι Αμερικανοί θα εκτοξεύσουν δυο πυραύλους εδάφους – αέρος από το καταδρομικό «Vincennes». Η πτήση 655 που εκτελούσε το δρομολόγιο από Τεχεράνη για Ντουμπάι θα πληγεί στα 7.500 πόδια πάνω από τα Στενά του Ορμούζ. Νεκροί και οι 290 άνθρωποι που επέβαιναν στο αεροσκάφος.
Η τραγωδία της 11ης Σεπτεμβρίου 2001
Εκείνο το πρωινό, δυο αεροπλάνα που εκτελούσαν πολιτικές εσωτερικές πτήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, ένα Boeing 757 της American Airlines (πτήση 11), καθώς κει ένα πανομοιότυπο αεροσκάφος της United Airlines (πτήση 175), προσέκρουσαν στους πύργους του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου WTC. Οι πύργοι τυλίχτηκαν στις φλόγες και έπειτα από μερικές ώρες κατέρρευσαν. Οι νεκροί από τις επιθέσεις εκείνης της ημέρας ανήλθαν σε 2.752, οι περισσότεροι από εκείνους που εγκλωβίστηκαν στους πύργους την στιγμή της πρόσκρουσης.
Ωστόσο, επειδή οι ενέργειες αυτές δεν ήσαν ατυχήματα, αλλά σκόπιμες τρομοκρατικές ενέργειες, δεν έχουν επίσημα καταχωρηθεί στον κατάλογο των αεροπορικών ατυχημάτων.