Η παγκόσμια οικονομία εισέπραξε άλλο ένα προειδοποιητικό μήνυμα τις τελευταίες ημέρες με την προσάραξη μέσα στο κανάλι της διώρυγας του Σουέζ του γιγαντιαίου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, του EVER GIVEN. Πρόκειται για ένα γιγαντιαίο σκάφος το οποίο έχει τη δυνατότητα μεταφοράς 20.000 μεταλλικών containers.

Η προειδοποίηση απευθύνεται προς όλους τους μηχανισμούς και τις δομές που διασφαλίζουν την ομαλή ροή της προμήθειας αγαθών στις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες του πλανήτη. Η προσάραξη του EVER GIVEN στη διώρυγα του Σουέζ, η οποία προκάλεσε το απόλυτο «έμφραγμα» στη ναυσιπλοΐα μέσω της διώρυγας και προς τις δύο κατευθύνσεις, απέδειξε πόσο ευάλωτο είναι το παγκόσμιο δίκτυο μεταφοράς αγαθών κάθε είδους από και προς τις μεγάλες αγορές του πλανήτη, αλλά και από τις χώρες παραγωγής των αγαθών αυτών, μεγάλο μέρος των οποίων βρίσκονται στη νοτιοανατολική Ασία.

Το «έμφραγμα» που προκλήθηκε πριν από λίγες ημέρες επέβαλε ένα απίστευτο μποτιλιάρισμα και στις δύο εισόδους της διώρυγας του Σουέζ, δηλαδή τόσο σε εκείνη από την Ερυθρά θάλασσα όσο και αυτή από τη Μεσόγειο. Εκατοντάδες πλοία ξαφνικά ακινητοποιήθηκαν περιμένοντας τη σειρά τους για να διασχίσουν το κανάλι. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, αφού ενδεχομένως να χρειαστούν πολλές ημέρες, ακόμα και εβδομάδες -που είναι απευκταίο σενάριο- για να αποκολληθεί το EVER GINEN από τη διώρυγα. Σε μία τέτοια περίπτωση αναμένεται να προκληθεί γενική αστάθεια στη λειτουργία των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων διακίνησης αγαθών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις εθνικές οικονομίες αφενός, αλλά και για το πορτοφόλι του μέσου καταναλωτή αφετέρου. Ήδη από τα πρώτα 24ωρα του «εμφράγματος» της διώρυγας του Σουέζ εκτινάχθηκαν οι τιμές του πετρελαίου από τον φόβο της διακοπής μια ομαλής προμήθειας με μαύρο χρυσό των διεθνών αγορών. Αργότερα οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου εξομαλύνθηκαν, αλλά αυτή η διακύμανση κατέδειξε το πόσο ευάλωτη είναι η διεθνής οικονομία.

Όπως σημειώνει και η ΝΥΤ σε πρωτοσέλιδη ανάρτησή της, η προσάραξη του EVER GINEN στη διώρυγα του Σουέζ είναι μια γενικότερη προειδοποίηση προς την παγκόσμια οικονομία για το πώς είναι δυνατόν να προκληθούν σοβαρότατα προβλήματα στη λειτουργία της από απλά ατυχήματα λόγω απόλυτης εξάρτησης αυτής της παγκόσμιας οικονομίας από την υπερβολική παγκοσμιοποίηση.

Πιθανή παράκαμψη του Σουέζ με τον περίπλου της Αφρικής, όπως γινόταν μέχρι πριν ενάμιση αιώνα, υπολογίζεται ότι πέραν της καθυστέρησης συνιστά πρόσθετο κόστος 300.000 δολαρίων σε καύσιμα.

Όπως μάλιστα επισημαίνει το Money Review, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν τώρα το διεθνές εμπόριο ήταν να κλείσει η αρτηρία από την οποία περνά το 12% των εμπορευμάτων που διακινείται μέσω θαλάσσης στον κόσμο. Κάθε μέρα που περνά χωρίς να ανοίγει η διώρυγα, περίπου 3-5 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου καθυστερούν να φτάσουν στον προορισμό τους. Επίσης σε ανάλυση του πρακτορείου Bloomberg αναφέρεται πως κάθε εικοσιτετράωρο κατά το οποίο συνεχίζεται το «έμφραγμα» στη διώρυγα του Σουέζ κοστίζει στο παγκόσμιο εμπόριο 9,6 δισ. δολάρια.

Τώρα οι εκσκαφείς καλούνται να σκάψουν σε βάθος 12-16 μέτρων στην άμμο προκειμένου να απελευθερωθεί το πλοίο και να μπορεί να μετακινηθεί. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία σε ανακοίνωσή της ζήτησε συγγνώμη για τη χρονοβόρα διαδικασία και το κλείσιμο της διώρυγας.

Το πλοίο έχει μήκος 400 μ. και πλάτος 59 μ. και είναι χωρητικότητας 224.000 τόνων.

Δείτε πού βρίσκεται αυτή τη στιγμή το πλοίο EVER GIVEN

Φωτογραφία: marinetraffic.com

Ώρα: 11:20 π.μ.

Πηγή φωτογραφιών: Associated Press