Ήταν προς το τέλος της ζωής του όταν ο Leonardo da Vinci φαίνεται να προετοίμαζε μια νέα εκδοχή της Mona Lisa αυτή, όμως τη φορά σε «γυμνό».
Η ανακάλυψη αιφνιδίασε τον χώρο των ιστορικών της τέχνης. Το σχέδιο βρέθηκε στο μουσείο Conde του Chantilly, βόρεια του Παρισιού, και βρισκόταν στις αποθήκες του από τότε που το πούλησε σε αυτό ο Δούκας του Aumale το 1862 για 7.000 γαλλικά φράνκα, που τότε ήταν μια πολύ καλή τιμή. Πρόκειται για ένα σχέδιο με κάρβουνο που οι ειδικοί πιστεύουν πως ο ζωγράφος το προετοίμαζε για να το ολοκληρώσει σε λάδι πάνω στον καμβά.
Οι ίδιοι οι ειδικοί σημειώνουν πως τα δύο αυτά έργα τέχνης έχουν τις ίδιες διαστάσεις. Τα διάφορα κενά που παρατηρούνται στο σχέδιο με κάρβουνο δείχνουν ενδεχομένως πως χρησιμοποιήθηκε ως φόντο προκειμένου να σχεδιαστεί επάνω στην επιφάνειά του μια δεύτερη εικόνα.
Το σχέδιο βρέθηκε στο μουσείο Conde του Chantilly βόρεια του Παρισιού και βρισκόταν στις αποθήκες από τότε που το πούλησε σε αυτό ο Δούκας του Aumale
Ο ειδικός συντηρητής του Μουσείου του Λούβρου Bruno Mottin σημειώνει πως αν μη τι άλλο «η γυμνή Τζοκόντα » είναι έργο το οποίο προέρχεται οπωσδήποτε από το εργαστήριο του Leonardo da Vinci και δεν ανήκει στην κατηγορία των είκοσι περίπου αντιγράφουν που κυκλοφορούν στον κόσμο με τη γυμνή Mona Lisa. Οι ειδικοί συντηρητές εκτιμούν ως τόσο πως πάνω σε αυτό το σχέδιο με κάρβουνο ενδεχομένως να έχουν εργαστεί και άλλοι καλλιτέχνες προφανώς μαθητές του Leonardo da Vinci και το εξηγούν λέγοντας: «Το πάνω μέρος του σχεδίου κοντά στον κεφάλι του μοντέλου έχει σχεδιαστεί από δεξιόχειρα καλλιτέχνη. Όμως γνωρίζουμε πως ο Leonardo da Vinci ήταν αριστερόχειρ».
Εδώ και ένα μήνα οι ερευνητές σκανάρουν το σχέδιο για να διαπιστώσουν αν έχει ολοκληρωθεί πριν από το έργο του Ιταλού ζωγράφου Mona Lisa το οποίο παραδόθηκε το 1503.
Οι παράγοντες του μουσείου αλλά και η παγκόσμια κοινότητα των ιστορικών της τέχνης ελπίζουν να έχουν μια απάντηση για το όλο ζήτημα πριν από την πεντακοσιοστή επέτειο από τον θάνατο του Leonardo da Vinci που είναι το 2019.
Παρατηρείστε ορισμένες λεπτομέρειες πάνω στο σχέδιο με κάρβουνο της γυμνής Τζοκόντα ιδίως όσων αφορά το τελείωμα της μύτης, το σχήμα των χειλιών, το λακκάκι κάτω από τα χείλια και στη συνέχεια την τοποθέτηση των δύο χεριών του μοντέλο το ένα πάνω στο άλλο και συγκρίνετε τα σημεία αυτά με εκείνα τα χαρακτηριστικά της Mona Lisa. Οι ομοιότητες είναι χαρακτηριστικές.