Μια συστάδα νησιών βρίσκεται στο επίκεντρο πολλών εντάσεων μεταξύ Κίνας και Ιαπωνίας. Τα νησιά αυτά (σ.σ.: που ονομάζονται: Σενκάκου στα Ιαπωνικά, Ντιαογιού στα Κινεζικά και Ντιαογιουτάι στα Ταϊβανέζικα) βρέθηκαν εκ νέου στο προσκήνιο τις τελευταίες εβδομάδες, παρότι η αλήθεια είναι ότι ήδη είχαν μονοπωλήσει το ενδιαφέρον των τριών αυτών χωρών που τα διεκδικούν ειδικά κατά το δεύτερο μισό του 2012.

Χθες, το Τόκιο – που ελέγχει τα νησιά αυτά – ανακοίνωσε ότι κινεζική φρεγάτα σημάδεψε ιαπωνικό πλοίο στις 30 Ιανουαρίου και το BBC έρχεται να δώσει κάποιες διαφωτιστικές απαντήσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ποιο το περιεχόμενο της διαμάχης;
Τα 8 ακατοίκητα νησιά και βραχονησίδες στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας έχουν μεγάλη σημασία, διότι βρίσκονται κοντά σε στρατηγικούς υδάτινους δρόμους, προσφέρουν πλούσια αλιεία και θεωρείται ότι διαθέτουν πετρέλαιο.

Η πλευρά της Ιαπωνίας
Οι Ιάπωνες υποστηρίζουν ότι επί 10 χρόνια παρατηρούσαν τα νησιά για να καθορίσουν αν ήταν ακατοίκητα και στις 14 Ιανουαρίου 1895 τα ενσωμάτωσαν επισήμως στην επικράτειά τους – στην περιφέρεια της Οκινάβα. Επίσης, δηλώνουν ότι μόνο μετά τη δεκαετία του ’70 – όταν και εντοπίστηκε πετρέλαιο στα νησιά – έσπευσαν να τα διεκδικήσουν η Κίνα και η Ταϊβάν.

Η πλευρά της Κίνας
Στην αντίπερα όχθη, οι Κινέζοι υποστηρίζουν ότι τα νησιά αυτά τους ανήκαν από την αρχαιότητα και ήταν σημαντικός τόπος αλιείας. Το Υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας θεωρεί ότι το ζήτημα πρέπει να μπει στο συρτάρι προς επίλυση μελλοντικά και ότι οι δύο πλευρές οφείλουν να προσπαθήσουν, ώστε να μην αποτελέσει «ενοχλητικό παράγοντα» στις διμερείς σχέσεις.

Το χρονικό των πρόσφατων εντάσεων

Τον Σεπτέμβριο του 2010, η Ιαπωνία συνέλαβε το πλήρωμα κινεζικής μηχανότρατας που συγκρούστηκε με δύο πλοία της ιαπωνικής ακτοφυλακής, για να αφήσει ελεύθερο το πλήρωμα αρκετές μέρες αργότερα. Τον Απρίλιο του 2012, ο κυβερνήτης του Τόκιο πρότεινε να χρησιμοποιηθεί κρατικό χρήμα, για να αγοραστούν τρία από τα νησιά που ανήκαν σε Ιάπωνα επιχειρηματία. Όπως και έγινε, όμως μόνο αφού ακτιβιστές από το Χονγκ Κονγκ και την Ιαπωνία πραγματοποιούσαν «απόβαση» διαδοχικά στα νησιά. Έκτοτε, κινεζικά πλοία μπαινοβγαίνουν σε ιαπωνικά χωρικά ύδατα, σύμφωνα με το Τόκιο, ενώ κινεζικό αεροπλάνο εισήλθε στον ιαπωνικό εναέριο χώρο τον Δεκέμβριο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το «ηλεκτρισμένο» μέλλον
Το ζήτημα των νησιών αυτών σαφώς και περιπλέκει τις προσπάθειες του Τόκιο και του Πεκίνου να λύσουν τη διαμάχη για τα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου της Θάλασσας της Ανατολικής Κίνας, τα οποία διεκδικούν και οι δύο χώρες. Δείχνει, επίσης, ανάγλυφα την πιο σκληρή στάση που έχει υιοθετήσει πρόσφατα η Κίνα όσον αφορά στις εδαφικές της διεκδικήσεις στη Θάλασσα της Ανατολικής Κίνας και στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Προς το παρόν, οι εντάσεις ανάμεσα στους δύο αυτούς «γίγαντες» της Ασίας προκαλούν ανησυχία τόσο στην ευρύτερη περιοχή όσο και στον υπόλοιπο κόσμο με τις διαστάσεις που μπορεί να λάβουν, αν έστω και στιγμιαία οι οριακές αυτές καταστάσεις ξεφύγουν από τον έλεγχο.

Διαβάστε επίσης: Παρολίγον θερμό επεισόδιο μεταξύ Κίνας και Ιαπωνίας

Επιμέλεια: Μάριος Μπουμπής

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης