Σύνταξη-επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης
Τα αυτοκίνητα ολοένα και περισσότερο βιντεοσκοπούν, καταγράφουν και παρακολουθούν οδηγούς και επιβάτες. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων συλλέγουν πλήθος δεδομένων για οδηγούς και επιβάτες – ορισμένοι παρακολουθούν ακόμη και τη σεξουαλική δραστηριότητα των οδηγών – σύμφωνα με μια νέα έκθεση.
Σε μια ανασκόπηση που περιλάμβανε 25 μάρκες και 15 εταιρείες αυτοκινήτων που δημοσιεύθηκε από το Ίδρυμα Mozilla την Τετάρτη, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία Nissan θα μπορούσε να πουλήσει πληροφορίες σχετικά με τη σεξουαλική δραστηριότητα των οδηγών και των επιβατών, τη νοημοσύνη και τη κατάσταση υγείας σε μεσίτες δεδομένων και άλλες εταιρείες καθώς και σε υπηρεσίες επιβολής του νόμου. Η γερμανική κατασκευάστρια Volkswagen δήλωσε ότι θα μπορούσε να καταγράψει τις φωνές των οδηγών ωστε να δημιουργήσει προφίλ για στοχευμένες διαφημίσεις.
«Ο όγκος των δεδομένων, που αυτές οι εταιρείες αυτοκινήτων δήλωσαν ανενδοίαστα ότι μπορούσαν να συλλέξουν, ήταν σοκαριστικός», δήλωσε η Jen Caltrider, επικεφαλής ερευνήτρια στο Mozilla Foundation και ιδιοκτήτρια της μη κερδοσκοπικής εταιρείας που διαχειρίζεται το πρόγραμμα περιήγησης Firefox. «Είναι σαν να μην τους έχει αμφισβητήσει κανείς ποτέ ή να τους έχει κάνει ερωτήσεις σχετικά με το απόρρητο, και έτσι απλά περιλαμβάνουν τα πάντα», είπε.
Οι Ευρωπαίοι – κατ ‘αρχήν – προστατεύονται περισσότερο από την κατάχρηση λόγω της βασικής νομοθεσίας περί απορρήτου τους – τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR) – αλλά η Caltrider της Mozilla δήλωσε ότι ο νόμος δεν εφαρμόστηκε επαρκώς από τις εταιρείες αυτοκινήτων. Μια ματιά στα μέτρα επιβολής σε όλη την Ευρώπη δείχνει ότι λίγες εθνικές ρυθμιστικές αρχές έχουν λάβει μέτρα κατά της συλλογής δεδομένων από εταιρείες αυτοκινήτων από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος.
Η Caltrider και άλλοι ερευνητές εξέτασαν τις πολιτικές απορρήτου των εταιρειών αυτοκινήτων και κατέβασαν τις εφαρμογές τους στη Γερμανία, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Διαπίστωσαν ότι η βιομηχανία συγκέντρωνε τεράστιες ποσότητες δεδομένων μέσω δεκάδων αισθητήρων και τεχνολογίας, ενσωματωμένων σε νεότερα μοντέλα αυτοκινήτων που υπολογίζουν το βάρος των ανθρώπων καθώς κάθονται, βιντεοσκοπούν το αυτοκίνητο μέσα και έξω με κάμερες, ακούν συνομιλίες μέσω μικροφώνου και παρακολουθούν τους χρήστες μέσω συνδεδεμένων εφαρμογών σε smartphone.
«Δεν είναι πια να πουλάς αυτοκίνητα για να βγάλεις χρήματα. Έχει να κάνει με τη συλλογή δεδομένων και μετά τη χρήση αυτών των δεδομένων για να βγάλεις χρήματα» είπε η Caltrider, προσθέτοντας ότι τα αυτοκίνητα φαίνεται να έχουν χειρότερες πρακτικές απορρήτου από τις εφαρμογές ψυχικής υγείας, τις έξυπνες οικιακές συσκευές και τις φορητές συσκευές όπως αυτές που είναι συνδεδεμένες με ακουστικά καθώς και ιχνηλάτες γυμναστικής.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι το 84% των εμπορικών σημάτων αυτοκινήτων που εξετάστηκαν θα μπορούσαν να μοιράζονται και να πωλούν δεδομένα σε άλλες εταιρείες όπως αυτες των μεσιτών δεδομένων, μια αγορά που υπολογίζεται σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις. Λίγο περισσότερες από τις μισές επώνυμες μάρκες δήλωσαν ότι είναι πρόθυμες να μοιράζονται δεδομένα με την κυβέρνηση και τις αρχές επιβολής του νόμου όταν τους ζητηθεί και όχι όταν λαμβάνουν δικαστική εντολή. Επεσήμαναν επίσης ότι οι άνθρωποι σπάνια είχαν την ευκαιρία να συναινέσουν ρητά και εν γνώσει τους στους κανόνες απορρήτου των αυτοκινήτων τους. Η εταιρεία αυτοκινήτων Subaru, για παράδειγμα, είπε ότι το ίδιο το γεγονός ότι είσαι επιβάτης σε ένα από τα αυτοκίνητά της συνεπάγεται τη συναίνεση σου στην πολιτική απορρήτου της, σύμφωνα με την έκθεση.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές έχουν πατάξει την αυτοκινητοβιομηχανία. Η Tesla, η οποία έχει την Ευρωπαϊκή έδρα της στην Ολλανδία, υποχρεώθηκε να κάνει αλλαγές στις κάμερες της που βιντεοσκοπούσαν το περιβάλλον των αυτοκινήτων της τον Μάρτιο, κατόπιν αιτήματος της ολλανδικής ρυθμιστικής αρχής για την προστασία δεδομένων. Στην Volkswagen επιβλήθηκε πρόστιμο λίγο πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο GDPR, σύμφωνα με μια ηλεκτρονική λίστα προστίμων GDPR. Η λίστα δεν περιλάμβανε πρόστιμα για τους άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων στην έκθεση (Nissan, Toyota, Subaru, Kia, Chrysler, Fiat, Renault, General Motors, Mercedes-Benz, Honda και BMW).
Η εκπρόσωπος Τύπου της Volkswagen για ψηφιακά θέματα, Kamila Joanna Laures, ανέφερε σε δήλωση της ότι η εταιρεία συλλέγει, επεξεργάζεται, χρησιμοποιεί και αποθηκεύει προσωπικά δεδομένα «μόνο σύμφωνα με τις νομικές απαιτήσεις».
Πηγή: POLITICO