Στο κυνήγι των αντικειμένων που φωτογράφισαν οι αυστραλιανοί δορυφόροι είναι για τρίτη συνεχή ημέρα τα συνεργεία που έχουν αναλάβει να χτενίσουν μια τεράστια έκταση συνολικά 36.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του Περθ στον Νότιο Ινδικό Ωκεανό. Το σκοτάδι θα πέσει σε λίγες ώρες στην Αυστραλία, με αποτέλεσμα τα αεροσκάφη, που πετούν εξαιρετικά χαμηλά και σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, να έχουν ήδη επιστρέψει στο Περθ με άδεια χέρια, ανανεώνοντας το ραντεβού τους για την επομένη. 

Την ίδια ώρα, οι αποκαλύψεις για την πτήση της ΜΗ370, που αναχώρησε από την Κουάλα Λουμπούρ πριν από 16 ημέρες με προορισμό το Πεκίνο, διαδέχονται η μία την άλλη. Λίγο μετά τις 11.00 το πρωί (ώρα Ελλάδος) το Reuters μετέδωσε πως η Ινδία ενημέρωσε επίσημα τη Μαλαισία ότι στα ραντάρ της δεν έχει καταγραφεί τίποτα από το εξαφανισμένο αεροσκάφος. Οι διάλογοι των πιλότων με τον Πύργο Ελέγχου λίγο πριν χαθεί το Boeing εξετάζονται εξονυχιστικά, ενώ το νέο σενάριο θέλει το αεροπλάνο να δέχτηκε επίθεση αεροπειρατών λίγο πριν μπει στον εναέριο χώρο του Βιετνάμ.

Τα ραντάρ έχασαν το αεροπλάνο στη «νεκρή ζώνη»

Ενόσω το Boeing 777 της Malaysia Airlines εγκατέλειπε τον εναέριο χώρο της Μαλαισίας, οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην Κουάλα Λουμπούρ περίμεναν για μια απλή παράδοση στους Βιετναμέζους συναδέλφους τους. Ωστόσο, η αλλαγή στον διακόπτη από τους πιλότους δεν έγινε ποτέ. Η συγκεκριμένη χρονική στιγμή θεωρείται ως κρισιμότατη από τις Αρχές, καθώς εκείνη τη στιγμή είτε οι επίδοξοι αεροπειρατές χτύπησαν είτε οι κυβερνήτες με δική τους θέληση άλλαξαν την πορεία του αεροσκάφους.

Σύμφωνα με το νέο σενάριο, το ακριβές σημείο όπου το αεροπλάνο σταμάτησε να εκπέμπει σήμα στα ραντάρ είναι η «νεκρή ζώνη» μεταξύ των εναέριων χώρων Μαλαισίας και Βιετνάμ. Πάντως, οι ερευνητές ακόμη εξετάζουν το ενδεχόμενο το αεροπλάνο των Μαλαισιανών Αερογραμμών να βρισκόταν εν πτήσει για συνολικά επτά ώρες μέχρι να συντριβεί κάπου ανοιχτά της Αυστραλίας.

Τα δραματικά 54 λεπτά της επικοινωνίας των πιλότων με τον πύργο ελέγχου

Εν τω μεταξύ, συναγερμός έχει σημάνει μετά τη δημοσιοποίηση από τη βρετανική εφημερίδα «Telegraph» των αναλυτικών διαλόγων μεταξύ των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας και των πιλότων του Boeing 777. 

Το ενδιαφέρον των ερευνητών εστιάζεται σε δύο βασικούς άξονες ανάλυσης. Πρώτον, ενώ φαινομενικά πρόκειται για «διαλόγους ρουτίνας», παρατηρείται μια ασυνήθιστα συχνή επικοινωνία των πιλότων με τον πύργο ελέγχου στην Κουάλα Λουμπούρ για ζητήματα,τα οποία θα μπορούσαν να έχουν ρυθμιστεί μ’ ένα δυο μηνύματα. Δεύτερον, η απώλεια επικοινωνίας και η απότομη στροφή προς τα δυτικά γίνεται ακριβώς τη στιγμή που ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας περνάει από την Κουάλα Λουμπούρ στην πόλη Χο Τσι Μιν (πρώην Σαϊγκόν, νότιο Βιετνάμ).

Όπως προαναφέρθηκε, η συγκεκριμένη στιγμή θεωρείται ως η ιδανικότερη για να μπορέσει κάποιος να «εξαφανίσει» για λίγη ώρα το αεροπλάνο, προκαλώντας σύγχυση στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, σύμφωνα με πρώην πιλότο της British Airways που μίλησε στην εφημερίδα.

Το μυστήριο με την τύχη της πτήσης MH370 παραμένει, ενώ οι εμπειρογνώμονες αδυνατούν να πουν με ακρίβεια αν η εξαφάνιση του αεροσκάφους συνδέεται με κάποιο ξαφνικό ατύχημα (μηχανική βλάβη) ή αεροπειρατεία.

Οι έρευνες μετά τη Θάλασσα της Κίνας και τα Στενά του Μάλακα μεταφέρθηκαν εσπευσμένα στον Ινδικό Ωκεανό και συγκεκριμένα δυτικά του Περθ της Αυστραλίας, όπου ο πρωθυπουργός της χώρας Τόνι Άμποτ υποστήριξε την Πέμπτη πως κατασκοπευτικός δορυφόρος εντόπισε στις 16 Μαρτίου αντικείμενα τα οποία θα μπορούσαν να αποτελούν τμήματα του αεροπλάνου. Μέχρι στιγμής, όμως, το αποτέλεσμα είναι «μια τρύπα στο νερό».

Ήδη το πεδίο ερευνών έχει ξεπεράσει τα 9.000 τετραγωνικά μίλια, και ειδικά ρομποτικά μηχανήματα είναι έτοιμα για υποθαλάσσιες έρευνες σε διάφορα σημεία τόσο του Ινδικού όσο και του Ειρηνικού Ωκεανού.

Όπως φαίνεται και στα ντοκουμέντα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα της βρετανικής εφημερίδας, οι συνομιλίες ξεκινούν στις 00.25 (τοπική ώρα), όταν ο Πύργος Ελέγχου δίνει γενικές οδηγίες στους πιλότους, την ώρα που το αεροσκάφος βρίσκεται σε διαδικασία τροχοδρόμησης στο αεροδρόμιο της Κουάλα Λουμπούρ. Η τελευταία επικοινωνία γίνεται στη 1.19 τα ξημερώματα (τοπική ώρα), όπου ο 27χρονος συγκυβερνήτης Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ λέει: «όλα εντάξει, καληνύχτα» ενώ το αεροσκάφος της πτήσης MH370 βρίσκεται πάνω από τον κόλπο της Ταϊλάνδης, σε ύψος 35.000 ποδιών.

Σε αυτό το σημείο το αεροπλάνο εξαφανίζεται. Αυτή είναι και η τελευταία γνωστή του θέση, πριν χαθεί το σήμα από τα ραντάρ και ξεκινήσει -με καθυστέρηση αρκετών ωρών- μια άνευ προηγουμένου αναζήτηση στο νότιο τμήμα της Ασίας, με την εμπλοκή δεκάδων χωρών.

Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, το αντίγραφο είναι εξαιρετικά σημαντικό, καθώς περιέχει επικοινωνίες και κατά το χρονικό διάστημα που διάφοροι εμπειρογνώμονες εκτιμούν ότι βρισκόταν σε εξέλιξη δολιοφθορά από ανθρώπινο χέρι στο εσωτερικό του αεροσκάφους (κλείσιμο συστήματος ACARS).

Στο μικροσκόπιο δύο σημεία της συνομιλίας

Όπως μετέδωσε το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNN, ειδικοί αναλυτές συνεχίζουν να περνούν από κόσκινο τις συνομιλίες ανάμεσα στον πύργο ελέγχου και στο πιλοτήριο του Boeing 777, εστιάζοντας την προσοχή τους σε δύο μηνύματα, τα οποία εν δυνάμει θα μπορούσαν να τοποθετηθούν εκτός μιας «καθιερωμένης επικοινωνίας κατά τη διάρκεια συνηθισμένης πτήσης».

Το πρώτο εκπέμπεται στη 1.07 τα ξημερώματα, όταν ο συγκυβερνήτης ενημερώνει τον πύργο ελέγχου πως το αεροπλάνο πετάει σε ύψος 35.000 ποδιών. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η πληροφορία αυτή είναι άχρηστη, καθώς το μήνυμα αυτό έχει ήδη επαναληφθεί σε προηγούμενη επικοινωνία μόλις έξι λεπτά νωρίτερα. Επιπλέον, αυτή η επικοινωνία γίνεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη στιγμή. Είναι το χρονικό σημείο (1.07 τα ξημερώματα) που το σύστημα μηνυμάτων ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System) στέλνει αυτόματα για τελευταία φορά δεδομένα σχετικά με οποιεσδήποτε ανωμαλίες κατά τη διάρκεια της πτήσης, βλάβες ή διακοπή του συστήματος, πριν τελικά τεθεί εκτός λειτουργίας για τα επόμενα 30 λεπτά με ανθρώπινη παρέμβαση, όπως πιστεύουν οι ερευνητές.

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, ο ασύρματος κλείνει στο πιλοτήριο στη 1.21, δύο λεπτά μετά το τελευταίο μήνυμα του συγκυβερνήτη. Οι αναλυτές πιστεύουν όμως ότι το σύστημα ACARS έχει τεθεί εκτός λειτουργίας πολύ πριν ο Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ πει το «όλα εντάξει, καληνύχτα» και κλείσει τον ασύρματο.

Το δεύτερο στοιχείο που προκαλεί υποψίες και ενισχύει τα σενάρια ότι η εξαφάνιση του αεροσκάφους από τα ραντάρ έγινε σκόπιμα αφορά το χρονικό διάστημα της ξαφνικής στροφής του αεροπλάνου προς τα δυτικά.

Όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα της βρετανικής «Τelegraph», η απώλεια της επικοινωνίας και η αλλαγή πορείας του Boeing 777 γίνεται όταν βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η ανταλλαγή δεδομένων για τη θέση του αεροπλάνου ανάμεσα στον πύργο ελέγχου στην Κουάλα Λουμπούρ και στον αντίστοιχο στην πόλη Χο Τσι Μινχ του Βιετνάμ. Στη 1.19 τα ξημερώματα ο πύργος ελέγχου στην πρωτεύουσα της Μαλαισίας ενημερώνει τους πιλότους ότι πρέπει να επικοινωνήσουν με τους συναδέλφους στην πόλη Χο Τσι Μινχ (πρώην Σαϊγκόν, νότιο Βιετνάμ) προκειμένου να συνεχιστεί χωρίς προβλήματα το ταξίδι τους. Δύο λεπτά αργότερα ο συγκυβερνήτης στέλνει το τελευταίο μήνυμα («όλα εντάξει, καληνύχτα»). Το θρίλερ μόλις ξεκινάει…

«Αν ήθελα να κλέψω το αεροπλάνο, αυτή θα ήταν η ιδανική στιγμή για να το πράξω. Υπάρχει ένα μικρό “κενό διάστημα” ανάμεσα στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. Ήταν η μόνη στιγμή κατά τη διάρκεια της πτήσης που δεν υπάρχει άμεση επαφή ανάμεσα στο αεροπλάνο και στο έδαφος» ανέφερε ο Στέφεν Μπούζντιγκαν, πρώην πιλότος της British Airways, με μεγάλη εμπειρία στη λειτουργία των Boeing 777.

Έρευνα «μακράς διαρκείας»

Οι έρευνες μπήκαν σήμερα στην τρίτη εβδομάδα. Αξιωματούχοι λένε πως ετοιμάζονται για έρευνες «μακράς διάρκειας». Ο αναπληρωτής Αυστραλιανός πρωθυπουργός Γουόρεν Τρας δήλωσε ότι η χώρα του θα συνεχίσει της έρευνες «επ’ αόριστον».

Στις έρευνες συμμετέχουν 25 χώρες και ως τώρα δεν έχουν οδηγήσει παρά σε απογοήτευση και νέα ερωτήματα. Η διεθνής ομάδα που αναζητεί την πτήση MH370 στον απομακρυσμένο Νότιο Ινδικό Ωκεανό επέστρεψε από την περιοχή όπου νωρίτερα αυτή την εβδομάδα εντοπίστηκαν αντικείμενα που μπορεί να είναι συντρίμμια του αεροπλάνου. Πάντως πρέπει να σημειωθεί ότι τα χρονικά περιθώρια στενεύουν αναφορικά με το μαύρο κουτί, καθώς σε 16 ημέρες από τώρα θα έχουν αποφορτιστεί πλήρως οι μπαταρίες του.

Έξι αεροσκάφη και δύο εμπορικά πλοία ερεύνησαν την περιοχή για τρίτη συνεχή ημέρα, αν και Αυστραλοί αξιωματούχοι έχουν προειδοποιήσει ότι τα αντικείμενα -το ένα από τα οποία έχει μήκος μέχρι 24 μέτρα- μπορεί να μη σχετίζονται με το αγνοούμενο αεροπλάνο ή να έχουν πλέον βυθιστεί.

Η Κίνα, η Ιαπωνία και η Ινδία στέλνουν αεροπλάνα, ενώ σκάφη του αυστραλιανού και του κινεζικού Πολεμικού Ναυτικού κατέπλευσαν στην περιοχή νοτιοδυτικά του Περθ.

«Οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή της έρευνας είναι καλές σήμερα, με ορατότητα 10 χιλιομέτρων» ανακοίνωσε ο Σαμ Κάρντγουελ της Αυστραλιανής Αρχής Ναυτιλιακής Ασφάλειας. Τα αεροπλάνα πετούν σε χαμηλό ύψος και η παρατήρηση γίνεται διά γυμνού οφθαλμού. Ωστόσο, πιλότοι που επέστρεψαν στην αεροπορική βάση του Περθ δήλωσαν σε δημοσιογράφους ότι οι καιρικές συνθήκες απέχουν παρασάγγας από αυτό που ονομάζουμε ιδανικές.

«Η πιο αποτελεσματική διαδικασία σ’ αυτού του είδους τις επιχειρήσεις είναι να χρησιμοποιείς τα μάτια σου κι ένα ζευγάρι κιάλια» δήλωσε ο Όλαφ Σόλι, εκπρόσωπος της νορβηγικής εφοπλιστικής εταιρείας Hoegh Autoliners, ιδιοκτήτριας του St Petersburg, ενός από τα εμπορικά πλοία που συμμετέχουν στις έρευνες. «Οι παρατηρήσεις γίνονται από τη γέφυρα του πλοίου, που βρίσκεται σε ύψος 25 μέτρων πάνω από το νερό, πράγμα που επιτρέπει να βλέπει κανείς καλά και μακριά» πρόσθεσε μιλώντας στο αυστραλιανό δημόσιο τηλεοπτικό δίκτυο ABC.

Αεροσκάφη και πλοία ερευνούν επίσης και πάλι τη Θάλασσα Ανταμάν ανάμεσα στην Ινδία και στην Ταϊλάνδη, επιστρέφοντας σε περιοχές που έχουν ήδη σαρωθεί εξαντλητικά, στην προσπάθειά τους να βρουν κάποιο στοιχείο που θα τους επιτρέψει να λύσουν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της σύγχρονης αεροπορίας.

Η Μαλαισία υπογράμμισε πως καλωσορίζει «οποιαδήποτε βοήθεια για να συνεχίσει να ακολουθεί όλα τα αξιόπιστα ίχνη», όπως δήλωσε χθες Παρασκευή ο Μαλαισιανός υπουργός Άμυνας Χισαμουντίν Χουσέιν, ο οποίος ασκεί επίσης χρέη υπουργού Μεταφορών. Ο ίδιος δήλωσε πως οι ερευνητές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια έρευνα «μακράς διαρκείας», αλλά συνειδητοποιούν πως ο χρόνος περνάει. Το «μαύρο κουτί» του αεροπλάνου, που καταγράφει τις συνομιλίες στο κόκπιτ και τα στοιχεία της πτήσης, μεταδίδει ηλεκτρονικό σήμα για περίπου 30 ημέρες και στη συνέχεια οι μπαταρίες του εξαντλούνται. Έπειτα απ’ αυτό θα είναι πολύ πιο δύσκολο να εντοπιστεί.

Επιμέλεια: Μαριάννα Μαρμαρά

Διαβάστε επίσης Αυτά είναι τα 54 τελευταία λεπτά της πτήσης MH370, Πρώτη καταχώρηση: Παρασκευή, 21 Μαρτίου 2014, 23:20

ΜΗ370: Νέα ένταση μεταξύ συγγενών και Αρχών, Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 22 Μαρτίου 2014, 08:00