Πως ο «Isis» αποπλανεί χιλιάδες νέους ανθρώπους; Οι άνθρωποι που περνούν στους κόλπους του τρομοκρατικού ομίλου του Ισλαμικού Χαλιφάτου, χάνουν κάποια στιγμή το μυαλό τους;
Τι ακριβώς συμβαίνει στην ψυχολογία των βομβιστών αυτοκτονίας;
Ο ψυχίατρος, εγκληματολόγος Ρολάν Κουτανσό δίνει απαντήσεις, για τις ψυχές των ανθρώπων αυτών και τη σκοτεινή άβυσσο που κρύβουν μέσα τους, από τη στιγμή που εντάσσονται στον υπόγειο τρομοκρατικό κλάδο του Ισλαμικού Χαλιφάτου…
Ο Κουτανσό εκθέτει στην Telegramme τις απόψεις του και αναλύει πως διαμορφώνεται το σκεπτικό των ανθρώπων αυτών, μετά τα «εμφυτεύματα» μίσους που τους περνάνε στο μυαλό, τα κηρύγματα των Ισλαμιστών τρομοκρατών του Isis.
Ο γνωστός στους κόλπους της Isis ως ο «Υπολοχαγός», ήρθε στο προσκήνιο το 2014, μετά την 9η Ιουνίου και την πτώση της βόρειας ιρακινής πόλεως της Μοσούλης. Με τα «φλογερά» του κηρύγματα εναντίον της Δύσης, είχε καταφέρει να προσελκύσει ξένους μαχητές και να αποκτήσει οπαδούς σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
«Τουλάχιστον δύο από τους τρεις τρομοκράτες των βομβιστικών επιθέσεων στη Νίκαια και στο Saint-Étienne-du-Rouvray, είχαν ψυχιατρικό ιστορικό» δηλώνει ο Ρολάν Κουτανσό.
Το βράδυ της 14ης Ιουλίου 2016, ένα φορτηγό 19 τόνων οδηγείται σκόπιμα σε πλήθη που γιορτάζουν «την Ημέρα της Βαστίλης» στην «Promenade des Anglais» στη Νίκαια της Γαλλίας, με αποτέλεσμα το θάνατο 86 ανθρώπων και τον τραυματισμό 434.
Ο οδηγός ήταν o Μοχάμεντ Μπουχλέλ, ένας Τυνήσιος κάτοικος της Γαλλίας.
Η επίθεση έληξε μετά από ανταλλαγή πυροβολισμών, κατά την οποία πυροβολήθηκε και σκοτώθηκε ο δράστης από την αστυνομία.
Στις 26 Ιουλίου, οι Αμπντέλ Κερμίς και Πετιζάν και οι δύο ηλικίας 19 ετών, κράτησαν ομήρους πέντε ανθρώπους και σκότωσαν τον ιερέα Ζακ Χάμελ, την ώρα της Θείας Λειτουργίας, προτού πέσουν νεκροί, από τους “snipers”, έξω από την ανατολική πλευρά του καθολικού ναού.
Η επίθεση στον ιερό ναό της ενορίας του Αγίου Στεφάνου, είναι μόνον η τελευταία μιας μακράς σειράς θανατηφόρων επιθέσεων στην Ευρώπη, ανάμεσα στις οποίες η τρομοκρατική επίθεση στη Νίκαια με 84 νεκρούς και τέσσερα επεισόδια στην Γερμανία.
Αυτές ήταν και οι τελευταίες σε μια σειρά από καταστροφικές επιθέσεις στη Γαλλία: τις δολοφονίες στο «Charlie Hebdo», το χάος στο Παρίσι τον περασμένο Νοέμβριο, το μαχαίρωμα ενός αξιωματικού της αστυνομίας, τον Ιούνιο… Σε αυτές τις επιθέσεις αναφέρεται και ο ψυχίατρος Κουτανσό, επιχειρώντας να σκιαγραφήσει τις προσωπικότητες των «εγκεφάλων» των σφοδρών τρομοκρατικών χτυπημάτων…
Αποσπάσματα της συνέντευξης
-Οι τρομοκράτες που αποκεφάλισαν τον πατέρα Ζακ Χάμελ μέσα στην εκκλησία κι αυτός που οδήγησε το φορτηγό πάνω από το πλήθος ήταν τρελοί;
Θα σας πω κάτι διότι έχουμε την τάση να πιστεύουμε ότι οι περισσότεροι από αυτούς είναι τρελοί.
Τα άτομα αυτά που αντλεί στις τάξεις του ο Isis, αναζητούν την ομάδα που φαντάζει ως η πλέον ισχυρή, αξιόπιστη, συμβατή με τις ανάγκες τους και που θα τους προσδώσει κύρος, κοινωνική υπεροχή και θα συμβάλλει συνάμα στη θετική αυτο-αξιολόγησή τους.
Όχι. Δεν είναι ψυχικά άρρωστοι. Όχι. Έχουν όμως ορισμένα χαρακτηριστικά τα οποία αποδεικνύουν ότι είχαν διαταραχές στην προσωπικότητά τους. Αυτό είναι αυτό που εγώ αποκαλώ το τρίτο πεδίο της ψυχιατρικής, η ιατροδικαστική ψυχιατρική ούτε ψυχωτική ούτε νευρωτική ή διεστραμμένη … αλλά σαφώς ούτε επρόκειτο για απολύτως κανονικούς (σ.σ φυσιολογικούς) ανθρώπους.
Τι πιστεύετε ότι σπρώχνει τα άτομα αυτά σε αυτές τις απονενοημένες πράξεις; Από τη στιγμή που υποστηρίζετε ότι δεν είναι όλοι τρελοί. Αφού γνωρίζουν ότι με αυτό τον τρόπο θα χάσουν τη ζωή τους…
Για τα μυημένα μέλη του Isis, σημαίνει καταρχήν αλλαγή ψυχολογίας. Με την προώθησή τους στο Ισλαμικό Χαλιφάτο νιώθουν ότι απαλλάσσονται υποθετικά, από την λεγόμενη κοινωνία των απίστων. Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο. Η προπαγάνδα μίσους του Ισλαμικού Χαλιφάτου, προσφέρει μια ελκυστική εναλλακτική λύση, με την αίσθηση του ανήκειν και την αίσθηση του διαφέρειν. Στη Γαλλία, τα προφίλ των δολοφόνων σε ορισμένες επιθέσεις είναι κάπου ανάμεσα σε αυτά τα δύο άκρα.
Με άλλα λόγια, τα άτομα αυτά είναι εγωκεντρικά και συνήθως αυτού του είδους οι άνθρωποι είναι επιθετικοί προς τους άλλους. Είναι αυτοί που θα σκέφτονταν να σκοτώσουν το αφεντικό τους, τη σύζυγό τους, κ.λπ. Κάποιοι όμως φέρουν μέσα τους και το μικρόβιο του μαζικού δολοφόνου…
Ο τρομοκράτης που ανατινάζει τον εαυτό του για παράδειγμα…
Πώς ένας νεαρός 19 χρονών μπορεί να αποκτήσει αυτό το «μικρόβιο», για το οποίο κάνατε λόγο προηγουμένως. Με ποια λογική σκέφτηκε ας πούμε να πάει στη Γαλλία, του 2016 και να σκοτώσει έναν ιερέα 86 ετών;
Ο πατέρας Ζακ Χάμελ ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στο ποίμνιό του…
Να σας πω. Τα μηνύματα της Daesh μπορούν να βλάψουν τον ψυχισμό του ανθρώπου. Να κάνουν μεγάλο κακό με την έννοια της ψυχικής υγείας, στον οργανισμό. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πίσω από τους βομβιστές αυτοκτονίας, υπάρχει ένα ολοκληρωμένο δίκτυο ιδεολόγων. Δεν είναι απλά τα πράγματα. Με τα κηρύγματα αυτά διαπερνούν τελικά το μυαλό τους.
Αμέσως μετά την επίθεση στον ιερό ναό του Σεντ Ετιέν και τον αποκεφαλισμό του πατέρα Ζακ Χάμελ, οι τζιχαντιστές ανέβασαν αυτή τη φωτογραφία στην ιστοσελίδα τους, Amaq πανηγυρίζοντας για «τη μεγάλη νίκη μέσα στο σπίτι του εχθρού» όπως έλεγαν…
Φανταστείτε τη ζημιά που προκαλούν στον ανθρώπινο εγκέφαλο οι «ultraviolentes» σκηνές (σ.σ βίντεο με σκηνές σκληρής βίας). Σκηνές αποκεφαλισμών, στις οποίες παιδιά δίνουν το παρόν τους από μικρές ηλικίες. Όμως ακόμη και από την παρακολούθηση ενός βίντεο, ειδικά ένα εύθραυστο ψυχολογικά πρόσωπο, μπορεί να εκστασιαστεί (…) διότι νιώθει ότι συμμετέχοντας σε αυτές τις πράξεις, μπορεί να γίνει εξουσιαστής της ζωής… Οι εξτρεμιστικές πολιτικές θεωρίες, συχνά βέβαια, απευθύνονται σε ανθρώπους που ζουν σαν απόκληροι, ταπεινωμένοι και παρουσιάζονται ως θύματα της αδικίας και της κρίσης.
Το μήνυμά τους μέσα από την αρμόδια υπηρεσία «Intelligence» είναι «Έλα μαζί μας, αν θες να γίνεις ήρωας». Με αυτές τις ιδεολογίες η Daesh, παρέχει ένα πλαίσιο ασφάλειας μέσα στο οποίο, η βία νομιμοποιείται. Το ίδιο μοτίβο ακολουθείτο και για τους Ναζί για παράδειγμα. Και στην ερώτηση που ενδεχομένως να μου κάνατε στη συνέχεια για το πως τόσοι πολλοί άνθρωποι μπορούν να πέσουν θύματα σε αυτή την παγίδα, η απάντηση είναι η ίδια. Ότι με λίγα λόγια, αυτοί οι άνθρωποι, πεπεισμένοι ότι είναι στο σωστό στρατόπεδο και οι άλλοι είναι οι κακοί και οι απάνθρωποι, μπορούν πλέον με αυτή τη λογική να τους «σκουπίσουν», χωρίς ενοχές.
Πώς μπορεί η ριζοσπαστική ιδεολογία του Ισλάμ να προσελκύσει τόσους πολλούς ανθρώπους στην Ευρώπη;
Πάντα υπήρχαν στη Δύση, οι νέοι άνθρωποι που πίστευαν ότι η ευτυχία ήταν στην άλλη πλευρά της ακτής. Υπάρχει πάντα ένα όνειρο το οποίο ελπίζουμε ότι κάπου κάποτε θα το ανακαλύψουμε.
Αλλά υπάρχει επίσης στα μηνύματα της Daesh κάτι που λέει: «Βοηθάμε όσους καταπιέζονται. Είμαστε η νέα κατάσταση πραγμάτων. Αν θέλετε να ζήσετε μια καλύτερη ζωή». Το Ισλάμ είναι η μοναδική σεβαστή, θρησκεία γι’ αυτούς και εφαρμόζεται με τον πιο τέλειο τρόπο, όπως υποστηρίζουν.
Ο Φλογερός ρήτορας, εμπνευστής του μακελειού στη Νίκαια της Γαλλίας, με πάνω από 100 νεκρούς και τραυματίες, ήταν επίσης ο επικεφαλής της «Emni» (μυστικές υπηρεσίες του Isis), σύμφωνα με την εφημερίδα New York Times.
Οι αρχές τους είναι παρόμοιες με τον Μαοϊσμό (πολιτικοκοινωνική θεωρία και πρακτική που διαμορφώθηκε και εφαρμόσθηκε από τον Κινέζο επαναστάτη ηγέτη Μάο Τσετούνγκ)…
Εδώ, μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες των υπόπτων υποστηρικτών!
Ναι … Είναι ένα γεγονός. Δεν έχει γίνει ποτέ πριν στη Γαλλία, μέσα σε ένα τρίμηνο, να εξετάζονται ως ύποπτοι για τρομοκρατία περισσότερα από 10.000 άτομα.
Ακριβώς, νομίζετε ότι είναι δυνατόν να προσδιοριστούν έγκαιρα μέσω της επιστήμης, εκείνοι που είναι πιθανό να αναλάβουν δράση; Η ψυχιατρική πως μπορεί να συμβάλει σε αυτό;
Η Ψυχιατρική και η Εγκληματολογία μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη αξιολόγηση τέτοιων περιπτώσεων και να διαγνώσει το βαθμό επικινδυνότητας, για μετέπειτα ακραία ριζοσπαστικοποίησή τους.
Μια διεπιστημονική αξιολόγηση θα μπορούσε να προβλέψει, για παράδειγμα, το κατά πόσον ένας νεαρός θα φαινόταν ικανός να προχωρήσει σε μια μαζική δολοφονία. Να αξιολογήσει δηλαδή την επικινδυνότητα. Σε χαμηλή, μεσαία ή και υψηλή.
Δύο μαχητές της Isis πέφτουν νεκροί από τους αστυνομικούς μετά από τις επιθέσεις στο Παρίσι, στις 13 Νοεμβρίου, κατά τις οποίες έχασαν τη ζωή τους συνολικά 128 άνθρωποι…
Πολλά λέγονται σχετικά με την επίδραση της δημοσίευσης των εικόνων και των ονομάτων των τρομοκρατών, σε αυτούς που δεν έχουν ακόμη αναλάβει δράση. Τι πιστεύετε;
Για πολλούς, ο μόνος τρόπος για να μάθουν για τον Isis είναι μέσα από τις ειδήσεις, ή μέσω των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Σε κάποιες περιπτώσεις αυτές οι φωτογραφίες ορισμένες φορές, ενδεχομένως να δημιουργούν ένα είδος ηρωοποίησης. Και αυτοί αυτό επιδιώκουν. Ακόμη όμως και μια αρνητική «διαφήμιση», είναι μία από τις πηγές που θα μπορούσε να ενθαρρύνει και άλλους να αναλάβουν δράση.
Τα πρόσωπα και τα ονόματα αυτά πάντως, θα είναι για πάντα στη δημοσιότητα με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο. Προσωπικά, δεν νομίζω ότι αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μεγαλύτερο κακό απ’ ότι ήδη έχει γίνει…
Επιμέλεια: Φάνης Επιτροπάκης