Σε λάθος χειρισμούς των πιλότων αποδίδεται από το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, η πτώση του αεροσκάφους Airbus 330 το οποίο εκτελούσε την πτήση της Air France AF-447 από το Ρίο ντε Τζανέιρο προς το Παρίσι, τον Ιούνιο του 2009, στα ανοιχτά της Βραζιλίας, στον ωκεανό. Από την πτώση του Airbus σκοτώθηκαν και οι 228 επιβαίνοντες.

Η γαλλική υπηρεσία ερευνών και αναλύσεων για τα αεροπορικά δυστυχήματα (BEA, Bureau d’enquites et analyses), αρμόδια για την έρευνα και ανάλυση των αεροπορικών δυστυχημάτων, θα ανακοινώσει επισήμως τα συμπεράσματά της, όμως τα βασικά στοιχεία του πορίσματος έχουν διαρρεύσει ήδη από σήμερα στον γαλλικό τύπο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, η κατάσταση στο πιλοτήριο κατά τα 54 μοιραία δευτερόλεπτα που οδήγησαν στην συντριβή, ήταν η εξής: Ο κυβερνήτης είχε πάει να ξεκουραστεί, αφήνοντας τα ηνία στους δύο συγκυβερνήτες και ενώ το αεροπλάνο ήταν στον αυτόματο πιλότο, συνήθης κατάσταση για τις υπερατλαντικές πτήσεις.

Σε δεδομένη στιγμή οι αισθητήρες ταχύτητας Pitot, που δίνουν τις αερομετρικές πληροφορίες πάγωσαν, με συνέπεια να αποσυνδεθεί ο αυτόματος πιλότος. Στο πιλοτήριο, ο πιλότος εκ δεξιών είναι ο λιγότερο έμπειρος και έχει την ευθύνη να αναλάβει τους χειρισμούς, ενώ ο δεύτερος πιλότος εξ αριστερών έχει την αρμοδιότητα να αντιμετωπίζει τις βλάβες και να δίνει τις πληροφορίες στον συνάδελφό του.

Μετά την αποσύνδεση του αυτόματου πιλότου, ο πιλότος εκ δεξιών έδωσε ώθηση ανυψώνοντας το ρύγχος του αεροσκάφους οδηγώντας το στα 37.500 πόδια. Σύμφωνα όμως με τους εμπειρογνώμονες αυτό ήταν το πρώτο λάθος γιατί στο ύψος αυτό και με τέτοιου είδους ανύψωση, ο κίνδυνος για τον πιλότο να χάσει τον έλεγχο είναι πολύ μεγάλος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Παρ’ όλ’ αυτά, σε αυτό το σημείο, οι αισθητήρες ταχύτητας Pitot επαναλειτούργησαν και θα μπορούσε ο πιλότος να επαναφέρει το σκάφος στην κανονική πορεία και τη σωστή ταχύτητα. Αντίθετα όμως επέλεξε να συνεχίσει την ανυψωτική πορεία. Ο δεύτερος πιλότος στα αριστερά, έχασε πολύτιμο χρόνο ασχολούμενος με τον συναγερμό για να ειδοποιηθεί ο κυβερνήτης να επανέλθει στο πιλοτήριο.

Έτσι δεν συνειδητοποίησε ότι ο συνάδελφός του χειρίζετο τη μανέτα αντίστροφα απ’ ό,τι έπρεπε συνεχίζοντας την ανοδική πορεία του αεροπλάνου. Όταν ο κυβερνήτης επανήλθε στο πιλοτήριο, ήταν ήδη πολύ αργά.

Οι δύο πιλότοι δεν ήταν σε θέση να του δώσουν σωστές πληροφορίες και σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες δεν είχαν καν καταλάβει ότι το αεροσκάφος ήταν ήδη εκτός πορείας, ανεξέλεγκτο και σε πτώση. Στο πόρισμα της BEA αναφέρεται επίσης ότι το εν λόγω πλήρωμα δεν είχε παρακολουθήσει την ειδική εκπαίδευση ΙΑS που αφορά στην αντιμετώπιση των καταστάσεων όταν γίνεται βλάβη στους αισθητήρες ταχύτητας και χάνονται οι ανεμομετρικές πληροφορίες.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης