Η εφημερίδα Kommersant επικαλούμενη δικές της πηγές δημοσιεύει λεπτομέρειες για το πώς έγινε το τραγικό δυστύχημα στο πυρηνοκίνητο βαθυσκάφος-υποβρύχιο AC-31 γνωστό ως «Λοσάρικ», στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 14 ναύτες του ρωσικού πολεμικού ναυτικού στις αρχές Ιουλίου.
Το πλήρωμά του, με το που εκδηλώθηκε η πυρκαγιά, ήταν σε θέση να εγκαταλείψει το υποβρύχιο και να πάει στο υποβρύχιο –φορέα, αλλά επέλεξε να ενεργήσει ακολουθώντας τις «οδηγίες διάσωσης υποβρυχίων». Σύμφωνα με τα στοιχεία εμπειρογνωμόνων που συμμετέχουν στην διερεύνηση των αιτιών της τραγωδίας, όλα τα μέλη του πληρώματος μέχρι την τελευταία στιγμή έδιναν μάχη για να σώσουν το βαθυσκάφος, εξαντλώντας όλα τα μέσα πυρόσβεσης που υπήρχαν σ’ αυτό. Όλοι τους σκοτώθηκαν από την έκρηξη που σημειώθηκε στον ηλεκτρικό συσσωρευτή του υποβρυχίου, την στιγμή μάλιστα που άρχισε να επιχειρεί για την διάσωση τους το αναπληρωματικό πλήρωμα του υποβρυχίου.
Σύμφωνα με πηγή προσκείμενη στις έρευνες για τα αίτια της καταστροφής, το βράδυ της 1ης Ιουλίου το πλήρωμα ολοκλήρωνε την δοκιμαστική πορεία ελέγχου του AC-31 πριν ξεκινήσει μια αποστολή. Τρεις μέρες νωρίτερα το πυρηνοκίνητο υποβρύχιο –φορέας Podmoskovie μετέφερε το προσκολλημένο σ’ αυτό βαθυσκάφος στο πεδίο ασκήσεων που χρησιμοποιεί ο στόλος της Βόρειας Θάλασσας στον κόλπο Μοτόφσκι στην θάλασσα του Μπάρεντς, όπου δύο πληρώματα του AC-31 πραγματοποιούσαν ελέγχους των οργάνων και των μηχανισμών του βαθυσκάφους μετά από τον προγραμματισμένο τεχνικό έλεγχο. Μετά την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής πορείας ελέγχου το υποβρύχιο- φορέας μαζί με το βαθυσκάφος АС-31 έπρεπε να επιστρέψουν στην βάση τους, αλλά κατά την διάρκεια σύνδεσης του με τον υποβρύχιο φορέα στο βαθυσκάφος –υποβρύχιο АС-31 και συγκεκριμένα στο τμήμα των ηλεκτρικών συσσωρευτών εμφανίσθηκε καπνός.
Δυστυχώς, επισημαίνει η πηγή της εφημερίδας Kommersant, κανείς δεν μπορεί να πει πώς εξελίχθηκε η πυρκαγιά στο βαθυσκάφος АС-31, επειδή όλα τα μέλη του πληρώματος που βρίσκονταν εντός του βαθυσκάφους σκοτώθηκαν, διευκρινίζοντας παράλληλα ότι η πυρκαγιά που εκδηλώνεται στα υποβρύχια δεν εμφανίζεται με φωτιά αλλά με την μορφή καπνού. Ενδεχομένως τα προβλήματα να παρουσιάστηκαν στο ηλεκτρικό σύστημα του AC-31 που χρησιμοποιεί τάση ισχύος έως 1000 αμπέρ, η σε κάποια καλώδια που υπέστησαν φθορές, δηλώνει ο εμπειρογνώμονας στην εφημερίδα.
Οι πηγές της εφημερίδας Kommersant αναφέρουν επίσης ότι η εκδηλωθείσα πυρκαγιά στο αρχικό της στάδιο δεν συνιστούσε μεγάλο κίνδυνο για το πλήρωμα του βαθυσκάφους. Όλα τα μέλη του πληρώματος θα μπορούσαν να εγκαταλείψουν το βαθυσκάφος μέσω μιας συσκευή σύνδεσης με το υποβρύχιο –φορέα. Κάθε μέλος του πληρώματος διέθετε μια αναπνευστική συσκευή που του έδινε την δυνατότητα να παραμείνει σε συνθήκες καπνού χωρίς οξυγόνο τουλάχιστον 20 λεπτά.
Ωστόσο οι οδηγίες «για την διάσωση των υποβρυχίων» λένε ότι κάθε μέλος του πληρώματος έπρεπε να παραμείνει στο τμήμα του και να προσπαθήσει να αντιμετωπίσει εκεί την οποιαδήποτε πυρκαγιά, καθώς η εγκατάλειψη του τμήματος υπό αυτές τις συνθήκες συνεπάγεται ποινικές ευθύνες.
Όταν ενημέρωσαν τον κυβερνήτη του βαθυσκάφους –υποβρυχίου ότι στο τμήμα ηλεκτρικών συσσωρευτών άρχισε να βγαίνει καπνός, ο κυβερνήτης του βαθυσκάφους ενημέρωσε τον κυβερνήτη του υποβρυχίου- φορέα, λέγοντας του ότι στο βαθυσκάφος έχει εκδηλωθεί πυρκαγιά. Εκείνος έδωσε εντολή να ελεγχθούν οι αναπνευστικές συσκευές και να μετεπιβιβασθούν όλοι όσοι δεν συμμετέχουν στην κατάσβεση στο υποβρύχιο –φορέα.
Το βαθυσκάφος εγκατέλειψαν έξι άτομα, ενώ σ’ αυτό παρέμειναν 10 αξιωματικοί οι οποίοι προσπαθούσαν να το διασώσουν. Και οι δέκα πέθαναν για αυτό δεν μπορούν να υπάρξουν ακριβείς μαρτυρίες για το τι ακριβώς συνέβη. Οι έρευνες που έγιναν αφότου το AC-31 μεταφέρθηκε στον ναύσταθμο έδειξαν ότι τα μέλη του πληρώματος είχαν εξαντλήσει όλα τα μέσα πυρόσβεσης. Και μετά από 40 λεπτά μάχης είχαν «εξαντληθεί» και όλες οι συσκευές παροχής οξυγόνου. Αφότου «εξαντλήθηκαν» οι συσκευές αυτές, άρχισαν να χρησιμοποιούν οξυγόνο από φιάλες οξυγόνου υψηλής πίεσης. Και όταν μερικά μέλη του πληρώματος άρχισαν να χάνουν τις αισθήσεις τους ο κυβερνήτης του βαθυσκάφους ζήτησε από τον κυβερνήτη του υποβρυχίου φορέα την αδεία να εγκαταλείψουν το βαθυσκάφος.
Όταν άρχισαν οι προσπάθειες εγκατάλειψης του βαθυσκάφους με την βοήθεια τεσσάρων μελών του αναπληρωματικού πληρώματος, και ενώ γίνονταν η σύνδεση με το υποβρύχιο –φορέα, σημειώθηκε η έκρηξη στο τμήμα ηλεκτρικών συσσωρευτών. Σύμφωνα με τους ειδικούς η έκρηξη ήταν πολύ ισχυρή. Οι έρευνες ωστόσο συνεχίζονται, επισημαίνει η εφημερίδα και επικεντρώνονται όπως γίνεται συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις στις εκδοχές που έχουν σχέση με τεχνικές βλάβες, σε ανθρώπινα λάθη και κακόβουλες ενέργειες.