Η αεροπορική εταιρία SAS και οι ενώσεις των πιλότων απέτυχαν και πάλι να έρθουν σε μία συμφωνία την Πέμπτη, αναφορικά με τον τερματισμό των απεργιακών κινητοποιήσεων, οι οποίες, απειλούν την ικανότητα της εταιρείας να έχει πρόσβαση σε μία «χρηματοδότηση-γέφυρα» χωρίς την οποία ενδεχομένως να αναγκαστεί να μειώσει δραστικά το προσωπικό της ή να καταρρεύσει.
Η SAS και οι ενώσεις των εργαζομένων είχαν συνομιλίες όλη την Πέμπτη για τον τερματισμό της απεργίας, στην οποία συμμετέχουν οι περισσότεροι πιλότοι της εταιρίας στην κορύφωση της τουριστικής περιόδου. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των συνομιλιών βρέθηκαν οι όροι που σχετίζονται με το πλάνο οικονομικής διάσωσης της εταιρίας. Οι συνομιλίες διακόπηκαν λίγο μετά από τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, καθώς η απεργία εισήλθε στην 12η ημέρα της, ενώ αυτές θα συνεχιστούν κατά τη διάρκεια της ημέρας.
«Υπάρχει ένας αριθμός ζητημάτων που είναι σημαντικός για τις δύο πλευρές. Τα ζητήματα αυτά πρέπει να επιλυθούν, ώστε να επιτευχθεί συμφωνία» δήλωσε ο διαμεσολαβητής Ματς Ρούλαντ στο E24.
Νωρίτερα την Πέμπτη η SAS που ανήκει στις κυβερνήσεις της Σουηδίας και της Δανίας, ανακοίνωσε ότι η απεργία απειλεί την ικανότητα της αεροπορικής εταιρίας να προσελκύσει οικονομικά κεφάλαια, τα οποία είναι απαραίτητα για τη χρηματοδότηση της αναδιοργάνωσης της.
«Σε μία τέτοια περίπτωση (συνέχισης των απεργιακών κινητοποιήσεων) η εταιρία θα είναι αναγκαίο να εξετάσει την πώληση σημαντικών και στρατηγικού χαρακτήρα περιουσιακών στοιχείων της υπό την πίεση της κατάστασης, ενώ θα μειώσει δραστικά το επιχειρησιακό πλάνο, αλλά και τον στόλο της SAS», όπως ανέφερε σε μία ανακοίνωσή της η αεροπορική εταιρία.
Οι εμπλεκόμενες πλευρές άρχισαν και πάλι τις συνομιλίες συλλογικού χαρακτήρα για την εξεύρεση μιας ικανοποιητικής λύσης την Τετάρτη, αφού οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν την 4η Ιουλίου.
Η SAS προχώρησε στην ακύρωση 201 πτήσεων την Πέμπτη ή ποσοστό 64% του προγραμματισμένου πτητικού της έργου (FlightAware).
Η ίδια αεροπορική εταιρία ανακοίνωσε ότι η απεργία έχει μέχρι τώρα προκαλέσει 2.550 ακυρώσεις πτήσεων, με οικονομικό κόστος μεταξύ 94 και 123 εκατομμυρίων δολαρίων. Παράλληλα, προειδοποίησε ότι η περιορισμένη οικονομική ρευστότητα που διαθέτει θα εξανεμιστεί γρήγορα, στην περίπτωση συνέχισης της απεργίας.
Η SAS αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ θα πρέπει να μειώσει τα λειτουργικά της έξοδα αλλά και να προσελκύσει το ενδιαφέρον νέων επενδυτών προκειμένου να επιβιώσει. Η εταιρία κατέθεσε έγγραφα για την προστασία της από τη χρεοκοπία στις ΗΠΑ την 5η Ιουλίου.
«Η απεργία θέτει σε κίνδυνο την διαδικασία του Κεφαλαίου 11, αλλά και τη διάσωση της εταιρίας» δήλωσε ο Άνκο βαν ντερ Βερφ, εκτελεστικός διευθυντής της SAS.
Οι πιλότοι που έχουν προσληφθεί από την SAS Scandinavia, μία θυγατρική του ομίλου της SAS, δήλωσαν ότι θα συμφωνούσαν σε μία περιορισμένη μείωση των μισθών τους, αλλά και σε λιγότερο αποδεκτούς όρους για την εργασία τους, αλλά η SAS ανακοίνωσε ότι οι παραχωρήσεις που έχουν γίνει μέχρι τώρα δεν είναι αρκετές για την εταιρία ώστε να υλοποιηθεί το σχέδιο διάσωσης που εξαγγέλθηκε τον Φεβρουάριο.
Οι ενώσεις απαιτούν επίσης οι πιλότοι που έχασαν τη δουλειά τους στη διάρκεια της πανδημίας να συνταξιοδοτηθούν από την SAS Scandinavia, αντί να ανταγωνιστούν με άλλους εξωτερικούς πιλότους για θέσεις εργασίας με λιγότερο ανταγωνιστικούς όρους απασχόλησης στην πρόσφατα ενεργοποιημένη SAS Link και στην SAS Connect, που έχει την έδρα της στην Ιρλανδία.
Οι μηχανικοί στη Δανία, που απεργούν για συμπαράσταση στους πιλότους, ανακοίνωσαν την Πέμπτη ότι τερματίζουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις τους. Η εξέλιξη αυτή σημαίνει ότι τα αεροσκάφη της SAS στην Κοπεγχάγη θα έχουν τεχνική υποστήριξη και θα μπορούν να επιστρέψουν στην εξυπηρέτηση του προγράμματος των πτήσεων, αμέσως μετά την επίτευξη μιας συμφωνίας τερματισμού της απεργίας με τις ενώσεις των πιλότων.
Οι μηχανικοί στη Σουηδία δεν απεργούν. Οι πιλότοι που εργάζονται στην SAS Connect και στην SAS Link δεν απεργούν.