Μυστήριο καλύπτει το ναυάγιο στο Παλέρμο με 7 νεκρούς καθώς τα σενάρια πληθαίνουν για το πώς κατέληξε στον πάτο της θάλασσας το «αβύθιστο», όπως το χαρακτηρίζει η κατασκευάστρια εταιρεία, σκάφος. Οι ιταλικές αρχές επιχειρούν να αναδείξουν τις αιτίες της τραγωδίας και να αποδοθούν οι ευθύνες. Όλες οι εκτιμήσεις, οι δηλώσεις των εμπειρογνωμόνων, η εταιρία αλλά και βίντεο που κυκλοφορούν, συγκλίνουν στο ότι πρόκειται για ανθρώπινο λάθος και τα βλέμματα στρέφονται στον καπετάνιο.
Ο Τζιοβάνι Κονσταντίνο, Διευθύνων Σύμβουλος της Italian Sea Group, δήλωσε ότι δεν υπάρχουν ελαττώματα στο σχεδιασμό και την κατασκευή του συγκεκριμένου σούπερ γιοτ, τονίζοντας ότι τα σκάφη αυτά «είναι τα ασφαλέστερα με την πιο απόλυτη έννοια». «Ως κατασκευαστής της Perini [των σκαφών], γνωρίζω πολύ καλά πώς τα σκάφη σχεδιάζονταν και κατασκευάζονταν», σημείωσε. «Και καθώς το Perini είναι ιστιοφόρο, τα ιστιοφόρα είναι γνωστό ότι είναι τα ασφαλέστερα που υπήρξαν ποτέ». Μάλιστα, ανέφερε ότι η είδηση του ναυαγίου του προκάλεσε θλίψη, αλλά και δυσπιστία. «Αυτό το περιστατικό ακούγεται σαν μια απίστευτη ιστορία, τόσο από τεχνική άποψη όσο και ως γεγονός», τόνισε.
Ο Κονσταντίνο μάλιστα δήλωσε: «Ήταν ανθρώπινο λάθος, το γιοτ βυθίστηκε επειδή πήρε νερό. Από πού ακριβώς θα μας πουν οι ανακριτές. Η δυναμική της βύθισης φαίνεται και διαβάζεται από δεδομένα AIS (Automatic Identification System) και διήρκεσε 16 λεπτά. Έχουμε δώσει αυτά τα δεδομένα στους εισαγγελείς. Από τις εικόνες φαίνεται σαν το γιοτ να έπαιρνε νερό για τέσσερα λεπτά. Το μόνο που χρειάστηκε ήταν άλλη μια ριπή ανέμου για να το αναποδογυρίσει, αυτό σήμαινε ότι έμπαινε περισσότερο νερό».
Δείτε πώς βυθίστηκε μέσα σε 5 λεπτά το Bayesian:
Στο «κάδρο» ο καπετάνιος
Έντονη κριτική υπήρξε για το γεγονός ότι οι επιβάτες ήταν στις καμπίνες τους και απροετοίμαστοι -και πιθανότατα κοιμόντουσαν. «Ακόμη και την ώρα που έφτανε ο υδροστρόβιλος», πρόσθεσε ο μηχανικός, «υπήρχε πολύς χρόνος. Δεκαπέντε λεπτά θα ήταν αρκετά για να ενεργοποιηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας».
Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που απαιτούν εξηγήσεις από τον καπετάνιο της θαλαμηγού, γεννημένο στη Νέα Ζηλανδία, Τζέιμς Κάτφιλντ, ο οποίος έχει ήδη υποβληθεί σε εκτεταμένη ανάκριση από τις Αρχές.
Να σημειωθεί ότι οι ειδικοί στα γιοτ απορούν με την προφανή έλλειψη ετοιμότητας του πλοίου για τόσο βίαιες καιρικές συνθήκες. «Εκπλήσσομαι που δεν παρακολουθούσαν αυτό το ακραίο καιρικό φαινόμενο καθώς κινούνταν στη Μεσόγειο», λέει ένας, επισημαίνοντας ότι ένα πολύ μεγάλο γιοτ είχε ναυαγήσει στη Μαγιόρκα λίγες μέρες πριν και ότι υπήρχαν πολλές αναφορές για ισχυρό άνεμο και καταιγίδες που κινούνταν προς το σημείο όπου ήταν το Bayesian.
Πώς θα έπρεπε να είχε «συμπεριφερθεί» το σκάφος σε μια τέτοια κακοκαιρία
Την ίδια ώρα, η Daily Mail φέρνει στο φως ένα βίντεο από το 2019 το οποίο έχει καταγραφεί στη Νέα Ζηλανδία και δείχνει ουσιαστικά πώς θα έπρεπε να «συμπεριφερθεί» ένα σκάφος σαν το Bayesian σε μια τέτοια κακοκαιρία:.
Δείτε το βίντεο:
Το βίντεο από κάμερα CCTV δείχνει έναν ανεμοστρόβιλο να «σπρώχνει» ένα αντίστοιχα μεγάλο σούπερ γιοτ. Όμως, αυτό το σκάφος, αντί να αναποδογυρίσει, ο ιστός επανέρχεται γρήγορα στην όρθια θέση του.
Με πολύ απλά λόγια, και το Bayesian θα έπρεπε να επανέλθει στη θέση του μετά το πέρασμα του υδροστρόβιλου. Γιατί δεν συνέβη αυτό; Ειδικοί που μίλησαν στη Daily Mail αναφέρουν ότι είναι αρκετά συνηθισμένο η καρίνα του σκάφους να μην χαμηλώνει εντελώς, όταν ένα πλοίο είναι αγκυροβολημένο.
Ωστόσο, υπήρχε πρόβλεψη για σοβαρή κακοκαιρία, ενώ και το γεγονός ότι οι καταπακτές είχαν μείνει ανοιχτές, εγείρει ερωτηματικά για τα αίτια της τραγωδίας.
«Ακόμη και την ώρα που έφτανε ο υδροστρόβιλος», ανέφερε μηχανικός, «υπήρχε πολύς χρόνος. Δεκαπέντε λεπτά θα ήταν αρκετά για να ενεργοποιηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας».
Χθες, ο καπετάνιος του σκάφους, Τζέιμς Κάτφιλντ, κατέθετε επί δύο ώρες. Και κλήθηκε να απαντήσει στα ζητήματα που χρειάζονται εξηγήσεις.