Το πρωί της Τετάρτης το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων επικαλούμενο πληροφορία του πρακτορείου Reuters μετέδωσε την είδηση πως το ιρανικό δεξαμενόπλοιο Adrian Darya 1 έχει μισθωθεί από τους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν.
Το πρακτορείο Reuters επικαλέστηκε είδηση που μετέδωσε κάποιο πρακτορείο ειδήσεων με το όνομα ILNA.
Το πλήρες όνομα του πρακτορείου είναι Iranian Labour News Agency. Ήδη η λειτουργία ενός τέτοιου πρακτορείου με αυτή την ονομασία που παραπέμπει σε εξειδικευμένη ειδησεογραφία περί εργασιακών και εργατικών θεμάτων προκάλεσε εντύπωση. Μία ώρα αργότερα το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων μετέδωσε διόρθωση σύμφωνα με την οποία το ιρανικό τάνκερ που έχει αναστατώσει όλη τη Μεσόγειο, έχει μισθωθεί από ιρανική πετρελαϊκή εταιρεία.
Το τηλεγράφημα – διόρθωση:
Με νεότερο τηλεγράφημά του το πρακτορείο Reuters διορθώνει ότι το τάνκερ Adrian Darya είναι αυτή τη στιγμή μισθωμένο από ιρανική ναυτιλιακή εταιρεία και όχι στους Φρουρούς της Επανάστασης, όπως είχε μεταδώσει νωρίτερα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣΑκολουθεί διορθωμένο το τηλεγράφημα:
Το τάνκερ Adrian Darya, το οποίο αφέθηκε ελεύθερο από τις αρχές του Γιβραλτάρ μετά τη σύλληψή του στις 4 Ιουλίου, έχει μισθωθεί από ιρανική ναυτιλιακή εταιρεία, μετέδωσε σήμερα το ιρανικό πρακτορείο ειδήσεων ILNA.
“Αξίζει να σημειωθεί ότι το πλοίο Grace 1, που μετονομάστηκε σε Adrian Darya 1 μετά τη σύλληψή του, είναι ένα κορεατικής κατασκευής δεξαμενόπλοιο το οποίο ανήκει στη Ρωσία και αυτή την περίοδο έχει μισθωθεί από ιρανική ναυτιλιακή εταιρεία”, μετέδωσε το ILNA χωρίς να επικαλείται την πηγή του.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣΟι ΗΠΑ έχουν ζητήσει την εκ νέου σύλληψη του τάνκερ με την αιτιολογία ότι συνδέεται με τους Φρουρούς της Επανάστασης, τους οποίους έχουν χαρακτηρίσει τρομοκρατική οργάνωση.
Σημειώνεται πως εξαρχής οι ΗΠΑ διέδωσαν ισχυρισμούς σύμφωνα με τους οποίους το τάνκερ αυτό ανήκει στους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν.
Ωστόσο όπως μετέδωσε και το zougla.gr το Adrian Darya 1 με την προηγούμενη ονομασία του Grace1 έφερε σημαία Παναμά και δεν είχε απασχολήσει ποτέ τον ναυτιλιακό κόσμο σχετικά με παράνομες δραστηριότητες ή παραβίαση διεθνών συνθηκών ακόμη και για παραβίαση του ιρανικού εμπάργκο στο Ιράν.
Το τάνκερ αυτό άλλαξε το όνομά του μόλις απέπλευσε από το Γιβραλτάρ και ύψωσε ιρανική σημαία αφού όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ η αμερικανική κυβέρνηση πίεσε αφόρητα τον Παναμά να άρει το δικαίωμα του δεξαμενόπλοιου να φέρει παναμέζικη σημαία.
Το Adrian Darya 1 είναι έμφορτο με πετρέλαιο και ως φαίνεται διερευνά τις πιθανότητες να πουλήσει την ποσότητα αυτή σε όποιον «δώσει» τα περισσότερα. Προφανώς μέχρι στιγμής δεν έχει εμφανιστεί κάποιος αγοραστείς στη λεκάνη της Μεσογείου.
Σημειώνεται ότι το πρωί της Τετάρτης στις 10.00 ώρα Ελλάδος το ιρανικό τάνκερ βρισκόταν στα ανοιχτά των ακτών της Αλγερίας πάνω από το Ουαχράν και κάτω από την Καρθαγένη της Ισπανίας, στο μέσο περίπου του διαύλου ακολουθώντας την πορεία που έχει καταθέσει στο σύστημα AIS.
Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα ακολουθεί σταθερά τη ρότα για το Στενό της Μεσσήνης στην Ιταλία και από εκεί πορεία προς την Καλαμάτα όπου αναμένεται να φθάσει στις 26 Αυγούστου δεδομένης της ταχύτητάς του η οποία είναι εξαιρετικά αργή και κυμαίνεται από 2,5 έως 7,5 μίλια την ώρα.
«Πρόβλημα για την Αθήνα το ιρανικό τάνκερ»
Τις πολιτικές διαστάσεις του θρίλερ με το ιρανικό τάνκερ, που βρίσκεται εν πλω προς το λιμάνι της Καλαμάτας, απασχολεί άρθρο στη διαδικτυακή σελίδα του Spiegel. Το τάνκερ μεταφέρει πετρέλαιο στη Συρία και παραβιάζει κυρώσεις που έχει επιβάλει η Ε.Ε.. Από την αμερικανική οπτική γωνία, όποια χώρα επιτρέψει τον ελλιμενισμό του υποστηρίζει τρομοκρατική οργάνωση γιατί τα χρήματα από την πώληση του πετρελαίου πηγαίνουν στους Φρουρούς της Ιρανικής Επανάστασης, που για τις ΗΠΑ είναι τρομοκρατική οργάνωση.
«Η Ελλάδα δεν ενδιαφέρεται να εξοργίσει τους Αμερικανούς»
«Υπό αυτό το πρίσμα η νέα ελληνική κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να παρατηρεί με πολλή προσοχή τις εξελίξεις» σημειώνει ο αρθρογράφος. «Διότι η περίπτωση θα μπορούσε να αναδειχθεί στην πρώτη κρίση στο πεδίο της εξωτερικής πολιτικής μετά την πολιτική αλλαγή του περασμένου Ιουλίου. Σε περίπτωση που το “Adrian Darya 1” δέσει στο λιμάνι της Καλαμάτας οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να το εκλάβουν ως πρόκληση». Στο ίδιο άρθρο γίνεται αναφορά στις πιέσεις που ασκεί εκ των προτέρων η Ουάσιγκτον και τις προειδοποιήσεις στελέχους της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα ότι η Ελλάδα έχει ενημερωθεί για τις συνέπειες σε περίπτωση που δώσει την άδεια ελλιμενισμού στην Καλαμάτα.
«Η Ελλάδα ωστόσο δεν ενδιαφέρεται να εξοργίσει τους Αμερικανούς» υποστηρίζει ο σχολιαστής. «Κυρίως επειδή η χώρα στηρίζεται στη βοήθεια των ΗΠΑ σε σχέση με τις επιβαρημένες σχέσεις της με την Τουρκία. Επιπλέον η Αθήνα ελπίζει ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα επιτύχει νέα αμυντική συμφωνία με την Ουάσιγκτον. Η επιρροή που ασκούν οι ΗΠΑ στην Ελλάδα φαίνεται από το πώς η Αθήνα χειρίζεται τις εισαγωγές πετρελαίου από το Ιράν. Πριν από τις αμερικανικές κυρώσεις ανήκε στις χώρες με τις περισσότερες εισαγωγές πετρελαίου από την Τεχεράνη. Αντιπροσώπευαν το ¼ των εισαγωγών της. Τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Ακόμη και όταν η Ελλάδα ανήκε στις χώρες που εξαιρέθηκαν προσωρινά από τις αμερικανικές κυρώσεις, απέφευγε να προμηθεύεται ιρανικό πετρέλαιο».
Τα στοιχεία του Adrian Darya 1
Το δεξαμενόπλοιο κατασκευάστηκε στην Κορέα και καθελκύστηκε το 1997.Είναι ρωσικής ιδιοκτησίας αλλά ναυλωμένο σε περσική πετρελαϊκή εταιρεία. Έχει μήκος 330 μέτρα και πλάτος 58,4 μέτρα, χωρητικότητας 156.880 τόνων και βύθισμα 22 ,1 μέτρα.
Είναι αδύνατον να προσλιμενιστεί στις λιμενικές εγκαταστάσεις της Καλαμάτας. Θα μπορούσε αν τελικά καταπλεύσει να αγκυροβολήσει «αρόδου». Ωστόσο το μείζον ζήτημα που αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο τάνκερ είναι η πώληση του φορτίου του . Υπό τις παρούσες συνθήκες είναι μάλλον αδύνατο να βρεθεί αγοραστής λόγω του εμπάργκο που έχει επιβληθεί στο Ιράν. Ο μόνον πραγματικός σύμμαχος του Ιράν στην περιοχή εκτός της Συρίας που θα μπορούσε να «προκαλέσει» τον αμερικανικό παράγοντα και εμφανιστεί μέσω ιδιώτη ως… αγοραστής είναι η Τουρκία.