Ερευνητές από μεγάλα γερμανικά Μέσα, όπως τα ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα WDR, NDR και από τη μεγάλη ημερήσια εφημερίδα «Süddeutsche Zeitung» (SZ) σε μεγάλη έρευνά τους, έλεγξαν τα στοιχεία που είχαν στη διάθεσή τους για την τραγωδία της πτήσης MH17 στις 17 Ιουλίου 2014, που συνετρίβη στην ανατολική Ουκρανία παρασέρνοντας στον θάνατο και τους 298 επιβαίνοντες στο αεροσκάφος.
Ενώ η επίσημη έρευνα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, τα συμπεράσματα της δημοσιογραφικής έρευνας είναι συγκλονιστικά:
Επειδή, το Βερολίνο γνώριζε πολύ καλά για τους κινδύνους που αντιμετώπιζαν τα αεροπλάνα που πετούν πάνω από την περιοχή που εκτυλισσόταν εμφύλιος πόλεμος – όπως αποδεικνύουν και απόρρητα διπλωματικά έγγραφα που είδαν σήμερα το φως της δημοσιότητας – και ουδέν έπραξε.
Η δημοσιογραφική ομάδα αποκάλυψε ότι δύο ημέρες πριν την αεροπορική τραγωδία της κατάρριψης του μαλαισιανού αεροσκάφους το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών χαρακτήριζε την κατάσταση στην περιοχή «πολύ ανησυχητική», επειδή μόλις την προηγούμενη στις 14 Ιουλίου 2014, ένα ουκρανικό μεταγωγικό της πολεμικής αεροπορίας τύπου «Αντόνοφ», είχε καταρριφθεί, ενώ πετούσε σε ύψος 19.600 πόδια (6.000 μέτρα). Οι γερμανικές μυστικές υπηρεσίες, είχαν προειδοποιήσει ότι αεροπλάνα που πετούσαν ακόμη και σε μεγαλύτερο ύψος κινδύνευαν.
Και παρ΄όλο που τα στοιχεία αυτά γνώριζε πολύ καλά η γερμανική κυβέρνηση, ακόμη κι η Λουφτχάνσα εξακολουθούσε να πετά πάνω από την επικίνδυνη περιοχή.
Πρώτο στοιχείο: Δεν υπάρχει απόδειξη ότι πύραυλος «Buk» κατέρριψε το αεροσκάφος. Η επίσημη ερευνητική ομάδα ειδικών από Αυστραλία, Βέλγιο, Μαλαισία και Ολλανδία, δεν έχει ακόμη δημοσιοποιήσει τα συμπεράσματά της, ως σήμερα.
Υπάρχει μόνο θεωρία, ότι πυραύλους τύπου «Buk» διέθεταν οι Ρωσόφωνοι αντάρτες στην περιοχή. Και ένα βίντεο που δείχνει όχημα να μεταφέρει παρόμοιου τύπου πύραυλο σε δρόμο της περιοχής όπου κατέπεσε το αεροσκάφος.
Μαγνητοφωνημένες συνομιλίες ανταρτών, από πηγές αντικατασκοπίας, δείχνουν ότι υπάρχει συνομιλία, για την «απαιτούμενη μεταφορά του πυραυλικού συστήματος, κοντά σε φυλάκιο στα χωριά Pervomais’ke και Pervomais’kyi, που βρίσκονται κοντά στην περιοχή, αλλά πέραν τούτου ουδέν.
Δεύτερο στοιχείο: Ακόμη και να υπήρχε εκτοξευτήρας «Buk» στην περιοχή, επειδή παρόμοια συστήματα διαθέτει κι ο ουκρανικός στρατός και οι αντάρτες, δεν υπάρχει απόδειξη ποιος από τους αντιμαχόμενους εκτόξευσε τον πύραυλο.
Τρίτο στοιχείο: Δεν υπάρχει απόδειξη ότι ουκρανικό μαχητικό κατάρριψε το επιβατικό αεροσκάφος τύπου Boeing 777.
Μόνο το ρωσικό υπουργείο Άμυνας έχει ανακοινώσει ότι ουκρανικό μαχητικό Su-25 πετούσε κοντά στο καταρριφθέν αεροσκάφος. Ουκρανοί αλλά και Ρώσοι ειδικοί υποστηρίζουν ότι σε περίπτωση που χρησιμοποιήθηκε πύραυλος από μαχητικό αεροσκάφος, το επιβατικό δεν θα διαλυόταν αμέσως στον αέρα, όπως συνέβη με το Boeing 777, χωρίς οι πιλότοι να προλάβουν να μεταδώσουν κάποιο σήμα, ούτε τα συντρίμμια του να διασκορπιστούν σε τόσο μεγάλη έκταση.
Τέταρτο στοιχείο: Η Ουκρανία θα έπρεπε να έχει κλείσει τον αεροδιάδρομο πάνω από την περιοχή των μαχών.
Τρεις ημέρες πριν την τραγωδία του μαλαισιανού επιβατικού είχε καταρριφθεί μεταγωγικό της ουκρανικής αεροπορίας. Κατόπιν τούτου, οι ουκρανικές αρχές είχαν κλείσει τους αεροδιαδρόμους μόνο κάτω των 19.685 ποδιών (6.000 μέτρα), αφήνοντας ελεύθερους τους υψηλότερους αεροδιάδρομους που χρησιμοποιούν οι διεθνείς αεροπορικές εταιρίες. Παρ΄όλο που οι ειδικοί από το αμυντικό ινστιτούτο SIPRI της Στοκχόλμης είχαν προειδοποιήσει πως αν ένα αεροσκάφος μπορεί να καταρριφθεί πετώντας σε ύψος 19.685 ποδιών, μπορεί να καταρριφθεί κι ένα που πετά υψηλότερα.
Το Μπόινγκ των μαλαισιανών αερογραμμών πετούσε στα 33.000 πόδια (10.000 μέτρα), όταν -σύμφωνα με την προκαταρκτική έκθεση των εμπειρογνωμόνων- επλήγη από αριθμό «υψηλής ενέργειας αντικείμενα» με αποτέλεσμα να διαλυθεί στον αέρα.
Επίσημες πηγές, τόσο του Κιέβου αλλά και των δυτικών χωρών που υποστηρίζουν το νέο του καθεστώς κατηγορούν την Ρωσία, ως υπεύθυνη για την αεροπορική τραγωδία, επειδή «τροφοδοτεί με οπλικά συστήματα τους αυτονομιστές αντάρτες».
Τα ρωσικά Μέσα, καταγγέλλουν ότι υπεύθυνοι για την κατάρριψη είναι ο ουκρανικός στρατός ή η αεροπορία.
Τα συντρίμμια του αεροσκάφους, έχουν ήδη μεταφερθεί από την περιοχή όπου κατέπεσαν στην Ολλανδία, όπου έχει αρχίσει η ανασυγκρότησή του, προκειμένου να βοηθήσει στις έρευνες για να διαπιστωθούν τα αίτια της τραγωδίας.
Πηγές: AFP/ Reuters / DW
Σύνταξη: Κ. Μπετινάκης