Μετά από μια πρώτη θητεία της που σημαδεύτηκε από την πανδημία και το ξέσπασμα του πολέμου στο κατώφλι της Ευρώπης, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προετοιμάζεται για άλλη μια θητεία ως ανώτατη αξιωματούχος της ΕΕ.

Ενώ οι αναμετρήσεις με γεωπολιτικούς αντιπάλους όπως η Ρωσία, η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες του Donald Trump είναι πιθανό να τραβήξουν μεγάλο μέρος της προσοχής της, θα υπάρξουν πολλές εγχώριες αλλά και προσωπικές μάχες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Απελάσεις V Ανθρώπινα Δικαιώματα

Οι τελευταίοι μήνες της πρώτης θητείας της Von Der Leyen ορίστηκαν από μια μεγάλη πίεση από τις πρωτεύουσες της ΕΕ για την πάταξη της παράτυπης μετανάστευσης στο μπλοκ. Η έναρξη της δεύτερης θητείας της είναι πιθανό να έχει να κάνει και πάλι με τη μετανάστευση, καθώς οι ηγέτες προσπαθούν να κλειδώσουν τις δεσμεύσεις που επέτυχαν κατά την τελευταία τους συνάντηση στις Βρυξέλλες.

Καταρχήν η Επιτροπή της Von der Leyen αναμένεται να καταθέσει πρόταση για μια νέα οδηγία σχετικά με τις «επιστροφές», που είναι η ορολογία της ΕΕ για απελάσεις σε χώρες εκτός των συνόρων της χώρας. Οι πρωτεύουσες της ΕΕ αναμένουν από την Επιτροπή να καταθέσει προτάσεις για τη διευκόλυνση των απελάσεων τους επόμενους μήνες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στη συνέχεια – και πολύ πιο δύσκολη – είναι η ιδέα του ανοίγματος των λεγόμενων κόμβων επιστροφής έξω από τα σύνορα του μπλοκ, τα οποία είναι πραγματικά κέντρα διεκπεραίωσης, όπου θα στεγάζονται οι αιτούντες άσυλο όσο διεκπεραιώνονται οι αιτήσεις τους. Ο πειραματισμός της Ιταλίας με αυτήν την ιδέα μέσω μιας διμερούς συμφωνίας με την Αλβανία έχει ήδη επικριθεί από τα δικαστήρια της Ρώμης και τελικά δεν λειτούργησε.

Η πρόκληση για τη Von der Leyen θα είναι να συνεχίσει την ατζέντα του μπλοκ για τη μετανάστευση χωρίς να πέσει σε ηθική παγίδα ή να οδηγήσει την ΕΕ να κατηγορηθεί για απάνθρωπες πρακτικές.

Διεύρυνση V Κίνδυνος εσωτερικού διχασμού

Ένα άλλο σημαντικό καθήκον στα εισερχόμενα της Von der Leyen είναι η διεύρυνση της ΕΕ. Μετά την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία, η ΕΕ άνοιξε την αγκαλιά της – συμβολικά – στις αιτήσεις ένταξης της Ουκρανίας και της Μολδαβίας, ξεκινώντας μια διαδικασία που πιθανότατα θα πάρει χρόνια για να ολοκληρωθεί. Η Επιτροπή θα πρέπει επίσης να καλύψει τις αιτήσεις των κρατών των Δυτικών Βαλκανίων που βρίσκονται στην αίθουσα αναμονής της ΕΕ για πολύ περισσότερο χρόνο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Υπάρχουν σαφή θετικά σημεία στη διεύρυνση της ΕΕ πέρα από το σημερινό σύνολο των 27 μελών της. Η επέκταση του μπλοκ θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της εσωτερικής του αγοράς και στην καταπολέμηση της μείωσης του πληθυσμού, ενώ θα δείχνει ότι η ΕΕ έχει πολύ μεγαλύτερη δύναμη έλξης ως γεωπολιτική δύναμη, από ό,τι – ας πούμε – η Ρωσία.

 

Όμως είναι επίσης μια πολιτικά επικίνδυνη άσκηση. Εν μέσω δηλώσεων υποστήριξης για τη διεύρυνση από τις πρωτεύουσες της ΕΕ, υπάρχουν φόβοι ότι η είσοδος πολυπληθών χωρών όπως η Ουκρανία θα πλημμυρίσει την εσωτερική αγορά της ΕΕ με φθηνό εργατικό δυναμικό και προϊόντα, θέτοντας άλλα μέλη – ιδίως γείτονες όπως η Πολωνία – σε μειονεκτική θέση. Τέτοιες ανησυχίες είναι πιθανό να οδηγήσουν την Von der Leyen να προχωρήσει με προσοχή. Όμως θα γνωρίζει επίσης ότι η παραμονή των υποψηφίων χωρών στην αίθουσα αναμονής της ΕΕ για πάρα πολύ καιρό έχει τους δικούς της κινδύνους, δηλαδή την απογοήτευση και τον πειρασμό να στραφούν προς τη Μόσχα.

Αγρότες V Μεταρρυθμιστές

Η Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ένα τρίτο του προϋπολογισμού της ΕΕ – και 20 εκατομμύρια ευρωπαίοι αγρότες θέλουν να την διατηρήσουν έτσι.

Η Von der Leyen και οι σύμβουλοί της έχουν άλλες ιδέες: Ψάχνουν απεγνωσμένα να βρουν χρήματα για να πληρώσουν εκατοντάδες δισεκατομμύρια σε επενδύσεις για την αποκατάσταση της βιομηχανικής ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης – και έχουν τα μάτια τους σε αυτό το τεράστιο ποσό μετρητών.

Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι είτε το ισχυρό αγροτικό λόμπι της ΕΕ, το οποίο έχει εφαρμόσει μια μέγγενη στο τμήμα γεωργίας της Επιτροπής, είτε οι υπουργοί Γεωργίας στις 27 πρωτεύουσες του μπλοκ, θα εγκαταλείψουν τα γεωργικά δικαιώματα και αντ’ αυτού θα συνδέσουν τις πληρωμές με τους στόχους απόδοσης, όπως η επέκταση της βιολογικής γεωργίας.

Ο νέος Επίτροπος Γεωργίας, Christophe Hansen, θα δυσκολευτεί αρκετά να διατηρήσει την εύθραυστη συναίνεση για τις αγροτικές μεταρρυθμίσεις, τις οποίες υποτίθεται ότι θα μεταφέρει σε ένα «όραμα» 100 ημερών που θα επιδιώκει να κατευνάσει τους θυμωμένους αγρότες χαλαρώνοντας τα περιβαλλοντικά βάρη και ενισχύοντας τα εισοδήματά τους. Αυτό θα είναι απλώς το ορεκτικό πριν από τις πολύ πιο σκληρές διαπραγματεύσεις για την ΚΑΠ ενόψει της επόμενης πολυετούς δημοσιονομικής περιόδου που ξεκινά το 2028.

Ανταγωνισμός V Ανταγωνιστικότητα

Με την οικονομία της ΕΕ να βρίσκεται στάσιμη, τίποτα δεν φαίνεται τόσο πιεστικό για την Von der Leyen όσο η ανάγκη να ξεκινήσει η ανταγωνιστικότητα του μπλοκ. Είτε πρόκειται για την αμερικανική και κινεζική κυριαρχία στην τεχνητή νοημοσύνη είτε για την πρόσφατη έκρηξη των κινεζικών εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων, οι ευρωπαϊκές εταιρείες έδαφος από τους αντιπάλους τους στο εξωτερικό, οι οποίοι επωφελούνται από την κλίμακα και τις βαθύτερες τσέπες τους. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στις Βρυξέλλες προσπαθούν απεγνωσμένα να βρουν τρόπους για να διασφαλίσουν ότι οι εγχώριες επιχειρήσεις δεν θα μείνουν παραγκωνισμένες.

Μια ιδέα από τον πρώην επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Mario Draghi: Βοηθήστε τις εταιρείες της ΕΕ να μεγαλώσουν. Ο κλάδος των τηλεπικοινωνιών είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Η ΕΕ έχει 34 φορείς εκμετάλλευσης δικτύων κινητής τηλεφωνίας σε σύγκριση με μόλις τρεις των ΗΠΑ. Η λύση; Χαλάρωση των κανόνων συγχώνευσης για να επιτραπεί στους καθιερωμένους παίκτες να προσελκύσουν τους μικρότερους αντιπάλους τους.

Η Ισπανίδα σοσιαλίστρια επίτροπος Teresa Ribera ηγείται του ισχυρού χαρτοφυλακίου ανταγωνισμού. Θα διαδραματίσει ρόλο στην ανάπτυξη των ευρωπαϊκών ικανοτήτων σε τομείς που κυμαίνονται από τα οικονομικά μέχρι την άμυνα. Θα χρειαστεί να απαντήσει σε ένα υπαρξιακό ερώτημα που βρίσκεται μπροστά της για την πολιτική ανταγωνισμού, σχετικά με το αν η Ευρώπη τηρεί μια ορθοδοξία που διατηρεί τις τιμές χαμηλές και τις εταιρείες μικρές ή χαλαρώνει την προσέγγισή της για να επιτρέψει την εμφάνιση μεγαλύτερων, πιο ανταγωνιστικών παικτών παγκοσμίως.

Ελεύθερος λόγος V Διαδικτυακή ασφάλεια

Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας της Von der Leyen, η ΕΕ προώθησε μερικές από τις πιο εκτεταμένες νομοθεσίες για τον ψηφιακό κόσμο, δηλαδή τον νόμο AI που καλύπτει την τεχνητή νοημοσύνη και τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA) που καλύπτει τις διαδικτυακές πλατφόρμες.

Το τελευταίο σύνολο νόμων, που ισχύει τώρα σε ολόκληρο το μπλοκ, επιβάλλει αυστηρούς κανονισμούς σε πλατφόρμες όπως το X του Elon Musk ή το κινεζικής ιδιοκτησίας Tik Tok, σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο παρακολουθούν τις πλατφόρμες τους για παράνομο περιεχόμενο. Όμως ο κόσμος έχει αλλάξει από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο DSA, κυρίως επειδή ο Musk έχει κηρύξει πόλεμο σε αυτό που αποκαλεί «λογοκρισία» από τις ρυθμιστικές αρχές.
Ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος είναι επίσης βασικός σύμμαχος Προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump και ο αντιπρόεδρος των ΗΠΑ JD Vance έχει φτάσει στο σημείο να συνδέσει την υποστήριξη των ΗΠΑ προς το ΝΑΤΟ με την αντιμετώπιση της πλατφόρμας X του Musk από την ΕΕ.
Αυτές οι προειδοποιήσεις θα πρέπει να σταθμιστούν προσεκτικά καθώς η Επιτροπή προχωρά σε έρευνα για το X, το οποίο ο πρώην επίτροπος ψηφιακών μέσων Thierry Breton κατηγόρησε ότι παραβιάζει το ψηφιακό εγχειρίδιο κανόνων της ΕΕ.

Ασφάλεια V Δαπάνες

Καθώς η ΕΕ σκέφτεται ένα μέλλον στο οποίο η Ουάσιγκτον επενδύει λιγότερα στο ΝΑΤΟ και αποσύρει την υποστήριξή της στην Ουκρανία, το μπλοκ ετοιμάζεται για την επόμενη μέρα.

Εάν πρόκειται να αναλάβει μεγαλύτερη ευθύνη για τη δική του ασφάλεια, θα απαιτήσει τεράστιες επενδύσεις από χώρες που δεν έχουν συνηθίσει να ξοδεύουν πολλά για την άμυνα. Η Von der Leyen έχει υπολογίσει επενδύσεις 500 δισεκατομμυρίων ευρώ που απαιτούνται για την ενίσχυση του στρατιωτικού – βιομηχανικού μηχανισμού του μπλοκ. Το μόνο πρόβλημα: Πού να τα βρει όταν οι μεγαλύτερες οικονομίες της ηπείρου δυσκολεύονται και όταν απαιτούνται τεράστια ποσά για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και της ανταγωνιστικότητας.

Η άλλη μάχη είναι για το εάν τα αμυντικά κεφάλαια του μπλοκ θα χρησιμοποιηθούν για την αγορά μόνο εξοπλισμού κατασκευασμένου στην ΕΕ. Ορισμένες χώρες, κυρίως η Γαλλία, υποστηρίζουν ότι η Ευρώπη πρέπει να επενδύσει στη δική της παραγωγή για να προωθήσει μια αμυντική βιομηχανία που έχει συρρικνωθεί σημαντικά από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και μετά.

Αυτό πρέπει να σταθμιστεί έναντι της ανάγκης να είναι δυνατή η απόκτηση οπλικών συστημάτων γρήγορα και αποτελεσματικά, καθώς και με τον κίνδυνο εκνευρισμού της Ουάσιγκτον. Πράγματι, οι Αμερικανοί αξιωματούχοι δεν κρύβουν το γεγονός ότι δεν τους αρέσει το «Buy European» ως ιδέα, για ευνόητους λόγους. Μόλις ο Trump βρεθεί στον Λευκό Οίκο, η κυβέρνηση θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις αγορές αμερικανικών όπλων ως τρόπο για «διαίρει και βασίλευε» μεταξύ των κρατών της ΕΕ, προνόμια σε εκείνους που συνεχίζουν να αγοράζουν από την Αμερική και δασμούς σε εκείνους που δεν το κάνουν.

Πράσινοι στόχοι V Ισχνά πορτοφόλια

Το Clean Industrial Deal υπόσχεται να είναι μια από τις πιο καθοριστικές νομοθετικές προσπάθειες της επόμενης Επιτροπής – ακόμα κι αν το πραγματικό περιεχόμενο του νομοσχεδίου παραμένει ασαφές.

Ο στόχος, σύμφωνα με την Κομισιόν, είναι να αυξηθούν οι επενδύσεις σε καθαρές τεχνολογίες και σε τομείς έντασης ενέργειας για να διατηρηθεί η οικονομία της Ευρώπης χωρίς να παραβλέπονται οι πράσινοι στόχοι του μπλοκ. Ωστόσο, το «πώς» παραμένει καλυμμένο με μυστήριο δεδομένης της απροθυμίας των χωρών της ΕΕ να βάλουν μετρητά στο τραπέζι.
Μέχρι στιγμής, υπάρχει μόνο ένα μέσο το οποίο η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ έχει ζητήσει ρητά: ένα Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανταγωνιστικότητας. Ωστόσο, το ευρύ πεδίο εφαρμογής του υποδηλώνει ότι ο τομέας της καθαρής τεχνολογίας θα πρέπει να ανταγωνιστεί άλλους τομείς έντασης κεφαλαίου, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το διάστημα, για να πάρει τα χρήματα που χρειάζεται απεγνωσμένα.

Περιπλέκοντας τα πράγματα περαιτέρω, το Clean Industrial Deal θα έχει αρκετούς υπεύθυνους. Οι κορυφαίοι Επίτροποι της ΕΕ Teresa Ribera και Stéphane Séjourné θα επιβλέπουν το γενικό σχέδιο, αλλά ένα από τα βασικά στοιχεία του, που ονομάζεται Industrial Decarbonization Accelerator Act (ουσιαστικά ένα νομοσχέδιο για τον καθαρισμό των τομέων που εκπέμπουν περισσότερο άνθρακα) θα εμπίπτει στην αρμοδιότητα το Επιτροπου Κλίματος Wopke Hoekstra, ο οποίος θα είναι επίσης απασχολημένος με την ολοκλήρωση των συνομιλιών για τη μεταρρύθμιση της οδηγίας για τη φορολογία της ενέργειας, που διέπει τους φορολογικούς συντελεστές για διάφορες μορφές ενέργειας.

Εθνικά συμφέροντα V Προτεραιότητες της ΕΕ

Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον επόμενο επταετή προϋπολογισμό της αυτό το καλοκαίρι, θα είναι η επίσημη έναρξη των σκληρών διαπραγματεύσεων μεταξύ των εθνικών πρωτευουσών που θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος του 2027.

Ένα από τα πιο ευαίσθητα πολιτικά θέματα στις Βρυξέλλες, ο προϋπολογισμός των 1,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ διέπει τις δαπάνες για οτιδήποτε, από τη στήριξη στην Ουκρανία έως τις επιδοτήσεις ταινιών. Οι ανατολικοευρωπαϊκές και σκανδιναβικές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Πολωνίας και της Σουηδίας, επιθυμούν να ενισχυθούν οι δαπάνες της ΕΕ για την άμυνα, ενώ οι νότιες χώρες όπως η Ιταλία και η Ελλάδα θα ήθελαν περισσότερα μετρητά για να ανακόψουν τις αναχωρήσεις μεταναστών από την Αφρική.

Ένα από τα μεγάλα ερωτήματα είναι πόσα εμπόδια θα πρέπει να πηδήξουν οι χώρες για να έχουν πρόσβαση στα μετρητά τους. Η Επιτροπή θα ήθελε οι πρωτεύουσες να εφαρμόσουν βασικές οικονομικές μεταρρυθμίσεις με αντάλλαγμα την πρόσβαση στο μερίδιό τους στα χρήματα της ΕΕ. Όμως, οι χώρες που λαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης – κυρίως στην Ανατολική Ευρώπη – δεν είναι οπαδοί αυτής της προσέγγισης. Το 2025, οι χώρες της ΕΕ θα θέσουν τις κόκκινες γραμμές τους για τις διαπραγματεύσεις. Αλλά αν το παρελθόν είναι ενδεικτικό, οι ηγέτες θα τσακωθούν και θα καταλήξουν σε τελική συμφωνία μόνο την τελευταία στιγμή.

Καθαρή τεχνολογία – Τοξικός κίνδυνος

Χώρες και εταιρείες σπεύδουν να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες σε μια προσπάθεια να σταματήσουν την καταστροφική κλιματική αλλαγή – αλλά πολλές τέτοιες λύσεις κατασκευάζονται με χημικές ουσίες με απρόβλεπτες παρενέργειες που ενέχουν σοβαρούς κινδύνους από μόνες τους. Αυτό περιλαμβάνει τα «για πάντα χημικά» ή PFAS, τους κινδύνους των οποίων η επιστήμη μόλις αρχίζει να κατανοεί. Οι ανησυχίες για τα PFAS οδήγησαν σε μια προσπάθεια της ΕΕ να καταργήσει σταδιακά τις χημικές ουσίες σε μια σειρά τομέων στους οποίους υπολογίζει το μπλοκ για την πράσινη μετάβαση. Η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ πρόκειται επίσης να καταλήξει σε αναθεώρηση του πλαισίου ασφάλειας των χημικών προϊόντων της ΕΕ για την καλύτερη προστασία των πολιτών της από επιβλαβείς ουσίες.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεσμευτεί να μειώσει τη ρύπανση του μπλοκ σε επίπεδα «που δεν θεωρούνται πλέον επιβλαβή» για την ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον έως το 2050 – αυτό έγινε το 2021. Τρία χρόνια, δύο πόλεμοι και μια ενεργειακή κρίση αργότερα – και με μια πιθανή κρίση χρέους που επωάζεται – ωθούν προς άλλες προτεραιότητες.

Τα επόμενα χρόνια, οι νομοθέτες και οι χώρες της ΕΕ θα παλέψουν για το πώς να διασφαλίσουν ότι ένα αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα χημικά δεν θα εμποδίσει τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια, ενώ παράλληλα θα προστατεύει τον πληθυσμό και το περιβάλλον από την τοξική ρύπανση.

Πηγή: POLITICO

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης