Ο πρόεδρος της Βραζιλίας Μισέλ Τέμερ ανακοίνωσε ότι υποχωρεί στα αιτήματα των απεργών οδηγών φορτηγών, οι οποίοι έχουν εγκαταστήσει οδοφράγματα προκαλώντας την παράλυση της κυκλοφορίας στο οδικό δίκτυο της χώρας και αποφασίζει να μειώσει την τιμή του ντίζελ, η οποία θα παραμείνει παγωμένη για 60 ημέρες.
Μόλις περάσουν οι 60 ημέρες, οι τιμές θα αναπροσαρμόζονται σε μηνιαίο επίπεδο κι όχι κάθε μέρα, όπως γινόταν προηγουμένως. Αυτό αποτέλεσε έναν από τους λόγους για τους οποίους ξέσπασε η απεργία, την οποία πυροδότησε μια πρόσφατη αύξηση στις τιμές του πετρελαίου κίνησης που συνδεόταν με μια αύξηση της τιμής του αργού.
Σε σχετικό τηλεοπτικό του διάγγελμα, ο πρόεδρος της Βραζιλίας δήλωσε επίσης χθες το βράδυ ότι αποδέχεται και άλλα τέσσερα αιτήματα των απεργών, κυρίως την κατάργηση ορισμένων διοδίων για τους οδηγούς των βαρέων οχημάτων.
«Κάναμε μια κίνηση από την πλευρά μας για να λυθούν τα προβλήματα και να σταματήσει η ταλαιπωρία (του πληθυσμού). Τα μέτρα που ανακοίνωσα μόλις τώρα ανταποκρίνονται στα αιτήματα που μας παρουσιάστηκαν» σημείωσε ο πρόεδρος.
«Γι’αυτό θέλω να εκφράσω την πλήρη εμπιστοσύνη μου στο αίσθημα ευθύνης, αλληλεγγύης και πατριωτισμού (των οδηγών φορτηγών)», πρόσθεσε.
Η τιμή του ντίζελ, η οποία ανερχόταν το Σάββατο σε κατά μέσον όρο 3,788 ρεάλ Βραζιλίας το λίτρο, θα μειωθεί κατά 0,46 ρεάλ το λίτρο, διευκρίνισε επίσης ο Τέμερ, ανακοινώνοντας την μείωση αυτή της τάξης περίπου 12%.
Ο Τέμερ διευκρίνισε ότι η κυβέρνηση θα τιμήσει τις δεσμεύσεις της να αποζημιώσει για τη διαφορά στην τιμή την κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Petrobras, η οποία είχε ήδη ανακοινώσει την Τετάρτη μείωση 10% για 15 ημέρες. «Για να καταλήξει σε αυτήν την μείωση, η κυβέρνηση έκανε θυσίες στον προϋπολογισμό της», πρόσθεσε ο Τέμερ στο διάγγελμά του.
Την Παρασκευή, ο πρόεδρος Τέμερ είχε κινητοποιήσει τις δυνάμεις ασφαλείας, συμπεριλαμβανομένου του στρατού, για να απομακρυνθούν τα οδοφράγματα που παρέλυαν τη χώρα.
Έκτοτε, τα βυτιοφόρα έφευγαν από τα διυλιστήρια συνοδεία αστυνομικών ή στρατιωτών, αλλά η τροφοδοσία των πρατηρίων καυσίμων εξακολουθούσε ακόμη και χθες να μην επαρκεί και στα περισσότερα από αυτά να έχει εξαντληθεί το πετρέλαιο κίνησης, όπως και σε ορισμένα αεροδρόμια τα αποθέματα κηροζίνης.
Η απεργιακή αυτή κινητοποίηση είχε επηρεάσει όλους τους τομείς δραστηριότητας στην Βραζιλία, στην οποία το 60% των μεταφορών εμπορευμάτων γίνεται οδικώς.
Στις πέντε μόλις πρώτες ημέρες της απεργιακής κινητοποίησης των οδηγών φορτηγών, η διαμαρτυρία αυτή είχε ήδη στοιχίσει περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια ρεάλ Βραζιλίας (2,3 δισεκατομμύρια ευρώ) στην οικονομία της χώρας, σύμφωνα με την εφημερίδα Folha de S. Paulo.
Η διαχείριση της κρίσης αυτής από την κυβέρνηση Τέμερ επικρίθηκε έντονα τόσο από τη δεξιά όσο και από την αριστερά, δημιουργώντας ένα από τα πιο ασταθή πολιτικά πλαίσια στα οποία έχει βρεθεί η χώρα, τέσσερις μόλις μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές του Οκτωβρίου.