Για πρώτη φορά εδώ και τέσσερις δεκαετίες η Κίνα ανακοίνωσε επίσημα τόσο οδυνηρά οικονομικά αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του 2020.

Η ύφεση που καταμετρήθηκε στην κινεζική οικονομία, η οποία είναι και η 2η ισχυρότερη στον κόσμο, είναι της τάξης του -6,8%.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έχει να καταγραφεί τέτοια ανατροπή στην αναπτυξιακή πορεία της Κίνας από τη μεγάλη μεταρρύθμιση του Τενγκ Ξιάο Πινγκ το 1979, ενώ ποτέ από το 1992, οπότε και το Πεκίνο ανακοινώνει επίσημα τα οικονομικά μεγέθη, δεν έχει παρατηρηθεί τέτοια αναστροφή της ανοδικής πορείας του κινεζικού ΑΕΠ, όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά το Reuters. 

Ως μέτρο αναφοράς και σύγκρισης σημειώνεται πως οι προβλέψεις του Πεκίνου για το 2020 τοποθετούσαν το ποσοστό αύξησης του ΑΕΠ της Κίνας στο +6,5%, θεωρητικά πάντα.

Αν σε αυτά τα οικονομικά αποτελέσματα του 1ου τριμήνου του 2020 προστεθούν και τα στατιστικά δεδομένα των οικονομιών της Γαλλίας, της Ιταλίας, της Ισπανίας, της Γερμανίας και των ΗΠΑ, επιβεβαιώνονται οι προβλέψεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το οποίο προ ημερών ανακοίνωσε πως η ύφεση που θα σημειωθεί το 2020 στην παγκόσμια οικονομία θα ξεπερνά εκείνη του 1929-1930 και των μετέπειτα χρόνων και θα είναι σαφώς χειρότερη από εκείνη του 2008 και της δεκαετίας που ακολούθησε – για ορισμένες τουλάχιστον οικονομίες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ύφεση στην Κίνα χαρακτηρίζεται από την πτώση όλων των δεικτών της οικονομίας, της βιομηχανικής παραγωγής, της κατανάλωσης, των μεταφορών, των εξαγωγών, της ενέργειας κ.λπ. Ακριβώς επειδή το 1ο τρίμηνο είναι καταστροφικό για όλες σχεδόν τις οικονομίες του πλανήτη, την ώρα που σημειώνεται ιστορική πτώση των τιμών του πετρελαίου και μηδενίζονται σχεδόν οι παραγγελίες για προμήθεια καυσίμων στην παγκόσμια αγορά, τα οικονομικά αποτελέσματα της διεθνούς ναυτιλίας είναι επίσης εξαιρετικά αρνητικά.

Ο μεγαλύτερος πελάτης του πλανήτη στην αγορά πετρελαίου, η Κίνα, έχει μειώσει τις παραγγελίες της κάτω από το 50%. Παράλληλα έχουν μειωθεί οι εξαγωγές εμπορευμάτων από την Κίνα προς τις δυτικές αγορές, με αποτέλεσμα όχι μόνον την πτώση των ναύλων διεθνώς, αλλά και τη ραγδαία μείωση των δρομολογίων, καθώς και της αξίας των ίδιων των εμπορικών σκαφών παντός τύπου. Η κατάσταση όπως έχει διαμορφωθεί στη διεθνή ναυτιλία επηρεάζει αρνητικά την ελληνική οικονομία, η οποία σε ένα σημαντικό ποσοστό εξαρτάται από τη ναυτιλία, όπως επισημαίνουν αξιωματούχοι του ΔΝΤ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι ειδικοί αναλυτές ανέμεναν πως μετά την ολοκλήρωση του εφιαλτικού κύκλου του Covid-19 η κινεζική Οικονομία θα ακολουθούσε το περίφημο δόγμα του U Shape ή μάλλον σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις ακόμα και του V Shape. Δηλαδή ανέμεναν πως η οικονομία θα παρουσίαζε μία ραγδαία ανοδική πορεία σε όλους τους δείκτες εν είδει ελατηρίου που είχε αφόρητα συμπιεστεί και αίφνης απελευθερώθηκε απότομα.

Όμως για έναν περίεργο λόγο κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει. Αντίθετα και ενώ η γενική κατανάλωση παγκοσμίως παραμένει πολύ χαμηλή λόγω πανδημίας, στην Κίνα η εσωτερική κατανάλωση παραμένει ιδιαίτερα μουδιασμένη με τους πολίτες να είναι εξαιρετικά επιφυλακτικοί, ιδιαίτερα προσεκτικοί και φοβισμένοι ως προς το ενδεχόμενο να υπάρξουν και νέα κύματα επιδημίας.

Ο εφιάλτης συνεχίζεται στις ΗΠΑ

Την ώρα που ο Ντόναλντ Τραμπ επιχειρεί να τροχοδρομήσει την επαναφορά της αμερικανικής οικονομίας σε μία έστω και μερική κανονικότητα ανακοινώνοντας τη σταδιακή άρση των μέτρων και των απαγορεύσεων σε διαφορετικά στάδια και ρυθμούς ανά Πολιτεία, η πανδημία φαίνεται πως το τελευταίο εικοσιτετράωρο προκάλεσε τον διπλασιασμό των θανάτων, οι οποίοι ξεπέρασαν τις 4.000, και βεβαίως τον πολλαπλασιασμό των κρουσμάτων.

Είναι προφανές πως οι ΗΠΑ βρίσκονται στη χειρότερη φάση της πορείας της ασθένειας. Οι επιπτώσεις στην οικονομία είναι φανερές. Ξεπέρασαν τα 22 εκατομμύρια οι άνεργοι που έχουν επίσημα εγγραφεί στους καταλόγους. Για την ακρίβεια και κατά μέσο όρο προστίθενται 5 εκατομμύρια νέοι άνεργοι την εβδομάδα.

Αν, λοιπόν, η 2η οικονομία του κόσμου, η κινεζική, βρίσκεται σε δραματική κατάσταση, η 1η οικονομία του πλανήτη, η αμερικανική, ενδεχομένως να περιέλθει σε ακόμα δυσκολότερη κατάσταση αμέσως μετά την ολοκλήρωση του κύκλου της πανδημίας. Η πρόβλεψη για το ποσοστό ύφεσης στις ΗΠΑ αγγίζει το -6%. Τα ποσοστά αυτά είναι μεγαλύτερα ή τα ίδια ακριβώς για τις οικονομίες των ισχυρών ευρωπαϊκών χωρών, όπως οι Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία και Γερμανία, αλλά και Ολλανδία, Σουηδία και Βέλγιο. Τα ίδια ισχύουν και για την ιδιαίτερα χειμαζόμενη Μεγάλη Βρετανία.

Αν, λοιπόν, η διεθνής συγκυρία εξακολουθήσει να είναι τόσο προβληματική για όλη τη διάρκεια του 2020, και όπως δείχνουν οι αναλύσεις μάλλον αυτό θα συμβεί, τότε οι οικονομίες των χωρών που εξαρτώνται άμεσα και στρατηγικά από την παροχή υπηρεσιών, όπως η Ελλάδα φερειπείν, θα αντιμετωπίσουν σημαντικά προβλήματα. Η ελληνική οικονομία εξαρτάται άμεσα και στρατηγικά από τον τουρισμό και τη ναυτιλία. Με την ψυχολογία αλλά και την ορατή οικονομική καταναλωτική ευχέρεια των εν δυνάμει τουριστών, η τουριστική αγορά το 2020 θα είναι πέραν κάθε αμφιβολίας δραματικά ανεπαρκής για να τροφοδοτήσει τον κεντρικό οικονομικό κορμό της χώρας. Ανάλογες θα είναι και οι επιπτώσεις ως προς τη ναυτιλία, επισημαίνουν οι ειδικοί των διεθνών χρηματοπιστωτικών κέντρων.  

Πηγές: Newsweek, Huffington Post, Le Monde, Reuters

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης