Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Ο Ντέιβιντ Καλχούν, ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, πρόκειται να καταθέσει ενώπιον του Κογκρέσου την Τρίτη, καθώς οι νομοθέτες συνεχίζουν την έρευνά τους για την ποιοτική εποπτεία και τις αστοχίες παραγωγής σε μια από τις πιο φημισμένες εταιρείες της Αμερικής.

Ο κατασκευαστής αεροσκαφών αποτελεί αντικείμενο πολλαπλών ερευνών και καταγγελιών. Πολλά από τα άσχημα νέα σχετίζονται με την έκρηξη στον αέρα ενός πάνελ πόρτας κατά τη διάρκεια πτήσης της Alaska Airlines τον Ιανουάριο — ένα περιστατικό που δεν έβλαψε σοβαρά κανέναν επιβάτη, αλλά ανανέωσε ερωτήματα σχετικά με τη δέσμευση της εταιρείας για την ασφάλεια μετά από περισσότερα από πέντε χρόνια από τις συντριβές δύο 737 Max 8 τζετ, ένα στην Ινδονησία και ένα στην Αιθιοπία, όπου σκοτώθηκαν 346 ανθρώποι.

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει ξεκινήσει ποινική έρευνα για την έκρηξη του πάνελ της πόρτας. Εν τω μεταξύ, η εταιρεία αναμένει επίσης πληροφορίες σχετικά με το εάν θα διωχθεί ποινικά για απάτη σε μια υπόθεση που προέρχεται από μια συμφωνία του 2021 που θα της επέτρεπε να αποφύγει την ποινική δίωξη σε σχέση με τις συντριβές του 737 Max. Τον περασμένο μήνα, το υπουργείο Δικαιοσύνης ανακοίνωσε ότι η Boeing απέτυχε να εκπληρώσει τους όρους της συμφωνίας. Η Boeing υποστηρίζει ότι τις έχει τηρήσει. Η απόφαση για το αν θα ασκηθεί δίωξη αναμένεται στις αρχές Ιουλίου.

Ο Καλχούν θα καταθέσει ενώπιον της Μόνιμης Υποεπιτροπής Ερευνών της Γερουσίας, υπό την προεδρία του γερουσιαστή Ρίτσαρντ Μπλούμενθαλ, επικριτή της εταιρείας. Η επιτροπή έχει επίσης ξεκινήσει τη δική της ανεξάρτητη έρευνα για τις ανεπάρκειες παραγωγής της Boeing.

Τον Απρίλιο, η επιτροπή άκουσε τους καταγγέλλοντες που κατέθεσαν για υποτιθέμενες ελλείψεις ποιότητας στην εταιρεία και είπαν ότι είχαν δεχτεί αντίποινα επειδή μίλησαν.

«Αναμένω με ανυπομονησία τη μαρτυρία του Καλχούν, η οποία είναι ένα απαραίτητο βήμα για την ουσιαστική αντιμετώπιση των αποτυχιών της Boeing, την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του κοινού και την αποκατάσταση του κεντρικού ρόλου της εταιρείας στην αμερικανική οικονομία και την εθνική άμυνα», δήλωσε ο Μπλούμενθαλ σε δήλωση που ανακοινώνει την εμφάνιση του Καλχούν.

Ο γερουσιαστής Τσακ Γκρέισλεϊ ανακοίνωσε μια νέα δική του έρευνα την περασμένη εβδομάδα, αναζητώντας πληροφορίες για τις αστοχίες που οδήγησαν στην έκρηξη του πάνελ της πόρτας στις 5 Ιανουαρίου.

«Αν και τα χειρότερα αποφεύχθηκαν, αυτό είναι ένα ακόμη παράδειγμα αποτυχίας ασφάλειας στη Boeing», έγραψε ο Γκρέισλεϊ σε μια επιστολή 12 σελίδων που εστάλη την Τετάρτη στην Boeing. «Η Boeing πρέπει να εξηγήσει πώς συνέβη αυτό και τι γίνεται για να διασφαλιστεί ότι δεν θα θέσει ξανά σε κίνδυνο τις ζωές των Αμερικανών».

Ο Καλχούν ανέλαβε διευθύνων σύμβουλος τον Ιανουάριο του 2020, υποσχόμενος μεγαλύτερη διαφάνεια στην εταιρεία. Αλλά οι επικριτές ισχυρίζονται ότι λίγα έχουν αλλάξει. Μια έκθεση από μια ανεξάρτητη ομάδα εμπειρογνωμόνων που συγκλήθηκε από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας και κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο βρήκε κενά στην κουλτούρα ασφάλειας της εταιρείας. Είπε ότι οι εργαζόμενοι εξακολουθούσαν να φοβούνται αντίποινα και ότι ακόμα κι αν εγείρουν ανησυχίες, δεν ήταν σίγουροι για το πού να διοχετεύσουν αυτές τις ανησυχίες.

Ένας πληροφοριοδότης, ο οποίος κατέθεσε ενώπιον της επιτροπής της Γερουσίας τον Απρίλιο, περιέγραψε λεπτομερώς τα υποτιθέμενα αντίποινα που αντιμετώπισε αφού εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με το εάν τμήματα της ατράκτου των αεροσκαφών 787 Dreamliner ήταν εξοπλισμένα και ενωμένα. Η Boeing αρνήθηκε τους ισχυρισμούς.

Η Boeing τη Δευτέρα δεν έδωσε στη δημοσιότητα λεπτομέρειες για το τι σχεδίαζε να πει ο Καλχούν την Τρίτη. «Χαιρετίζουμε την ευκαιρία να εμφανιστούμε ενώπιον της Υποεπιτροπής για να μοιραστούμε τις ενέργειες που έχουμε λάβει και θα συνεχίσουμε να κάνουμε, για να ενισχύσουμε την ασφάλεια και την ποιότητα και να διασφαλίσουμε ότι τα εμπορικά αεροπορικά ταξίδια παραμένουν η ασφαλέστερη μορφή μεταφοράς», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση. «Δεσμευόμαστε να καλλιεργήσουμε μια κουλτούρα λογοδοσίας και διαφάνειας, τηρώντας παράλληλα τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας και ποιότητας».

Τον περασμένο μήνα, η Boeing υπέβαλε το σχέδιό της για την αντιμετώπιση των ελλείψεων ποιότητας που εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια έξι εβδομάδων ελέγχου της FAA των λειτουργιών της.

Ο Καλχούν πιθανότατα θα παίξει μόνο προσωρινό ρόλο στην εφαρμογή του σχεδίου, δεδομένου ότι η θητεία του στην Boeing ολοκληρώνεται. Τον Μάρτιο, ανακοίνωσε ότι θα παραιτηθεί στα τέλη του έτους, ως μέρος μιας αλλαγής ηγεσίας που οδήγησε επίσης στην αποχώρηση του Σταν Ντηλ, επικεφαλής του τμήματος εμπορικών αεροσκαφών της Boeing, ο οποίος εργαζόταν στην εταιρεία για σχεδόν τέσσερις δεκαετίες.

Ο Ρίτσαρντ Αμπουλάφια, διευθύνων σύμβουλος της AeroDynamics, μιας εταιρείας συμβούλων αεροδιαστημικής, είπε ότι μπορεί να χρειαστούν χρόνια για να αλλάξει η κουλτούρα της Boeing. Η επιλογή νέου διευθύνοντος συμβούλου από το διοικητικό συμβούλιο θα πει πολλά για το μέλλον της εταιρείας, είπε.

Παρόλο που οι ρυθμιστικές αρχές, οι νομοθέτες και η βιομηχανία συνέχισαν να διαβεβαιώνουν το αμερικανικό κοινό ότι τα εμπορικά αεροπορικά ταξίδια είναι η ασφαλέστερη μορφή μεταφοράς, οι λεπτομέρειες των προβλημάτων παραγωγής συνεχίζουν να εμφανίζονται. Προσθέτοντας στα δεινά του κλάδου, η FAA και ο ομόλογός της στην ΕΕ την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσαν ότι ερευνούν πώς χρησιμοποιήθηκε αυτό το τιτάνιο με παραποιημένα έγγραφα για την κατασκευή εξαρτημάτων σε ορισμένα επιβατικά αεροπλάνα Boeing και Airbus.

Επίσης την περασμένη εβδομάδα, η Boeing δήλωσε ότι θα πραγματοποιήσει πρόσθετους ελέγχους σε 787 αεροσκάφη, αφού ανακάλυψε ότι ορισμένοι από τους συνδετήρες που χρησιμοποιούνται για την ένωση τμημάτων της ατράκτου ενδέχεται να είχαν τοποθετηθεί εσφαλμένα. Το πρόβλημα επηρέασε μόνο τα τζετ που δεν είχαν παραδοθεί, είπε η εταιρεία.

Οι νομοθέτες προσβλέπουν επίσης στην FAA για να διατηρήσει την Boeing σε καλό δρόμο. Πολλοί ανησυχούν ότι παρά την ενίσχυση της επίβλεψης της Boeing και άλλων κατασκευαστών από την FAA μετά τις συντριβές του 737, δεν ήταν αρκετό για να αποφευχθεί το ατύχημα της Alaska Airlines.

Σε κατάθεση ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου, Επιστήμης και Μεταφορών της Γερουσίας την περασμένη εβδομάδα, ο διαχειριστής της FAA, Μάικλ Γουίτακερ, αναγνώρισε ότι η επίβλεψη της υπηρεσίας ήταν «πολύ ακατάλληλη» και εξαρτιόταν πολύ από ελέγχους. Ο Γουίτακερ είπε ότι, ως μέρος μιας νέας προσέγγισης, η υπηρεσία αύξησε τον αριθμό των επιθεωρητών στα εργοστάσια της Boeing και σε βασικούς προμηθευτές, συμπεριλαμβανομένης της Spirit AeroSystems, η οποία κατασκευάζει ατράκτους για αεροσκάφη Boeing.

Με πληροφορίες από Washington Post