Γυρίζει τον κόσμο με λεωφορείο και τον… φωτογραφίζει. Μόνο τα τελευταία δύο χρόνια έχει ταξιδέψει σε Ουγκάντα, Ρουάντα, Τουρκία, Ιρλανδία, Σουηδία, Βραζιλία, Παραγουάη, Αργεντινή, Βολιβία, Περού, Ταϊλάνδη, Καμπότζη, Βιετνάμ και Λάος με συνολικό αριθμό χιλιομέτρων 23,575 μόνο με λεωφορεία.

Ο λόγος για τον Στυλιανό Παπαρδέλα από την Κρήτη, ο οποίος, από φοιτητής Υπολογιστικών Συστημάτων και Επικοινωνιών, βρέθηκε να γυρίζει τον πλανήτη με μόνη αποσκευή τη φωτογραφική του μηχανή και τη μοναδική του ματιά στον κόσμο.

Με μια βαλίτσα στο χέρι, ή μάλλον με μια φωτογραφική μηχανή, ο νεαρός Έλληνας φωτογράφος έχει κάνει τον κόσμο μια γειτονιά, πραγματοποιώντας ταξιδιωτική φωτογράφιση και φωτογραφία του δρόμου (street photography) για λογαριασμό ανεξάρτητων πρακτορείων.

«Κάπου εκεί ήρθε να εμπλακεί και το πάθος μου για τα λεωφορεία. Στην αρχή ξεκίνησε με τον πιο αθώο τρόπο. Το λεωφορείο είναι ένα φτηνό μέσο μεταφοράς. Σιγά-σιγά ξεκίνησα από πόλη σε πόλη, χωριό σε άλλο χωριό. Oκτώ ώρες μού φαίνονταν πάρα πολλές, αλλά αρκετά γρήγορα συνήθιζα και η ανοχή μου στις ώρες μεγάλωνε. Άρχισα να γνωρίζω κόσμο μέσα και να μαθαίνω για τη ζωή τους» λέει ο ίδιος.

Αν και δηλώνει πως στη σχέση του με τη φωτογραφία θα παραμείνει πάντα «ερασιτέχνης», εντυπωσιάζει με την ωριμότητα και τη διεισδυτική του ματιά στον κόσμο. «Η φωτογραφία», λέει, «είναι η αφορμή για να βρίσκομαι εκεί που κανονικά δεν θα είχα κανένα δικαίωμα να βρεθώ. Μου αρέσει να πλησιάζω τους ανθρώπους, να τους γνωρίζω, να κάνουμε ένα τσιγάρο μαζί, πολύ γέλιο και μετά η φωτογραφία είναι απλώς η φυσική συνέχεια της σχέσης που αναπτύσσουμε». «Δεν είναι πάντα όμως η δουλειά του τόσο απλή όσο ακούγεται» προσθέτει.

Για παράδειγμα, στη Βολιβία, στο Potosi, μια πόλη που βρίσκεται σε υψόμετρο 4.100 χιλιομέτρων, γλύτωσε από τον θάνατο από καθαρή τύχη, όταν, ενώ φωτογράφιζε μέσα σε ένα από τα πιο επικίνδυνα ορυχεία της περιοχής, ένα ηλεκτρικό καλώδιο τον χτύπησε στο κεφάλι.

Στην Ουγκάντα, ενώ φωτογράφιζε στη συνοριακή πόλη Mbale, τον συνέλαβε η αστυνομία και βρέθηκε να περνάει τη νύχτα στα κρατητήρια χωρίς να έχει καταλάβει τον λόγο. Η μεγαλύτερη αγωνία του, πάντως, δεν ήταν αν θα τον ελευθερώσουν, αλλά αν θα του επιστρέψουν τη φωτογραφική του μηχανή. Στο Μπουένος Άιρες, αψηφώντας όλες τις προειδοποιήσεις, επέμενε να φωτογραφίσει τα «κορίτσια» στο «Constitucion», μια από τις πιο επικίνδυνες συνοικίες της Αργεντινής, όπου ακόμα και η αστυνομία δεν έχει πρόσβαση. Εκεί του επιτέθηκαν με μαχαίρι, ενώ την τελευταία στιγμή γλύτωσε από μια συμμορία που επιχείρησε να τον ληστέψει. Περιστατικά που ο ίδιος τα θυμάται και γελάει αλλά που λίγοι θα είχαν το θάρρος να αντιμετωπίσουν.

Ο Στυλιανός Παπαρδέλας, εκτός από τη φωτογραφία και την παραγωγή ψηφιακών προγραμμάτων, συμμετέχει ενεργά στο έργο της «Barretstown», μιας οργάνωσης που υποστηρίζει παιδιά με νεοπλασματικές ασθένειες και διανοητικά προβλήματα. Μέσω της φωτογραφίας διδάσκει στα παιδιά να αντιμετωπίζουν με θάρρος την αρρώστια τους και να την πολεμάνε. Έναν αγώνα που τον γνωρίζει ο ίδιος καλά, καθώς στα 16 του χρόνια έδωσε τη δική του μάχη με τον καρκίνο και βγήκε νικητής.

Περισσότερα εδώ: http://www.stylianospapardelas.com/

Επιμέλεια: Μάριος Μπουμπής