Ανήμπορη η Τουρκία να απαντήσει στην Ευρώπη λόγω της οικονομικής, επενδυτικής και εμπορικής εξάρτησής της από αυτήν, η οποία είναι σχεδόν απόλυτη, η Άγκυρα μετά τη δημοσίευση της έκθεσης προόδου για την Τουρκία από την Κομισιόν στρέφει τα πυρά της κατά της Ελλάδας, χρησιμοποιώντας ως προπέτασμα τα Ίμια.

Τη στιγμή που στην Τουρκία σχεδιάζονται πρόωρες εκλογές η τουρκική ηγεσία θέτει ξεκάθαρα θέμα κυριαρχίας επί των Ιμίων και άρα επί των «γκρίζων ζωνών», τις οποίες μέχρι σήμερα χρησιμοποιούσε στις διμερείς σχέσεις ως μοχλό πίεσης στο Αιγαίο.

Προφανώς, το σύστημα Ερντογάν άλλαξε δόγμα και θέτει ζήτημα status quo στο Αρχιπέλαγος.

Συνεχίζεται το μπαράζ προκλητικών αναφορών εκ μέρους της Τουρκίας, αυτήν τη φορά με αφορμή την έκθεση της Ε.Ε. για την πορεία ένταξης της γείτονος χώραςΛίγες ώρες μετά τα προκλητικά δημοσιεύματα και το συστηματικό εθνικιστικό παραλήρημα για το περιστατικό στους Φούρνους Ικαρίας με τίτλους και δημοσιεύματα στα τουρκικά ΜΜΕ, σε ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Εξωτερικών της Τουρκίας, αναφερόμενο στην έκθεση της Κομισιόν και στο θέμα των Ιμίων, τονίζει πως «οι βράχοι των Ιμίων, τα χωρικά τους ύδατα και ο εναέριος χώρος τους είναι αποκλειστικά υπό την τουρκική κυριαρχία».

Παράλληλα, σημειώνεται ότι «δυστυχώς, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδειξε ότι ήταν και πάλι απρόθυμη να καταλάβει τις δυσκολίες της εποχής που περνάμε. Αν και εξηγήσαμε αυτά τα ζητήματα που υποστηρίζονται επανειλημμένα από την τεκμηρίωση, η Επιτροπή δεν μπόρεσε να είναι αντικειμενική και ισορροπημένη. Η Τουρκία αγωνίζεται ταυτόχρονα εναντίον αρκετών τρομοκρατικών οργανώσεων, ιδιαίτερα του PKK, του DAESH και του FETO. Από την άποψη αυτή, πιστεύουμε ότι η μη αναφορά στην έκθεση για την απειλή από το FETO, που έπληξε το κράτος μας, το Κοινοβούλιο και τον λαό μας, αποτελεί μια σημαντική ανεπάρκεια».

Αναφορικά με τα Ίμια, οι Τούρκοι επισημαίνουν πως είναι λάθος η Ένωση να υποστηρίζει ένα κράτος – μέλος της με «λευκή επιταγή»: «Είναι εντελώς λάθος και απαράδεκτο να τοποθετείται η Ε.Ε. ως αρμόδιος διαιτητής ή δικαστήριο και να προσπαθεί να εκδώσει μια απόφαση υπό την αιγίδα της “αλληλεγγύης της Ένωσης” όσον αφορά στις διαφορές που σχετίζονται με την κυριαρχία. Οι βραχονησίδες του “Kardak” και τα χωρικά τους ύδατα και ο εναέριος χώρος τους είναι αποκλειστικά υπό την τουρκική κυριαρχία. Η στήριξη που παρέχεται ως “λευκή επιταγή” από την Ε.Ε. σε χώρες-μέλη στη διαμάχη τους με τρίτες χώρες δεν συμβάλλει στην επίλυση αυτών των ζητημάτων στο πλαίσιο των σχέσεων καλής γειτονίας και του διεθνούς δικαίου. Αυτή η στάση είναι αντίθετη με τις ίδιες τις αξίες της Ε.Ε. Οι ανακοινώσεις σε ό,τι αφορά στο Κυπριακό δεν είναι παρά επανάληψη των ήδη γνωστών απόψεων της Ε.Ε., οι οποίες στηρίζονται σε λανθασμένες προϋποθέσεις για το Κυπριακό».

Η ανακοίνωση του υπουργείου στα αγγλικά:

Νo: 109, 17 April 2018, Press Release Regarding the 2018 Turkey Country Report and the Enlargement Strategy Paper The 2018 Turkey Country Report and the Enlargement Strategy Paper prepared by the European Commission were published today (April 17, 2018).

Unfortunately, the European Commission showed that it was once again unwilling to understand the difficulties of the period we are passing through. Although we have explained these issues repeatedly supported by documentation, the Commission was unable to be objective and balanced.

Turkey is fighting simultaneously against several terrorist organizations, particularly PKK, DAESH and FETO.

In this respect, we think that not mentioning in the report the threat from FETO that cowardly attacked our State, our Parliament and our people is a critical deficiency. In the report, although Turkey’s legitimate right to take immediate and proportional measures particularly following the 15 July terrorist coup attempt is reiterated, we observe that baseless allegations and accusations taken from obvious circles have also been included. Turkey continues its transparent cooperation with all related international partners including the European Union with regards to the measures taken in the context of the State of Emergency, firstly for the purpose of protecting its citizens’ democratic rights and freedoms, and conveys clearly the nature, the relevant security threats and legal frameworks of these measures to its addressees. This being the case, certain general allegations, accusations and comments targeting Turkey in the report are unacceptable. In fact, measures taken against the terrorist organizations contribute undeniably not only to our own national security but also to the security of EU member states.

On this occasion, we find it necessary to reiterate that PKK/PYD/YPG pose a serious threat against the public order and security of EU member states. On the other hand, it is totally wrong and unacceptable that the EU is positioning itself as a competent arbitrator or a court and attempting to render a judgment under the pretence of “Union solidarity” with regard to the disputes related to sovereignty. The Kardak Rocks and their territorial waters and airspace above them are exclusively under Turkish sovereignty. The support given as “carte blanche” by the EU to member states in their disputes with third countries do not contribute to the resolution of those issues within the framework of good neighbourly relations and international law. Such a stance also contradicts the EU’s own values. Statements with regards to the Cyprus issue within the report is nothing beyond repeating the EU’s already known views based on wrong premises on the Cyprus issue.

These expressions reflect the attitude of the Greek Cypriots which is the basic reason for the failure of the negotiation process and it sets yet another example of the exploitation by the Greek Cypriots of EU membership in its efforts for deadlock. The fact that the EU insists on this unilateral and distorted understanding reveals that it not only lacks strategical evaluation about the Eastern Mediterranean but also that it does not have the capacity to develop a long-term vision for the region. Operation Olive Branch, referred to in the Enlargement Strategy Paper, is a counter-terrorism operation aimed at eliminating the terror threat against Turkey and on the basis of the right to self-defence. It has set an example on how to combat terrorism without harming civilians.

For the success in fight against terrorism, the international community as a whole, including the EU, has to be consistent vis a vis terrorism and refrain from making distinctions among terrorist organisations. We think it is wrong for the European Commission to have made a distinction between Turkey and the “Western Balkans” in the Enlargement Strategy Document. Creating such artificial distinctions between candidate countries is an example of the discrimination we have been subjected to in our accession process. As referred to in the Report, the cooperation and dialogue mechanisms with the EU in important areas will continue to work. However, we would like to reiterate that such mechanisms cannot substitute our accession process.

We note the European Commission’s objective and constructive stance concerning the visa liberalisation dialogue and the update of the Customs Union between Turkey and the EU, and invite the other concerned institutions of the EU to channel their efforts towards finalising these issues. To that end, Turkey has done its fair part. It is inconsistent for the EU to allege that Turkey is distancing itself from the EU while it continues to obstruct Turkey’s accession process with artificial and political blockages. In sum, the report is far from understanding the realities of Turkey and thus far from serving its purpose. In addition, it places the unfair interests of its obvious members before a universal concept such as the rule of law and thus negates the EU’s own values.

Despite all the negativity in the EU’s approach, EU membership continues to remain our strategic priority. With this understanding, as is customary, the Turkey Country Report and the Enlargement Strategy Document will be evaluated in coordination primarily with the EU Ministry and our relevant institutions, constructive criticism in these documents will be taken into consideration and our opinions will be forwarded to the Commission.

Η απάντηση του ελληνικού ΥΠΕΞ

Να συνέλθει και να αξιοποιήσει τις διαπιστώσεις της έκθεσης της Επιτροπής ως ένα χρήσιμο εργαλείο αυτοκριτικής προς βελτίωση της εικόνας της, τόσο έναντι της κοινής της γνώμης όσο και έναντι της διεθνούς κοινότητας, καλεί την Τουρκία με ανακοίνωσή του το Υπουργείο Εξωτερικών απαντώντας στην προκλητική ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ ότι «τα Ίμια, τα χωρικά τους ύδατα και ο εναέριος χώρος τους είναι αποκλειστικά υπό τουρκική κυριαρχία».

Ειδικότερα, το ελληνικό ΥΠΕΞ τονίζει ότι «ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση καλεί την Τουρκία να σέβεται το ευρωπαϊκό Δίκαιο, εκείνη απαντά με μία ανακοίνωση προκλητικής καταστρατήγησής του. Επαναλαμβάνει μία κατάφωρα παράνομη θέση, αγνοώντας ότι το νομικό καθεστώς του Αιγαίου είναι απολύτως κατοχυρωμένο από το διεθνές δίκαιο. Η ελληνική κυριαρχία επί των Ιμίων είναι σαφής και αναμφισβήτητη σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λωζάννης του 1923, των Ιταλο-τουρκικών Συμφωνιών του 1932 και της Συνθήκης των Παρισίων του 1947».

«Για άλλη μια φορά», υπογραμμίζει το ΥΠΕΞ, «η κριτική της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς την Τουρκία τής προκάλεσε παραλογισμούς. Την καλούμε να συνέλθει και να αξιοποιήσει τις διαπιστώσεις της έκθεσης της Επιτροπής ως ένα χρήσιμο εργαλείο αυτοκριτικής προς βελτίωση της εικόνας της, τόσο έναντι της κοινής της γνώμης όσο και έναντι της διεθνούς κοινότητας».

Τι είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Δημήτρης Τζανακόπουλος

«Τετελεσμένα στο Αιγαίο υπάρχουν, τα σύνορα του Αιγαίου είναι αδιαμφισβήτητα και κατοχυρώνονται με βάση τις διεθνείς συνθήκες» τόνισε Την απάντησή της στην Τουρκία διά στόματος του κυβερνητικού εκπροσώπου Δημήτρη Τζανακόπουλου έδωσε η κυβέρνηση, όσον αφορά στις νέες προκλητικές αναφορές του τουρκικού ΥΠΕΞ περί «κυριαρχίας επί των Ιμίων».

«Η Τουρκία μπορεί να απειλεί και να παραλογίζεται όσο θέλει, τετελεσμένα στο Αιγαίο υπάρχουν» ανέφερε ο κ. Τζανακόπουλος.

«Τετελεσμένα στο Αιγαίο υπάρχουν, τα σύνορα του Αιγαίου είναι αδιαμφισβήτητα και κατοχυρώνονται με βάση τις διεθνείς συνθήκες» τόνισε σε συνέντευξη που παραχώρησε σε τηλεοπτικό σταθμό.

Σχετικά με το περιστατικό απομάκρυνσης της σημαίας από βραχονησίδα στο οποίο αναφέρθηκε ο Τούρκος πρωθυπουργός, ο κ. Τζανακόπουλος είπε ότι «δεν επιβεβαιώνεται, εφόσον δεν υπάρχει γνώση του ΓΕΝ, το οποίο, πιστέψτε με, έχει τα μέσα για να ελέγχει αυτές τις καταστάσεις».

«Το σύνολο του πολιτικού συστήματος συμφωνεί ότι η εξωτερική πολιτική δεν ασκείται πρωτοβουλιακά και από ιδιώτες, αλλά ασκείται με τον τρόπο που καθορίζει η κυβέρνηση και το κοινοβούλιο» σχολίασε σχετικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, αναφερόμενος στην κίνηση των τριών νέων να υψώσουν την ελληνική σημαία.

«Πρέπει να κατανοήσουμε ότι η σημαία σε μια τέτοια περιοχή αποτελεί πράξη εξωτερικής πολιτικής, δεν είναι απλώς σηκώνω μια σημαία στο σπίτι μου. Με δεδομένη την κατάσταση που υπάρχει στο Αιγαίο για 30-40 χρόνια, καλό είναι να αποφεύγονται τέτοιου είδους ενέργειες, γιατί η Τουρκία βρίσκεται σε μια φάση έντασης. Η Τουρκία πρέπει να κατανοήσει ότι η στρατηγική της όξυνσης δεν της έχει πάει και πολύ καλά χάνει διαρκώς έδαφος στις διεθνείς σχέσεις» είπε μεταξύ άλλων ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.


Σχετικά με την ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ για την έκθεση της Κομισιόν, είπε ότι «η Ε.Ε. δεν κάνει τον διαιτητή, οποιαδήποτε διμερής διαφορά της Ελλάδας με οποιαδήποτε χώρα είναι θέμα της Ένωσης»Σχετικά με την ανακοίνωση του τουρκικού ΥΠΕΞ για την έκθεση της Κομισιόν, υπογράμμισε ότι «η Ε.Ε. δεν κάνει τον διαιτητή, οποιαδήποτε διμερής διαφορά της Ελλάδας με οποιαδήποτε χώρα είναι θέμα της Ένωσης».

Κατά την εκτίμησή του, «το γεγονός ότι έχουμε μια τέτοια αντίδραση (σ.σ.: την προκλητική ανακοίνωση του Υπουργείου Εξωτερικών) αυτό σημαίνει ότι ίδρωσε το αφτί τους».

Σχετικά με τα όσα συνέβησαν με το σινούκ που μετέφερε τον πρωθυπουργό στο νησί της Ρω είπε ότι «δεν υπήρξε περιστατικό παρενόχλησης, μόνο ζήτησαν το σχέδιο πτήσης. Είναι πρόκληση ότι ζητούν από το ελικόπτερο σχέδιο πτήσης». Για τη στάση του ΝΑΤΟ τόνισε ότι «δεν είναι το φόρουμ επίλυσης διμερών διαφορών, ορθώς εξέφρασε αυτήν την άποψη ο κ. Στόλντεμπεργκ».

Ο κ. Τζανακόπουλος αναφέρθηκε και στο θέμα των δύο στρατιωτικών λέγοντας πως για το σενάριο ανταλλαγής με τους οκτώ Τούρκους «δεν μπορεί να υπάρχει αμοιβαιότητα, γιατί δεν είναι όμοιες καταστάσεις».

«Η τελευταία ενημέρωση που υπάρχει είναι ότι βρισκόμαστε στο τέλος διαδικασίας διερεύνησης της υπόθεσης, στην οποία έχουν μάλλον υπερβεί τα όριά της» τόνισε.